צועדים את שביל ישראל בחול המועד סוכות

ימי חול המועד סוכות הם הזדמנות מעולה לקחת רגע של נחת ולטייל בארצנו היפה, ולהכיר אותה דרך המסלול של "שביל ישראל". כדי שתוכל לעשות את זה בנוחות וביעילות – מכון אבשלום לידיעת הארץ מבית ההסתדרות איגדו לכם מספר הצעות לטיולים, מצפון ועד דרום, בהם כדאי לטייל במהלך חג הסוכות.

המסלולים הנם ברמת קושי קלה עד בינונית, מתאימים למשפחות עם ילדים (המסוגלים לצעוד במסלולים נוחים עד ארבע שעות) ובנויים רובם בצורה מעגלית המאפשרת הגעה עם רכב פרטי וחזרה אליו בסיום המסלול.

חשוב להקפיד ולהתעדכן לגבי הנחיות פיקוד העורף במהלך ימי החג לגבי אזורי הטיול, ולהקפיד על הנחיות הבטיחות (לבוש מתאים, חבישת כובע והצטיידות בכמות מים מתאימה).

אז קומו והתהלכו בארץ!

מסלול 1: מישור החוף- לאורך הירקון, מבית לאה למעיינות הירקון

באופן אולי מפתיע, בכל חלקו העליון של נחל הירקון זורמים מים נקיים לחלוטין, והוא מהווה מסלול טיול ואף מקום ראוי לשכשוך ורחצה בעונת הקיץ והסתיו. הירקון זורם לאורך 28 קילומטרים מפארק לאומי מעיינות הירקון ליד ראש העין ועד לשפך הנחל לים התיכון ליד נמל תל אביב, ושביל ישראל עובר לכל אורכו. לאורך כל המסלול צומחים על גדותיו של הנחל עצי אקליפטוס ענקיים שמטילים צל רחב, וצמחיה טבעית צפופה - בחלקים מסוימים המסלול עובר בתוך "מנהרה" בסבך הקנים.

ניתן להיכנס למסלול לאורך אפיק הנחל במספר נקודות בין צומת ירקון לגן לאומי מעינות הירקון ולצעוד באופן חופשי לאורך האפיק. אנו מציעים להתחיל את המסלול בבית לאה, בית משאבות ישן על גדתו הצפונית של הנחל, בסמוך למושב נווה ירק.
מכניסים בוויז בית לאה. מגיעים עם הרכב דרך כביש 40, מעט דרומית לכניסה לנווה ירק פונים דרומה למתחם המועצה המקומית דרום השרון, ולאחר כעשר דקות נסיעה בדרך עפר (מעט משובשת), מגיעים לפינת חמד בה ניתן לעצור, לחנות בצל העצים ולהשתכשך במי הנחל.

מנקודה זו מומלץ להמשיך ברגל דרומה ומזרחה לכוון מקורות הירקון. דרך העפר הרחבה עוברת בפינות חמד רבות ומוצלות, ולאורכה מספר נקודות כניסה למים. השביל בסימון שבילים שביל ישראל (לבן-כחול -כתום) עובר מתחת לגשר כביש 5 לכוון דרום, דרך בית הבטון הגדול ובריכות נופרים, עד לשער הנעול של הגן הלאומי מעיינות הירקון. מנקודה זו ניתן לחזור בשביל חזרה למקום חניית הרכב.
אורך המסלול הוא כ 2-3 ק"מ לכל כוון, ניתן לקצר ולחזור בכל שלב לנקודת ההתחלה.
רצוי להביא- בגדי ים, סנדלים/ נעלים להליכה במים, מגבות ובגדים להחלפה.

הירקון. צילום: גיא ליאור, מכון אבשלוםהירקון. צילום: גיא ליאור, מכון אבשלום

הירקון. צילום: מכון אבשלוםהירקון. צילום: מכון אבשלום

מסלול 2: הסטף - שביל הבעל

שמורת מעיינות הסטף בהרי ירושלים מוכרת למטיילים רבים, אך אחד השבילים היפים והפחות מוכרים למבקרים במקום הוא שביל הבעל, הנקרא כך על שם חקלאות הבעל שהייתה נהוגה במדרונות ובטרסות החקלאיות, שמשמעותה השקיה במי הגשמים בלבד.
מגיעים דרך כביש מס' 1 לירושלים או במעלה כביש 395 מכוון בית שמש (אחד הכבישים היפים בארץ) לחניון העליון של הסטף (כך בווייז).
מסלול ההליכה בשביל הבעל (על פי השילוט במקום) מתחיל בחורש ים תיכוני סבוך, וחוצה טרסות חקלאיות עתיקות עם בוסתנים, עצי זית וחורשות עצי אלון. ברוב הדרך נשקף לעיננו הנוף המרשים של הרי ירושלים.

אחרי ביקור בעין סטף, בו ניתן לשכשך רגליים, חוזרים בשביל הירוק לחניה העליונה בדרך עפר נוחה (בסימון שביל ישראל), העולה חזרה אל החניון.
ניתן לבחור גם במסלולים אחרים בשמורה, מסלול שביל הבעל אורכו 3 ק"מ ורמת הקושי בו קלה עד בינונית, והוא מתאים מאוד למשפחות עם ילדים.

הרי ירושלים. צילום: מכון אבשלוםהרי ירושלים. צילום: מכון אבשלום

הסטף. צילום: מכון אבשלוםהסטף. צילום: מכון אבשלום

מסלול 3: מכתש רמון - פרסת נקרות ועין סהרונים

מכתש רמון הינו אחד מאתרי הטבע והנוף היפים ארץ ואחד המיוחדים בעולם. החל מעונת הסתיו ניתן לטייל בכיף בשבילי המכתש ולהנות מהנופים המדבריים המרשימים. אחת הפינות היפות ביותר במכתש הנרחב נקראת פרסת נקרות, במסלול שבו יוצא נחל נקרות (ושביל ישראל שלאורכו) מהמכתש מזרחה לכוון נחל ערבה.
ממצפה רמון נוסעים דרומה כעשרה ק"מ על כביש 40. על פי השילוט פונים שמאלה לדרך עפר לכיוון חניון בארות (להכניס לווייז), ולאחר מכן ממשיכים כ 10 דקות נוספות לחניון עין סהרונים.

מהחניון נצא רגלית בשביל רחב מסומן באדום עם שילוט לפרסת נקרות. אחרי כרבע שעה של הליכה נרד ימינה עם שביל מסומן בירוק אל הערוץ של נחל נקרות, שם יהפוך הסימון לכחול.
מכאן ממשיך השביל בתוך הערוץ המדברי של הנחל, וחוזר בצורה מעגלית מערבה וצפונה לכוון החניון (ומכאן שם המסלול- פרסת נקרות). האפיק מלא בגבים המלאים במים בחורף (לא בעונה זו), ולאורכו גושי סלע ענקיים, מצוקים ומערות קטנות. בסיום המסלול ניתן לבקר בעין סהרונים ובמצד סהרונים שמעליו.
אורך המסלול כ 5 ק"מ, רמת הקושי בינונית (כ 4 שעות הליכה איטית עם הפסקות), והוא מיועד למשפחות עם ילדים בעלי ניסיון בהליכה. לתשומת לב- בחלקים של המסלול אין צל, מומלץ להימנע מימים חמים במיוחד, להתחיל לצעוד בשעות הבוקר המוקדמות ולקחת כמות מים מספיקה לדרך.

שיהיה לכם חג שמח, מהנה ובטוח!