כל אחד צריך טיפ קטן: הצגת מדיניות תחסוך אי-נעימות

הצגת מדיניות תחסוך אי-נעימות

ע"פ החוק על בעלי עסקים להציב בעסק מודעה המפרטת את מדיניות החזרת המוצרים. אבל מה קורה אם לא הוצבה מודעה? או שבעל העסק כתב מדיניות הסותרת את החוק?

רשות ההסתדרות לצרכנות עם כל הטיפים שאתם צריכים לדעת

 

בעבר, צרכנים רבים התלוננו על כך כי אינם יודעים את המדיניות והנהלים של החזרת מוצרים בבתי העסק השונים.  דבר זה יצר מחלוקות רבות בין הצרכנים לבעלי העסקים, כאשר הצרכנים ביקשו להחזיר מסיבות שונות את המוצרים אשר קנו בבתי העסק, ובעלי העסקים סרבו.

על מנת לצמצם את חוסר הבהירות בנושא תוקן בשנת 2005 חוק הגנת הצרכן ובסעיף 4 ג' לחוק נקבע כי חובתם של העסקים לפרסם את "מדיניות החזרת המוצרים" שלא עקב פגם כאשר בהעדר מודעה, החזקה היא כי מדיניות העסק הינה מתן אפשרות לצרכן להחזיר את המוצרים.

המודעה חייבת להיות מוצגת במקום בולט ובאותיות ברורות וקריאות. במודעה, על בעל העסק לפרט את מדיניותו של העסק לגבי החזרת המוצרים (שלא עקב פגם) שנרכשו בעסקו.

אילוסטרציה - החזרת מוצראילוסטרציה - החזרת מוצר

הצגת מדיניות תחסוך אי-נעימות

כאשר צרכן מבקש להחזיר מוצר ובעל העסק  מסרב לפעול  בהתאם למדיניות שהוא עצמו הציג במודעה, אז זכותו של הצרכן להחזיר לעסק את המוצר תוך 7 ימים מיום  שסורב ובעל העסק חייב להשיב לו את מלוא כספו. (ובלבד שלא חלה הרעה במצב המוצר).

במקרה בו העסק לא מציג כלל מודעה במקום עסקו המפרטת את מדיניותו לגבי החזרת המוצרים , ללקוח יש אפשרות להחזיר את המוצר ולקבל את כספו בחזרה, ובתנאי שלא חלה "הרעה" במצבו של המוצר.

יש לציין כי פתיחת אריזתו של המוצר כשלעצמה אינה מהווה "הרעה" במצבו של המוצר. כמו כן, תוכנה של המודעה לא יכול לעמוד בסתירה לתנאים אחרים בחוק המאפשרים החזרת מוצרים.

חשוב להדגיש גם כי החובה של העסק להציג שלט של "מדיניות החזרת מוצרים" אינה חלה על כל המוצרים ויש מוצרים הפטורים מחובה זו כגון: מוצרי מזון, מוצרים פסידים (למשל פרחים), מוצרים הניתנים להקלטה או שכפול והצרכן פתח את אריזתם המקורית, ומוצרים שבהתאם להוראות שניתנו לפי דין אין להחזירם.

טיפ המומחה:

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון מוסר: "מומלץ לכל צרכן לבדוק תמיד אם בבית העסק שבו הוא קונה קיימת מודעה המתייחסת ל"מדיניות החזרת מוצרים", והאם העסק מקיים את האמור במודעה כאשר הצרכן מבקש להחזיר מוצר מסויים.

"לחילופין יש לשים לב למקרים בהם לא מוצבת בכלל מודעה כי אז זכותו של הצרכן להחזיר את המוצר והעסק חייב להשיב לו את כספו (בתנאי כמובן שלא חלה הרעה במצב המוצר)".

לסיכום, מדגיש עו"ד לוינסון: "במקרים ועסק מסרב למלא את חובתו כמפורט לעיל על הצרכן לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות".

 

הטור הוא חלק מפינת "טיפ קטן", פינה שיצרנו בשיתוף רשות ההסתדרות לצרכנות, המוקדשת כל כולה לכם. הפינה עוסקת בסוגיות צרכניות נפוצות, טיפים שיגנו על הזכויות שלכם בתור צרכנים, ומכינה אתכם לרכישה הבאה שלכם. לקריאת הטור הקודם "חוק הטכנאים: לא מחכים!" - לחצו כאן.

 

יש לכם שאלות צרכניות? מוזמנים להתקשר לקו של מוקד המידע והשירות של ההסתדרות בטלפון 2383*, בימים א'-ה', בין השעות 18:00-8:00

המידע באתר/ האפליקציה של ההסתדרות הוא מידע כללי ואינו מידע מחייב. הזכויות המחייבות נקבעות על-פי חוק, תקנות ופסיקות בתי המשפט.

השימוש במידע המופיע באתר / אפליקציה אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש/ת בלבד - יש לעיין בתקנון ותנאי השימוש באתר/אפליקציה.