כל אחד צריך טיפ קטן: חוק הטכנאים: לא מחכים!

חוק הטכנאים: לא מחכים!

מהו חוק הטכנאים? על מי הוא חל? מה זמן ההמתנה המותר לטכנאי? רשות ההסתדרות לצרכנות עושה לכם סדר בכל מה שאתם צריכים לדעת על החוק

 

כאשר המקרר, מכונת הכביסה או כל מכשיר חשמלי חיוני אחר בביתכם התקלקל, קרה לא פעם שהזמנתם טכנאי, ונאלצתם לקחת חופשה מהעבודה ולהמתין שעות ארוכות להגעת טכנאיי? או שבסופו של דבר הטכנאי לא הגיע לביתכם ואתם נשארתם עם מכשיר מקולקל והפסד של יום עבודה? ובכן, בדיוק לצמצום תופעה זו תוקן תיקון  24 לחוק הגנת הצרכן הידוע בשם "חוק הטכנאים" (בהמשך תוקן גם תיקון  55 לחוק הגנת הצרכן אשר הרחיב את תחולת החוק).

החוק קובע כי זמן ההמתנה לטכנאי לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה מראש, למשל אם תואם ביקור טכנאי לשעות 12:00-10:00 אזי הטכנאי יכול להגיע בין השעות 14:00-10:00 מבלי שזה ייחשב כאיחור. אם הטכנאי מגיע לאחר השעה 14:00 הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק של 300 ₪.  אם חלפו 3 שעות מעבר לזמן ההמתנה הצרכן יהיה זכאי לפיצוי של 600 ₪. ישנן מקרים חריגים בהם נותן השירות פטור מתשלום פיצוי במידה והטכנאי איחר. זאת במקרה והאיחור נבע מסיבות אשר נותן השירות לא ידע עליהן ולא היה עליו לדעת עליהן ולא יכול היה למנוע אותן.

לפי התקנות, נותן השירות רשאי להציע פיצוי חלופי לצרכן ובתנאי שהודיע לו מראש על החלופות האפשריות והצרכן הסכים לכך. כמו כן, נותן השירות יכול לדחות ביקור טכנאי לאחר שכבר תואם, זאת במידה ונותן השירות הודיע לצרכן לא יאוחר מהשעה 20:00 בערב שקדם לביקור הטכנאי על דחיית הביקור ותיאם עימו מועד חדש.

אילוסטרציה - טכנאיאילוסטרציה - טכנאי

חוק הטכנאים: לא מחכים!

חוק הטכנאים כחל במספר מקרים: כאשר מוזמן טכנאי לתיקון מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז, בעת תקופת האחריות של השנה הראשונה (במוצרים שמחירם מעל 150 ₪). בנוסף, כאשר מדובר במוצרים חשמלים שסופקו במסגרת "עסקה מתמשכת" כגון תיקון ממיר של חברת לווין או כבלים.

החוק גם מכסה מקרים אשר במסגרתם חלה תקופת "האחריות המורחבת" וכאשר נחתם הסכם לשירות תיקונים מעבר לתקופת האחריות הראשונה. יש לציין כי החוק חל לא רק במקרה של תיקון מכשיר אלא גם במקרה של התקנה או פירוק ציוד, והוא חל לא רק על "הטכנאי" אלא גם על "נציג אחר" שנשלח על ידי נותן השירות. החל משנת 2018 הורחב פעם נוספת החוק והוחלט שיחול גם על בדיקות גז תקופתיות והובלה של מוצרים שהעוסק מכר.

שימו לב כי "חוק הטכנאים" לא חל על בעלי מקצוע שאינם נותנים שירותים בהתאם לתעודת האחריות כגון: חשמלי, שרברב, וכדומה.

אילוסטרציה - טכנאיאילוסטרציה - טכנאי

טיפ המומחה:

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: "חשוב מאוד להיות מודעים "לחוק הטכנאים", לתעד את ההזמנות לטכנאי וכל התיאומים הקשורים בכך, לבדוק במדויק את זמני ההגעה של הטכנאי. ואם רואים שחלה הפרה של החוק, לא להסס לפנות לנותן השירות בבקשה לקבלת פיצוי ואם לא עוזר לפנות לביהמ"ש לתביעות קטנות".

 

הטור הוא חלק מפינת "טיפ קטן", פינה שיצרנו בשיתוף רשות ההסתדרות לצרכנות, המוקדשת כל כולה לכם. הפינה עוסקת בסוגיות צרכניות נפוצות, טיפים שיגנו על הזכויות שלכם בתור צרכנים, ומכינה אתכם לרכישה הבאה שלכם. לקריאת הטור הקודם "שוקלים, משווים, חוסכים" - לחצו כאן.

 

יש לכם שאלות צרכניות? מוזמנים להתקשר לקו של מוקד המידע והשירות של ההסתדרות בטלפון 2383*, בימים א'-ה', בין השעות 18:00-8:00

המידע באתר/ האפליקציה של ההסתדרות הוא מידע כללי ואינו מידע מחייב. הזכויות המחייבות נקבעות על-פי חוק, תקנות ופסיקות בתי המשפט.

השימוש במידע המופיע באתר / אפליקציה אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש/ת בלבד - יש לעיין בתקנון ותנאי השימוש באתר/אפליקציה.