X
מאות חטופים על ידי החמאס
539
ימים
:
16
שעות
:
33
דקות
:
01
שניות

פיצויים לדוגמה לפי חוק הגנת הצרכן

פיצויים לדוגמה

אם נקשרה עסקה בין הצרכן לעוסק, והעוסק הפר בקשר לאותה עסקה אחת מההוראות שנקבעו בחוק הגנת הצרכן כמזכות בפיצוי לדוגמה, הצרכן זכאי לתבוע מהעוסק פיצויים לדוגמה. פיצויים לדוגמה הם פיצויים שאינם תלויים בנזק, כלומר כדי לזכות בפיצוי לדוגמה הצרכן יצטרך להוכיח שהעוסק הפר את הוראות חוק הגנת הצרכן, אבל לא יצטרך להוכיח את גובה הנזק שנגרם לו.

החוק קובע כי בקביעת גובה הפיצוי לדוגמה, בית המשפט לא יתחשב בגובה הנזק שנגרם לצרכן בשל הפרת הוראות החוק, אלא יתחשב בכמה שיקולים אחרים:

  1. אכיפת החוק והרתעה מפני הפרתו.
  2. עידוד הצרכן למימוש זכויותיו.
  3. חומרת ההפרה, היקפה הכספי ונסיבותיה.
  4. שווייה הכספי של העסקה שבקשר אליה בוצעה ההפרה.
  5. ההיקף הכספי של עסקי העוסק.
  6. גובה הקנס הקבוע בחוק הגנת הצרכן בשל ההפרה.

מכאן שסכום הפיצויים לדוגמה שבית המשפט רשאי לפסוק יכול להיות גבוה יותר מהנזקים שנגרמו בפועל לצרכן, בהתחשב בשיקולים אלה.

חשוב להדגיש כי לא בכל הפרה של חוק הגנת הצרכן זכאי הצרכן לפיצויים לדוגמה. בסעיף 31 לחוק מפורטת רשימה ארוכה של מקרים שבהם הצרכן רשאי לתבוע פיצויים לדוגמה.

להלן כמה דוגמאות למקרים שבהם בית המשפט רשאי לפסוק פיצויים לדוגמה בסכום שלא יעלה על 10,000 ₪ -

  1. עוסק שלא פעל בהתאם למדיניות החזרת הטובין ולא השיב לצרכן, לבקשתו, את התמורה ששילם.
  2. עוסק שלא פרסם מדיניות החזרת הטובין ולא השיב לצרכן, לבקשתו, את התמורה ששילם.
  3. עוסק שלא סיפק את הנכס או השירות למקום שהוסכם בין הצדדים.
  4. עוסק שהמשיך לחייב את הצרכן בתשלומים בעסקה קצובה לאחר מועד סיום העסקה, אף על פי שהצרכן ביקש להפסיק לעשות זאת.
  5. עוסק שהמשיך לחייב את הצרכן בתשלומים בעסקה קצובה לאחר מועד סיום העסקה, מבלי שמסר לצרכן הודעה על מועד סיום העסקה על פי דין.
  6. עוסק שהמשיך לחייב את הצרכן בתשלומים בעסקה מתמשכת למרות קבלת הודעת ביטול.
  7. עוסק שחייב את הצרכן בסכום עודף בעסקה מתמשכת ולא השיב לצרכן, לבקשתו, את סכום ההחזר המגיע לו על פי דין.
  8. עוסק שהפר הוראות שונות בעניין אופני תשלום ועמלות אסורות.
  9. עוסק שלא ביטל עסקת רוכלות אף על פי שהצרכן ביטל אותה כדין, ולא השיב לצרכן את מה שקיבל מכוח ההסכם.
  10. עוסק שלא ביטל עסקה לרכישה של יחידת נופש או עסקת מכר מרחוק אף על פי שהצרכן ביטל אותה כדין, או שלא השיב לצרכן את החלק ממחיר העסקה.
  11. עוסק שלא ביטל עסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה אף על פי שהצרכן ביטל אותה כדין, או שלא השיב לצרכן את החלק ממחיר העסקה.
  12. עוסק שחייב את הצרכן בקופה במחיר מוצר הגבוה יותר מהמחיר שהוצג על המוצר, למרות בקשתו של הצרכן.
  13. עוסק שסירב לאפשר לצרכן לשלם את מחירו של נכס או שירות במטבע ישראלי בהתאם לשער החליפין.
  14. עוסק שלא מסר לצרכן שקנה מוצר חשמלי, מוצר אלקטרוניקה או מוצר גז בעלות של 150 לפחות תעודת אחריות או מדבקת אחריות לשנה בהתאם לחוק הגנת הצרכן, לפי בקשת הצרכן.
  15. עוסק או יצרן שלא תיקנו פגם במוצר חשמלי, מוצר אלקטרוניקה או מוצר גז בעלות של 150 לפחות לבקשת הצרכן בתקופת האחריות בשנה הראשונה.

 

במקרים מיוחדים רשאי בית המשפט לפסוק פיצויים לדוגמה בסך של עד :₪ 50,000

  1. הפרת חוזרת הפרה של חוק הגנת הצרכן על ידי העוסק תוך שנתיים מאז שהורשע בעבירה דומה.
  2. הפרה נמשכת הפרה שנעשתה לאחר שניתנה הודעה או צו המורים לעוסק להימנע ממעשה שיש בו עבירה לפי החוק או לעשות כל פעולה הדרושה למניעת עבירה כזו, או לאחר שהסתיימה תקופת הזמן שנקבעה בהודעה או בצו (לפי המאוחר ביניהם).
  3. הפרה בנסיבות מחמירות הפרה באחת מהנסיבות האלה:

א. הפרה המתייחסת למספר רב במיוחד של צרכנים.

ב. הפרה שגרמה לנזק חמור במיוחד לצרכן או לקבוצת צרכנים.

ג. המפר הפיק רווחים או טובות הנאה גדולים במיוחד מההפרה.

ד. ההפרה נעשתה או הייתה מכוונת כלפי קשישים, חסרי ישע או קטינים, או כלפי ציבור של צרכנים הנתונים במצב של חולשה שכלית, נפשית או גופנית, או כלפי מי שאינם יודעים את השפה שבה נקשרה העסקה במידה מספקת לשם הבנת העסקה.

ה. ההפרה הייתה קשורה בהטעיה תוך טענת עובדה אשר הטוען אותה יודע שאינה אמת או שאינו מאמין שהיא אמת.

הזכות לקבל פיצויים לדוגמה אינה גורעת מכל זכות אחרת של הצרכן. למשל, אם נגרמו לצרכן נזקים כספיים בסכום העולה על תקרת הפיצויים לדוגמה, הוא יהיה רשאי לתבוע פיצויים בגינם, אך במקרה זה יהיה עליו להוכיח את גובה הנזק שנגרם לו, כמו בכל תביעה רגילה.

חשוב להדגיש כי הצרכן יוכל להגיש תביעה לפיצויים לדוגמה נגד העוסק רק בתנאי שהצרכן שלח או מסר לעוסק בקשה בכתב שלא נענתה (לצורך זה גם משלוח בתקשורת אלקטרונית נחשב כבקשה בכתב). במקרים מסוימים המפורטים בחוק די אם הצרכן ביטל את העסקה כאמור בחוק, והצרכן אינו נדרש לשלוח הודעה כזו.

 

 

המידע המובא במדריך זה הוא מידע כללי בלבד, הוא אינו תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ללא ייעוץ מתאים.

המידע במדריך מעודכן בהתאם להוראות החוק והתקנות עד לחודש יוני 2023.

הנוסח המחייב הוא נוסח החוק והתקנות.