הסכם שכר חדש ברכבת ישראל

ההסכם מחיל על אלפי עובדי הרכבת את עקרונות הסכם המסגרת במגזר הציבורי, ושם דגש מיוחד על צמצום הפערים והגברת השוויון בחברה *** בין הישגי ההסכם: הגדלה משמעותית של ההפרשה הפנסיונית, מענק בגובה 2,000 שקל, עליית שכר של כ-500 שקל לכלל העובדים ותוספות ייחודיות לסקטורים מסוימים ***

לאחר מו"מ מורכב בו נטלו חלק יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי וועד העובדים ברכבת בראשות ניקה שמחוביץ', נחתם לפנות בוקר (ו') הסכם שכר חדש ברכבת ישראל.

ההסכם מחיל למעשה על כ-3,000 עובדי הרכבת את עקרונות הסכם המסגרת במגזר הציבורי, תוך התאמה ייחודית לחברת הרכבת, כך שבין היתר יושפעו ממנו בעיקר האוכלוסיות המשתכרות ברמות הנמוכות.

המו"מ לחתימת ההסכם לווה על ידי ממונה החטיבה באיגוד עובדי התחבורה עמית הלל ועל ידי עו"ד יעל שילוני ממשרד עו"ד אהוד שילוני.

כחלק מההסכם נקבע כי כלל העובדים ברכבת יקבלו מענק חד-פעמי בסך של כ-2,000 שקל. לצד זאת, ועל מנת לצמצם את הפערים בין העובדים השונים, כל עובד יזכה בסך הכל לעלייה שקלית בשכרו, בגובה של כ-500 שקל. עוד נקבע כי שיעורי ההפרשות הפנסיונית יגדלו בצורה משמעותית ורכיבים נוספים ייכללו בסעיף השכר הפנסיוני.

כמו כן, ההסכם מקדם את עובדי הסקטורים השונים ברכבת, וכך לדוגמה  סקטור הקופאים/יות יהנה מתוספת "מנקו" (הייחודית לעובדים שבמסגרת תפקידם מבצעים מכירת כרטיסים) ועובדים בדירוג הנדסאים/טכנאים/אקדמאיים ייהנו מהפרשות ל"קרן ידע" המעניקה בין השאר השתתפות בשכר לימוד. 

לצד זאת, ההסכם מקצר את אורך ימי העבודה לעובדים שהינם הורים, במהלך ימי החופש הגדול של בתי הספר. 

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך על חתימת ההסכם ואמר: "ההסכם משפר את תנאי עובדי הרכבת ומחזק את ביטחונם הכלכלי, תוך שהוא מביא בשורה חברתית של צמצום פערים והגברת השוויון בין העובדים. אני מודה לכל העוסקים במלאכת המו"מ המורכב על כך שהשכילו להתגבר על האתגרים לטובת העובדים והחברה כאחד. ההסכם מבטיח כי הציבור הישראלי יוכל להמשיך ליהנות משירות חשוב ויעיל שמספקת רכבת ישראל".

מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון הצטרף לדברי יו"ר ההסתדרות ניסנקורן והוסיף: "החברה רואה בציבור העובדים את הכוח המניע האמיתי של הרכבת, עובדים הרואים ברכבת בית ומחויבים לשרת את ציבור הנוסעים ובעלי המטענים בדרך הטובה ביותר. אני מברך את ועד העובדים והעומד בראשו, כמו גם את בכירי ההסתדרות בראשות אבי ניסנקורן, על הגעה להסכם ראוי והוגן בין הנהלת הרכבת לעובדיה. בעבודה קשה ובשקט תפעולי נצעיד את הרכבת קדימה".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, ציין: "ההסכם שלפנינו נושא בשורה חשובה לכל הצדדים, כחלק ממנה העובדים יקבלו תגמול ראוי על עבודתם המסורה, והרכבת תוכל להמשיך ולהתפתח למען הציבור כולו. ישר כוח לכל המעורבים שהפגינו נחישות לאורך המו"מ בדרך לתחנה הסופית והיא החתימה על ההסכם".

יו"ר ועד הרכבת, ניקה שמחוביץ': "ההסכם משקף את ההשקעה בהון האנושי ומהווה צעד נוסף לחיזוק מעמד עובדי הרכבת. בתהליך המו"מ בין הצדדים, שמנו דגש על נושאים כמו דאגה לביטחון הפנסיוני, שיפור תנאי העובדים בסקטורים השונים והבטחת חוסנם הכלכלי של עובדים ברמות השכר הנמוכות. הצלחנו להביא בשורה אמיתית ואני משוכנע כי מגוון הישגי ההסכם נותן ביטוי למערכת יחסי האמון בין הצדדים, תוך דגש על המשך הפיתוח של הרכבת ושיפור השירות האיכותי שניתן לצרכנים".

מעמד חתימת ההסכם