מאבק העוזרים המשפטיים מעלה הילוך: בדרך לבג"צ

כ-650 עוזרים משפטיים בכל ערכאות בתי המשפט קיימו היום (ה') שביתת אזהרה במחאה על ההתעמרות המתמשכת מצד הנהלת בתי המשפט והפגיעה בתנאי העסקתם *** מאות עובדים משתתפים בשעה זו בכנס חירום ארצי של העוזרים המשפטיים שנערך בבית ההסתדרות *** יו"ר הוועד, עו"ד שרית טוביס, על הכרעת בית הדין הארצי בנוגע להגבלת תקופת ההעסקה של העוזרים המשפטיים: "בהחלטה משותפת של הוועד וההסתדרות נפנה לבג"צ"

"אנחנו בשיתוף עם ההסתדרות, נגיש בג"צ על הכרעת בית הדין הארצי", כך הודיעה לפני זמן קצר, יו"ר הוועד של העוזרים המשפטיים, עו"ד שרית טוביס, בעת נאומה בכנס המחאה הארצי של העוזרים המשפטיים. הכנס שנערך בשעה זו בבית ההסתדרות, מתקיים במקביל לשביתת האזהרה של העוזרים המשפטיים בכל ערכאות בתי המשפט ברחבי הארץ.

טוביס הודיעה כי הפנייה לבג"צ, בסוגיית הגבלת תקופת ההעסקה של ציבור העוזרים המשפטיים, תוגש באמצעות עו"ד ארנה לין אשר מלווה את מאבקם בשנים האחרונות.

נזכיר כי ברקע לצעדים הארגוניים בהם נוקטים העובדים, ניצב סירובה העיקש של הנהלת בתי המשפט לנהל מו"מ עם נציגות העובדים להסדרת זכויותיהם בהסכם קיבוצי, וזאת במקביל להתעמרות ולפגיעה בתנאי העסקתם של העוזרים המשפטיים, שבאה לידי ביטוי בשורה של מהלכים חד צדדיים שיזמה ההנהלה. "הנהלת בתי המשפט לא בוחלת באמצעים כדי לפורר את ההתארגנות. מדובר בהתנהלות שחותרת תחת יחסי עבודה קיבוציים", אמרה טוביס בדבריה.

טוביס מתחה ביקורת חריפה גם על כך שההנהלה פעלה בניגוד לדין: "אנחנו מתמודדים עם מעסיק דורסני שלא רואה אף אחד מאיתנו ממטר ולא סופר גם את בית הדין. אחרי שבית הדין האזורי הוציא פסק דין שמחייב את ההנהלה להידבר על מעבר בין משרות, מה שעשתה ההנהלה זה לסגור את הברז על מנת שלא יהיה מעבר בין שום משרה לשום משרה אחרת. שאנחנו נפוטר. דבר שאילץ אותנו לגשת שוב לבית הדין האזורי באמצעות ההסתדרות להגיש בקשה נוספת".

טוביס התייחסה בדבריה גם לכישלון ההידברות בין העוזרים המשפטיים להנהלת בתי המשפט: "כשיושבים למשא ומתן מול הנהלת בתי המשפט יש גישה אחת ששזורה כחוט השני בכל ההיסטוריה של המאבק והיא "my way or the high way", או בדרך שלי או שתעופו לי מהדרך. זה לא סטנדרט התנהלות מקובל, ככה לא יושבים להידברות. בפגישה האחרונה שהתקיימה לפני שבועיים, ההנהלה הגדילה לעשות ואמרה כי היא לא רוצה להגיע איתנו להסכם קיבוצי, פשוט כי הוא רוצה להעיף אותנו בקלות".

טוביס הוסיפה: "כשהמערכת פוגעת בנו – האנשים שעושים מלאכה נאמנה מאחורי הקלעים, עובדים עם השופטים בנאמנות בלתי מסויגת - היא פוגעת קודם כל בשופטים. וכשהיא פוגעת בשופטים היא פוגעת בציבור כולו. הציבור צריך לדעת מי עומד בראש המערכת המשפטית ואיך הוא נוהג בשופטיו ובעובדיו".

"אנחנו לא מי שהמערכת מספרת לנו שאנחנו, לא שקופים, לא קטנים, לא זמניים. אנחנו כאן כדי להישאר להמשיך לתמוך בשופטים שלנו אבל בלי לחטוף גזירות ועונשים רק כי העזנו לקום ולפעול כמו התארגנות עובדים במדינה דמוקרטית. אנחנו עובדים נאמנים שמשלמים על חניות ועובדים שעות נוספות רבות ללא תמורה, רק כדי לסייע לשופטים – כי אכפת לנו. לא יעלה על הדעת כי המערכת תפנה לנו את גבה".

לצד מאות עוזרים משפטיים שמשתתפים בכינוס, באירוע לוקחים חלק גם: יו"ר חדר מצב בהסתדרות ומ"מ יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, ג'יהאד עקל, סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אמיר ירון, מזכיר בפועל של איגוד המשפטנים, עו"ד יצי גורדון, ראש הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד איריס ורדי ונציגות נוספות מהלשכה המשפטית שמלוות את מאבק העוזרים המשפטיים בהן: עו"ד מאיה צחור אבירם ועו"ד יערה צישינסקי.

כנס ארצי של העוזרים המשפטיים