הסכם קיבוצי חדש במפעל ברמד

ההסכם משפר באופן ניכר את תנאי העסקתם של 180 עובדי המפעל, שנחשב לאחד היצרנים המובילים בעולם של פתרונות בקרה למערכות הולכת מים *** בין סעיפי ההסכם: הסדרת מנגנון קביעות, תוספות שכר, קרן השתלמות, משכורת 13 ומענק שנתי מיוחד לחסכון *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "ההסכם מצליח לאזן בין הצורך לשפר את תנאי העובדים לבין הרצון לשמור על יציבות החברה בסביבה תחרותית" *** יו"ר ההסתדרות במרחב גליל מערבי אשר שמואלי: "מדובר בהסכם שנבנה על ההנחה כי ההון האנושי בברמד הוא המשאב החשוב ביותר" *** ועד עובדי ברמד: "ההסכם מחזק את מעמד העובדים שמהווים את סוד ההצלחה של ברמד"

ההסתדרות, הנהלת מפעל ברמד וועד העובדים חתמו היום (ב') על הסכם קיבוצי חדש בחברה. טקס החתימה על ההסכם התקיים במעמד יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן והשותפים להבנות, בהם: יו"ר ההסתדרות במרחב גליל מערבי אשר שמואלי, מנכ"ל ברמד רן ישראלי ונציגי ועד עובדי ברמד. בטקס החתימה השתתפו גם: יו"ר נעמת במרחב גליל מערבי עופרה כהן אלקיים ונציגי האגודה השיתופית החקלאית ברמד. 

חברת ברמד שנחשבת לאחת היצרניות המובילות בעולם של מגופי בקרה הידראוליים המיועדים למערכות הולכת מים, נותנת מענה לרשתות מים מוניציפליות ולמבנים רבי קומות, לענף החקלאות והגינון ולשוק כיבוי האש. מפעל ברמד שנמצא בבעלות קיבוץ עברון (75%) וקיבוץ סער (25%), ממוקם בגליל המערבי ומוצריו משווקים באמצעות חברות בנות לכ-70 מדינות ברחבי הגלובוס. נזכיר כי על פי הדירוג DUN'S 100 האחרון של דן אנד ברדסטריט, ברמד רשמה גידול שנתי מרשים בהכנסות, דבר שהזניק אותה לרשימת עשרים החברות בעלות מחזור המכירות הגבוה ביותר בתעשייה הקיבוצית.

ההסכם שנחתם היום ויחול על 180 עובדי החברה, הושג לאחר משא ומתן ממושך בין הצדדים, ותוקפו חל רטרואקטיבית החל מה-1 בינואר 2015 ועד שנת 2018. ההסכם מסדיר, בין היתר, נושאים כמו תוספות שכר, תקופת ניסיון וקביעות, עבודה במשמרות ובשעות נוספות, שיפור התנאים הסוציאליים וסעיפים נוספים.

טקס חתימת ההסכם

על פי ההסכם, עובדי ברמד שישלימו תקופת העסקה בת שנתיים ומעלה, יתקבלו למעמד של עובדים קבועים בחברה. ההסכם מעגן גם מנגנון פיטורים הוגן ושקוף, המספק ביטחון תעסוקתי לעובדים ומסדיר מערכת ליישוב חילוקי דעות בין הצדדים.

בהתאם להבנות המעוגנות בהסכם, שכר היסוד בחברה בקרב עובדים בעלי ותק של שנתיים ומעלה, יהיה לכל הפחות, גבוה ב-3% משכר המינימום במשק, כפי שיתעדכן מעת לעת. עם קבלת הקביעות, כל עובד במתכונת שעתית, יוכל לעבור להיות עובד בשכר חודשי. 

כמו כן, ברמד התחייבה לתוספת שכר מפעלית רטרואקטיבית בשיעור של 5% על שכר הבסיס של העובדים שהשלימו שנתיים בחברה במועד 31.3.2015, ולתוספת  שכר נוספת בשיעור של 3%, החל משכר אפריל 2017, לכלל העובדים הנכללים בהסכם בעלי ותק של שנתיים ומעלה במועד 31.3.2017.

ההסכם מסדיר גם תוספת משמרות, כך שעובד במשמרת שנייה יקבל תוספת של 25% לשכר השעתי, עובד במשמרת שלישית יקבל תוספת של 100% לשכר השעתי ועובדים בעלי ותק של שנתיים ומעלה, יזכו לתגמול נוסף בגין עבודה במשמרת שלישית בגובה של 200% מעבר לשכר היסוד, לכל שעה. מנהל משמרת יהיה זכאי לעוד תוספת בסך 45 שקל לכל משמרת.

כל עובד שהשלים שנתיים בחברה יהיה זכאי לפתיחת קרן השתלמות לבחירתו, כאשר הפרשות המעסיק יעמדו על 2.5%-5% מגובה השכר, בהתאם לוותק העובד. עובדים בעלי ותק של ארבע שנים ומעלה, זכאים מה-1.1.16 לקבל מדי שנה משכורת 13 בשיעור של 70%-80% משכר הבסיס. כמו כן, ברמד תדאג לספק לעובד חבילת ביגוד והנעלה, פעמיים בשנה (קיץ וחורף), וזאת בנוסף להשלמה כספית של ההפרש בין שווי החבילה לבין קצובת ביגוד והנעלה שנתית על סך 1,400 שקל, לה זכאי כל עובד בעל ותק של שנתיים ומעלה.

על פי ההסכם, הנהלת המפעל תמשיך לספק לעובדים ארוחות צהריים מסובסדות בחדר האוכל של קיבוץ עברון, כאשר גובה הסבסוד יעמוד על 24.05 שקל ליום עבודה. בנוסף לכך, ברמד התחייבה לספק ארוחות לילה לעובדים במשמרות לילה, או לפצותם ב-15 שקל בגין כל משמרת לילה בה לא סופקה הארוחה, כאמור.

במסגרת ההסכם החדש, העובדים יהיו זכאים גם ל"מענק מיוחד לחיסכון", בגובה 700 שקל, אשר ישולם להם מדי שנה במשכורת חודש מאי. מענק זה ישמש גם למימון חלקי של ברמד לדמי החבר השנתיים של העובדים בעמותות לקידום מקצועי של הסתדרות המעו"ף. ההצטרפות לעמותות אלו תפתח בפני העובדים את האפשרות להרחיב את השכלתם במסגרת הכשרות ייעודיות וסמינרים מסובסדים. יצוין כי עובד המנוע מלממש את זכאותו לשירותי העמותה בשנה מסוימת, מסיבות המנויות בהסכם, יהיה זכאי לקבלת מלוא הסכום של המענק לחסכון, ללא קיזוז ההפרש בגין דמי החבר בעמותות. 

ההסכם מביא בשורה גם לעובדים הוותיקים במפעל, שמוגדרים כעובדים קבועים 21 שנים ומעלה. בנוסף ליתר הזכויות המעוגנות בהסכם, עובדים אלו יהיו זכאים גם לתוספת ותק בשיעור של 1% לכל שנת עבודה עד לתקרה של 37 שנים, ולקבלת תשלום בתעריף של 150% עבור השעות הנוספות, כבר מהשעה הנוספת הראשונה.

זאת ועוד, ההסכם כולל התייחסות לתנאי עבודה נוספים, ביניהם: חופשות מיוחדות, בנוסף לימי החופשה השנתית להם זכאים העובדים על פי חוק, שני ימי בחירה, הסדר הלוואות מיוחד בתנאים מיטיבים שברמד תעמיד לרשות העובדים בעזרת אחד או יותר מן הבנקים, קיצור יום העבודה בערבי חג בהבטחת תשלום יום מלא על חשבון המעסיק, ושי לחג בשווי 500 שקל נטו לקראת ראש השנה ולקראת פסח.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר היום במעמד טקס החתימה כי: "ההסכם מצליח לאזן בין הצורך לשפר את תנאי העובדים לבין הרצון לשמור על יציבות החברה בסביבה תחרותית. הצדדים הצליחו לגשר על הפערים, ולהגיע בצעדים בוני אמון להסכם אשר מיטיב עם העובדים ותורם למערכת יחסי העבודה בחברה. אני רוצה להודות לנביל ספיה, יו"ר ועד העובדים ולכל חברי הוועד, על הבגרות והנחישות שהפגינו בתהליך המו"מ ולברך את ההנהלה על שיתוף הפעולה. תודה גם למרחב הגליל המערבי, בראשות אשר שמואלי, אשר ליווה את התהליך ועזר להסכם לקרום עור וגידים".

יו"ר ההסתדרות במרחב גליל מערבי, אשר שמואלי, הצטרף לדברי יו"ר ההסתדרות ניסנקורן והוסיף כי: "מדובר בהסכם שנבנה על ההנחה כי ההון האנושי בברמד הוא המשאב החשוב ביותר, תוך שיפור תנאי העובדים ושימור איתנות החברה. אני רוצה לברך את הוועד ואת העובדים על האחריות ועל אורך הרוח, ולהודות להנהלה על כך שראתה לנכון להתגבר על המשוחות שבדרך ולחתור להסכם אשר מיטיב עם העובדים, ותורם להמשך שגשוגה של החברה".

מוועד עובדי ברמד בראשות נביל ספיה, נמסר כי: "ההסכם מחזק את מעמד העובדים שמהווים את סוד ההצלחה של ברמד בארץ ובזירה הבינלאומית. אני רוצים להודות מקרב לב ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וליו"ר ההסתדרות במרחב הגליל המערבי, אשר שמואלי, על המעורבות האישית שלהם לקידום ההסכם ולברך את ההנהלה על כך שפעלה להשגת הסכם שמכבד את עובדי החברה".