החל מיום א': צעדים ארגוניים בביה"ח אברבנאל

הצעדים יינקטו על רקע המחסור החמור באחיות במרכז לבריאות הנפש אברבנאל, ולמרות שמשרד הבריאות לא הוסיף תקנים להם התחייב *** אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות: "התקנים לא הועברו למרות ההתחייבות המפורשת שניתנה לנו, והאחיות פשוט קורסות. אני קוראת להנהלת משרד הבריאות וביה"ח לפתור את העניין לטובת המטופלים והמטפלים כאחד" *** יורי מרקמן מוועד האחיות והאחים בביה"ח: "נמנעת מאיתנו האפשרות לטפל בצורה איכותית ובטיחותית במטופלים"

בהמשך לסכסוך העבודה שהוכרז בחודש אוקטובר במרכז לבריאות הנפש אברבנאל, החל מיום ראשון הקרוב (11.12) יינקטו האחיות והאחים בבית החולים בצעדים ארגוניים.

ברקע לצעדים, מצוקתן של האחיות בבית החולים, הסובלות ממחסור חמור בתקנים ומעומס בלתי סביר במחלקות. בשנת 2012 התחייבו משרד הבריאות והנהלת בית החולים כי יוסיפו תקנים ויגדילו את מספר האחיות, אולם מאז טרם הוקצו התקנים בפועל. המושפעים הישירים מכך, לצד האחיות, הם המטופלים עצמם, שסובלים מחוסר טיפול מתאים.

במשך השנים, הסתדרות האחיות בראשות אילנה כהן וועד האחיות בבית החולים אברבנאל ניסו לפתור את העניין בדרכי הידברות, אך משלא נמצא פתרון למשבר החריף, לא נותרה בידיהם ברירה אלא לנקוט בצעדים ארגוניים.

כחלק מהצעדים הארגוניים שיינקטו החל מיום ראשון, לא יתקבלו מטופלים חדשים למחלקות מעבר למספר המוגדר לכל מחלקה בנוהלי משרד הבריאות, אחיות לא ילוו מטופלים אל מחוץ לבית החולים וכן לא יתקיימו טיפולי ECT (טיפול בנזעי חשמל). יצוין כי במהלך נקיטת הצעדים תופעל ועדת חריגים.

במכתב התראה לפני נקיטת הצעדים אשר שלחה כהן למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, התריעה בפניו יו"ר הסתדרות האחיות כי אם הנושא לא יובא במהרה לכדי פתרון, יוחרפו הצעדים אף מעבר לכך.

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות, מסרה: "משך שלוש שנים הפכנו כל אבן ופנינו לכל גורם מוסמך אפשרי על מנת לפתור את המחסור באחיות. לצערי, למרות ההתחייבות המפורשת שניתנה לנו - על סמך ההבנה של העומס הבלתי נסבל בבית החולים - המצוקה עומדת בעינה. בתנאים הקיימים האחיות קורסות, ולכן לא נותרה בידינו ברירה אלא לפעול בצעדים ארגוניים. אני קוראת להנהלת משרד הבריאות ובית החולים לסיים את המשבר לטובת המטופלים והמטפלים כאחד".

יורי מרקמן מוועד האחיות והאחים בבית החולים, מסר: "תקופה ארוכה אנו נאבקים כדי לתת טיפול מקצועי ואיכותי למטופלים. כל הגורמים הסכימו באופן גורף על כך שבית החולים זקוק לתקנים נוספים, אך למרות ההסכמות ומסיבות לא ברורות, משרד הבריאות לא העביר את התקנים הנדרשים. בית החולים מתמודד תקופה ארוכה עם עומס ותפוסה אדירים של מעל ל-150% במחלקות סגורות, ובהיעדר כוח אדם סיעודי נמנעת מאיתנו האפשרות לטפל בצורה איכותית ובטיחותית במטופלים. אנחנו מקווים שהתקנים יועברו בהקדם האפשרי ונוכל לשוב לעבודה סדירה".