בנק דיסקונט: הסכם שכר חדש עם בשורה חברתית

לראשונה בתולדות הבנק: ההסכם הקיבוצי כולל מנגנון תוספת שקלית דיפרנציאלית שנועד לצמצם את פערי השכר בין העובדים ומסדיר את קליטתם של קרוב לשישים עובדים עם מוגבלות למעמד של עובדים קבועים מן המניין *** עוד בהסכם: הארכת תוקף חוקת העבודה בבנק עד 2021, מענק כספי חד פעמי, מסלול גמיש לקידום עובדים לתפקידי ניהול, הגדלת תקציב הרווחה ועוד *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "ההסכם משמש דוגמה מצוינת לאופן שבו יחסי עבודה יכולים לשנות מציאות חברתית" ***

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"לית קבוצת דיסקונט לילך אשר-טופילסקי, וארגון הוועד הארצי של עובדי דיסקונט, חתמו הבוקר (ד') על הסכם קיבוצי חדש לעובדי הבנק, הנושא בשורה חברתית משמעותית.

לראשונה בתולדות הבנק, הסכם השכר החדש כולל תוספת שכר שקלית דיפרנציאלית, המיטיבה עם עובדים בדרגות השכר הנמוכות. כמו כן, באופן תקדימי בענף הבנקאות בישראל, ההסכם מסדיר את קליטתם של קרוב ל-60 עובדים עם מוגבלות המועסקים כעובדים ארעיים במסגרת פרויקט תמיכה בקהילה, למעמד של עובדים קבועים "מן המניין" בבנק. במסגרת ההסכם, הוארך גם תוקפה של חוקת העבודה בדיסקונט עד לשנת 2021, וזאת תוך הבטחת הביטחון התעסוקתי של העובדים והתאמת החוקה לצרכי הבנק במציאות משתנה. 

ההסכם החדש הושג לאחר משא ומתן אינטנסיבי שהתנהל בחודשים האחרונים בין נציגי הנהלת הבנק, בהובלת ראש חטיבת משאבי אנוש, יפית גריאני, והיועצת המשפטית הראשית, עו"ד אתי דויטש, לבין ראשי ועד העובדים, רפי קזלקופי, יו"ר הוועד הארצי, ומיכאל אסור, יו"ר ועד המנהלים. ההידברות בין הצדדים נוהלה בתיווכם של יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר דוד, יו"ר חטיבת הבנקים בהסתדרות, עו"ד מנחם מליק ועורכי הדין בני ואלי כהן מטעם נציגות העובדים.

לצד השותפים המרכזיים להסכמות, ולאור המהלך ההיסטורי של קליטת עשרות עובדים ארעיים עם מוגבלות למעמד של קביעות בבנק, השתתפו בטקס גם הממונה על תעסוקת עובדים עם מוגבלות בהסתדרות גיא שמחי וחבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) אשר הוביל את חקיקת החוק לשילוב אנשים עם מוגבלות בעולם העבודה לצד ח"כ יואב קיש (הליכוד) ויו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), בהמשך להסכם קיבוצי מיוחד בנושא שיזם והוביל יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.

טקס חתימת ההסכם הקיבוצי - בנק דיסקונט

מה כולל ההסכם?

כאמור, אחד השינויים המרכזיים המעוגנים בהסכם החדש הינו מנגנון תוספות השכר. בניגוד להסכמים קודמים שכללו תוספת שכר אחוזית, ההסכם הנוכחי מגדיר תוספת שכר שקלית שנועדה לצמצם את פערי השכר בבנק. על פי ההסכם, עובדי הבנק זכאים לתוספת חודשית ממוצעת בגובה 1,500 שקל, אשר תפוצל לשתי פעימות: אלף שקל בממוצע בתחילת 2017, ו-500 שקל בממוצע בתחילת 2018.

לנוכח העובדה כי תחולת ההסכם החדש כוללת בתוכה גם את השנים 2014-2016, עובדי הבנק יהיו זכאים גם למענק כספי חד פעמי. בדומה לתוספות השכר, גם המענק שצפוי להינתן עד תום הרבעון הראשון של 2017, ישולם באופן דיפרנציאלי. הקריטריונים לחלוקת התוספת והמענק יכללו ציוני הערכות שנתיות שניתנו על העובד בתקופה הרלוונטית, ותק העובד ומורכבות תפקידו, וכן ביחס ישיר להיקף משרתו ותקופת העסקתו של העובד.

באופן תקדימי, ההסכם כולל גם מנגנון מענקים מדורג אשר קושר בין התשואה להון לבין הבונוס השנתי לעובדים, בשנים 2017-2018. כך למשל, במידה והתשואה השנתית על ההון תעלה על 8%, הבונוס הממוצע שישולם לעובד יהיה בגובה משכורת חודשית אחת, ובמידה והתשואה השנתית על ההון תהיה גבוהה מ-10%, הבונוס הממוצע יהיה בגובה שתי משכורות.  הבונוס יחולק על פי קריטריונים שתקבע ההנהלה לאותה שנה, בין על ידי מענק חד פעמי או בהסכמת הוועד באמצעות הקצאת מניות שוות ערך.

ההסכם מסדיר סוגיות נוספות בהן: הגדלת תקציב הרווחה המוקצה לעובדים, ביטול תקופת הניסיון בבנק ומסלול גמיש לקידום עובדים לתפקידי ניהול. זאת ועוד, כחלק מצמצום פערי השכר, הוחלט על פתיחת תקרות דור ב' והשוואת תנאים חלקית של עובדי דור ב' עם אופק לצמצום נוסף בהסכם הבא.

גם עובדי הדרג הניהולי בבנק ייהנו משיפור תנאים במסגרת ההסכם, כך לדוגמה יקבלו המנהלים תוספת שכר אישית ואחידה בשיעור של 2.8% שתתווסף למשכורתם האישית ותיפרס על פני ארבע השנים הקרובות. במסגרת ההסכמות, תוספת זו תמיר את "התוספת בגין העברה" תוך הסדרת תהליכי הניוד של המנהלים בבנק ללא פגיעה בזכויותיהם. עובדים אשר נמנים על דרג מנהלי הענף בבנק יקבלו תוספת של 2% נוספים, אשר תינתן במספר פעימות לאורך תקופת ההסכם.

עוד בשורה משמעותית שהוסדרה בהסכם החדש מתייחסת ל-57 עובדים בעלי צרכים מיוחדים, המועסקים בבנק כעובדים ארעיים במסגרת פרויקט תמיכה בקהילה, אשר ייקלטו להעסקה במעמד של עובדים קבועים מן המניין בקבוצת דיסקונט.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ציין הבוקר כי: "ההסכם משמש דוגמה מצוינת לאופן שבו יחסי עבודה יכולים לשנות מציאות חברתית ולהשפיע על חייהן של אלפי משפחות בישראל. לצד חיזוק העובדים בדרגי השכר הנמוכים וצמצום פערי השכר בבנק, ההסכם מבשר על מהפיכה אמיתית בהגשימו את החזון להבטחת השילוב הראוי של עובדים עם מוגבלות בעולם העבודה. אני רוצה לברך את הנהלת הבנק ואת נציגי העובדים שעזרו להסכם החשוב הזה לקרום עור וגידים, והראו כי שיפור תנאי העובדים ותיקון עיוותים היסטוריים אינם באים על חשבון כושר התחרות של המעסיק. החשיבה העמוקה על ההון האנושי כבסיס לשמירה על חוסנו של הבנק, היא עדות נוספת לכך שמדובר בהסכם חברתי חשוב המשמש ככלי להגברת השוויון ולצמצום פערים חברתיים".

יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד מסר: "ההסכם שמביא לשיפור משמעותי בתנאי העובדים, תוך הסדרת ביטחונם התעסוקתי, מהווה ביטוי נוסף להישגי העבודה המאורגנת הן למען העובדים והן למען החברה הישראלית כולה. יישר כוח לכל המעורבים בתהליך המו"מ, על כך שמצאו דרך ראויה ומכבדת לגשר על הפערים והשכילו להפוך את האתגרים הרבים שניצבו מולם להזדמנויות של שינוי חברתי אמיתי".  

רפי קזלקופי, יו"ר הוועד הארצי: "הצלחנו להגיע להסכם היסטורי בבנק דיסקונט. ההסכם שומר על הביטחון התעסוקתי של העובדים ומתגמל את העובדים באופן ראוי והולם. ההסכם גם מצמצם את הפערים שהיו בבנק. כל ההישגים הללו הם תוצאה של משא ומתן ממושך ואינטנסיבי".

מיכאל אסור, יו"ר ועד המנהלים: "ההסכם שהושג הוא פועל יוצא של העמידה האיתנה של הוועד במטרה לשמור על כל ציבור המנהלים בבנק. הצלחנו, בתום חודשים ארוכים של משא ומתן מורכב, להגיע להסכם שמצעיד את הבנק קדימה ונותן אופק כלכלי ותעסוקתי לכלל המנהלים בבנק, יחד עם שמירה על זכויות ואופן ניוד המנהלים בבנק".

חה"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): "מדובר בהסכם היסטורי שמשקף רצון הדדי להביא את הבנק להישגים חדשים תוך שיתוף העובדים בהצלחה ואני מברך על כך. אני מאמין בכל לבי שההסכם הזה יהיה מנוף שיזניק את הבנק קדימה. זהו המשך ישיר של הקו החברתי שמוביל יו"ר ההסתדרות ובראשו צמצום פערי השכר והעסקת עובדים עם מוגבלות".