יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז סכסוך עבודה כללי במשק

בישיבת בית נבחרי ההסתדרות שכינס היום (ג') יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אושר סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הביטוח הסיעודי *** יו"ר ההסתדרות: "אם נראה שפקידות האוצר מנסים לייצר איזשהו קיר – אנחנו ננפץ את הקיר הזה כמו שניפצנו אותו בפעמים קודמות. אם לא תהיה ברירה, יהיה מאבק ויהיה מאבק קשה. עדיין יש לי תקווה כי אני יודע ששר האוצר הוא אדם חברתי"

"אנו מחפשים את הפתרון, לא את המאבק. אנו מכריזים על הסכסוך כי אילצו אותנו לעשות סכסוך. לא נתנו לנו פתרון והביאו אותנו לשוקת שבורה". כך אמר היום בנאומו יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בישיבה של בית נבחרי ההסתדרות, שאישרה לפני זמן קצר סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הביטוח הסיעודי.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, צילום: דניאל בר און

"הם גרמו לסכסוך – אנחנו מחפשים את הפתרון", אמר ניסנקורן. "אם לא תהיה ברירה - יהיה מאבק ויהיה מאבק קשה. עדיין יש לי תקווה כי אני יודע ששר האוצר הוא אדם חברתי ואני יודע ששר הבריאות זה בנפשו. יש לי תקווה שביחד נייצר פתרון אבל שלא יתבלבלו שם בפקידות האוצר. אם יש שם אטימות, ולצערי יש, ואם נראה שהם מנסים לייצר איזשהו קיר – אנחנו ננפץ את הקיר הזה כמו שניפצנו אותו בפעמים קודמות".

לישיבת החירום שכינס יו"ר ההסתדרות ניסנקורן, הגיעו להביע תמיכה והצטרפו לסכסוך גם יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר ארגון המורים רן ארז, ונציגויות הסתדרות המורים והפועל מזרחי. 

יו"ר ההסתדרות אמר בדבריו: "אל תשליכני לעת זקנה, ככלות כוחי אל תעזבני. יש תהום עמוקה בין האמת שלנו ושל אבותינו ובין מה שפקידות האוצר עושים. אני רוצה לספר לכם איפה הבנתי את עומק השבר. בשבוע שעבר יושבים אצלי נציגי פקידות בכירה ממשרד האוצר, ומספרים לי שיש להם פתרון לנושא הסיעודי. הם רוצים פתרון מבלי שהם יביאו שקל, הם רוצים פתרון בלי הטבות מס בשקל, פתרון בלי סבסוד בשקל, פתרון בלי אחריות בשקל - למעשה הם רוצים פתרון בלי אחריות בכלל. הם רוצים פתרון שהם לא בדיוק מעורבים בו. ומה הפתרון? כל אדם בגיל 67 יוציא 40 או 50 אלף שקל ויקנה ביטוח סיעודי. מה שאומר שכל תא משפחתי יצטרך להוציא מאה אלף שקל בתשלום חד פעמי".

"שם הבנתי את גודל השבר. כשפקידות שאמורה להגן עלינו וממשלה שצריכה לדאוג לדברים הבסיסיים, אומרים לנו – לכו תשלמו מאה אלף שקל ותקנו לעצמכם ביטוח סיעודי. בושה למדינה שכך מתנהגת. אני חושב שכשהם ילכו הביתה הם יתביישו בעצמם".

"כולנו אזרחים שמשלמים מיסים, אוהבים את המדינה, הולכים לצבא ומאמינים בחיים במדינה. ומה אנחנו צריכים שהמדינה תיתן לנו? את המינימום לקיום בכבוד ולשוויון הזדמנויות. צריך לזכור במה המדינה ובמה החברה שלנו נמדדות? דווקא בחלשים. דווקא שם צריך לראות שהחבל לא נפרם – שם נמדדת העוצמה או החולשה שלנו. ומה הדברים שכל אחד מאיתנו צריך – ולא משנה מה הדעה הפוליטית – חינוך שוויוני עם הזדמנות לפריפריה, בריאות שוויונית ציבורית לפריפריה ולמרכז, ביטחון, ושירותי רווחה -  זה המינימום! אם המדינה לא משתתפת בבריאות, בחינוך ובביטחון ולא עוזרת למי שצריך את שירותי הרווחה -  אז במה היא כן משתתפת? בזה צריך להתמקד".

"יש פה שבר עמוק אבל אנחנו חיים בעולם שאפשר לעשות בו שינוי והוכחנו את זה.  לקחנו את נושא שכר המינימום והעלינו אותו, לקחנו את נושא שילוב אנשים עם מוגבלות – שמנו את זה במרכז הבמה והיום חייבים להעסיק אותם, לקחנו את נושא עובדי הקבלן ואתם רואים איך מקום אחרי מקום קולטים עכשיו להעסקה ישירה. וגם בנושא של הקשישים וגם בנושא של הבריאות הציבורית וביטוח הסיעוד אפשר לשנות וחייבים לשנות".

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן הוסיף: "אני חושב שכל החברה הישראלית רוצה שננצח כי זה ניצחון לטובת החברה הישראלית. אני חושב שכל הקשישים מסתכלים עלינו היום בחרדה ורוצים שננצח כי הם חרדים לגורלם, אני חושב שכל הצעירים שרוצים לחיות במדינה ישראל שוויונית וחברתית רוצים שננצח כי זה ניצחון לסולידריות ולערבות הדדית. ואין לנו ברירה".

"מה שהכי מעצבן והכי מרתיח זה שבמקום שפקידי האוצר ישבו יומם ולילה ויהיו אלה שיוזמים פתרונות אמיתיים, הם מבטלים את הביטוחים הקולקטיביים. מיליון איש לא ישנים היום בלילה כי חברות הביטוח שולחות להם הודעה בגלל משרד האוצר, שעוד חודש וחצי אין להם ביטוחים. מיליון איש!

"זה לא מהיום, ישבנו לפני ואמרנו שנותנים דחייה כדי שלא יזרקו אנשים בלי ביטוח וכדי שנחפש פתרון אמיתי. יש פתרון שמציע שר הבריאות, יש פתרונות שאנחנו מציעים אבל פתרונות אמיתיים. ויש פה שאלה ערכית מה הפנים של המדינה שאנחנו רוצים: דאגה לחלשים או אי ראיית החלשים, כבוד לאדם או זלזול באדם, לכן כולנו – כל ארגוני העובדים: ההסתדרות הכללית על כל ועדיה במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי, ההסתדרות הרפואית, ארגון המורים, הסתדרות המורים והפועל המזרחי – כולנו אגרוף אחד". 

נזכיר כי המחלוקת הניצבת בבסיס הסכסוך נעוצה בכוונת משרד האוצר להכריז על ביטול הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים, ויצירת מצב שבו רבבות אזרחים ישראלים, המבוטחים בביטוח הסיעודי במסגרת יחסי עבודה, ייפלטו מההסדרים הביטוחיים הקיימים ויישארו באחת ללא כיסוי הולם.

בין העילות לסכסוך שאושר היום: (א) הפקרת הנושא הסיעודי במדינת ישראל, תוך הותרת ציבור הולך וגדל הנזקק לשירותים סיעודיים ללא מענה באופן שיותיר ציבורים חלשים, מבוגרים ונזקקים במצוקה קשה תוך פגיעה בכבודם ובבריאותם. (ב) ביטול ביטוחים סיעודיים קולקטיביים, המהווים חלק מתנאי רווחה המוקנים לעובדים במסגרת יחסי עבודה, תוך הותרת המבוטחים כיום בביטוחים ללא כיסוי כלל או עם כיסוי חלקי. (ג) דרישת ההסתדרות, ארגון העובדים הגדול במשק להסדרה מוסכמת של הסוגיה – ללא פגיעה בגמלאים ובשאריהם ובציבור העובדים המבוטחים בביטוח סיעודי קולקטיבי והסדרת הנושא הסיעודי.

הכרזת סכסוך במשק, צילום: דניאל בר און

הכרזת סכסוך במשק, צילום: דניאל בר און