ראשי הוועדים הגדולים במשק לבעל השליטה בקבוצת הראל: הפסק את הפגיעה בהתארגנות

עשרות ראשי ועדים מהחברות הגדולות במשק, ביניהן קופת חולים כללית, חברת החשמל, רשות שדות התעופה, עיריית תל-אביב ועיריית ירושלים, חברות תקשורת והייטק, פנו היום (ה') במכתב חריף ליו"ר דירקטוריון הראל בקריאה להפסיק את הפגיעה בהתארגנות עובדי החברה ולחדול ממה שנראה "כחציית קווים אדומה בתחום יחסי העבודה"

מכתב התראה חריף, שעליו חתומים עשרות מראשי הוועדים הגדולים במשק, נשלח לפני זמן קצר לבעל השליטה בקבוצת הראל ויו"ר הדירקטוריון, יאיר המבורגר. בין ראשי הוועדים שחתומים על המכתב, נמצאים בין היתר, ראשי הוועדים בכללית שירותי בריאות, חברת החשמל, רשות שדות התעופה, עיריית ירושלים ועיריית תל-אביב, חברות התקשורת וההייטק, הבנקים וחברות האשראי, ורבים נוספים. 

ההתגייסות הרחבה של ראשי הוועדים מחברות רבות כל כך במשק הישראלי הינה  צעד חריג שנקטו בו פעמים ספורות בעבר, בין היתר בזמן ההתארגנות הראשונית בחברת פלאפון, שבעקבותיה נקבע התקדים המשפטי שאוסר על התערבות המעסיק בהתאגדות עובדיו ומפרש התערבות זו כפגיעה לא מידתית בהליך דמוקרטי פנימי של העובדים.

החתומים על הפנייה, מבקשים להביע את מחאתם ולהתריע על האופי האלים של מסע ההסתה המתנהל במתקני החברה ובפייסבוק, כנגד העבודה המאורגנת בכלל ונגד מובילי ההתארגנות בהסתדרות בפרט. במכתב צוין כי מדובר ב"הסתה אשר לכל הפחות, הנהלת החברה אינה נוקפת אצבע כדי להפסיקה".

כמו כן, ראשי הוועדים מביעים במכתבם סולידריות ותמיכה במתאגדי בהראל, וקוראים לעובדים "להיות חזקים ונחושים, אל מול מה שנראה כחציית קווים אדומים בתחום יחסי העבודה ועליית מדרגה בהתנגדות אסורה ופסולה להתאגדות פורצת".

זאת ועוד, ראשי הוועדים הביעו את תמיהתם על התנהלות החברה, לנוכח העובדה כי חלק מהכנסות הראל מגיע מביטוחים קולקטיביים, הנובעים מהסדרים בינה לבין  ועדי עובדים ממגוון מקומות עבודה בישראל. בפנייה נכתב: "אנו מצפים מכל מעסיק לנהוג על פי הוראות החוק ולהימנע מהתערבות ברצונם החופשי של עובדיו להתאגד; לא כל שכן, ממעסיק כהראל, הנוהג לשבח ועדי עובדים כשהדבר עולה בקנה אחד עם האינטרסים הכלכליים שלו".