ההסתדרות עתרה לביה''ד בבקשה לעצור את הפגיעה בהתארגנות עובדי מנורה מבטחים

ההסתדרות הגישה בקשה לביה"ד האזורי לעבודה בת"א לעצור את הפגיעה בהתארגנות עובדי חברת הביטוח מנורה מבטחים ולקיים דיון דחוף במעמד הצדדים. לטענת ההסתדרות, הנהלת החברה עוקפת באופן לא חוקי את "בג"צ פלאפון" באמצעות "ועד מטעם" המתיימר להיות אותנטי אך למעשה הוא לא יותר מאשר זרועה הארוכה של ההנהלה ואף מטעה את העובדים באשר לסמכויותיו

ההסתדרות הגישה לפני דקות אחדות לבית הדין האזורי לעבודה בת"א בקשה בהולה למתן צווים שימנעו את המשך הפגיעה בזכות ההתארגנות של עובדי חברת הביטוח מנורה מבטחים במסגרת ההסתדרות ולקביעת דיון דחוף במעמד הצדדים.

בבקשת ההסתדרות, שהוגשה על ידי ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות עו"ד איריס ורדי, עו"ד ענת גוטמן מרום וכן עוה"ד אורנה לין ומיכל הראל, נטען כי הנהלת חברת הביטוח מנסה באופן מחוכם ולא חוקי לעקוף את "בג"צ פלאפון" ונוקטת בטקטיקות אסורות בניסיון לשבור את התארגנות העובדים תחת ההסתדרות, התארגנות שהחלה בחודש מרץ.

בראש טקטיקות אלו הקמת "ועד פנימי" אשר מתחזה להיות ועד אותנטי וארגון יציג, ואולם למעשה הוא לא יותר מאשר ועד מטעם ההנהלה שמהווה תנועת נגד להסתדרות וכלל לא שם לעצמו למטרה לשפר את זכויות העובדים. "הוועד הפנימי מציג בפרסומיו, אשר חלקם משותפים לו ולהנהלה, מצג שווא מטעה בפני העובדים כאילו הוא מהווה ארגון עובדים יציג במנורה מבטחים, וכאילו יש בכוחו ובכוונתו לחתום על הסכם קיבוצי", נכתב בבקשה, בה נטען כי הוועד הפנימי כלל לא משתייך לארגון עובדים כלשהו ולפיכך ובהתאם לחוק, אין בכוחו לחתום על הסכם קיבוצי ולהביא לשיפור תנאי ההעסקה בחברה.

ההסתדרות מספקת בבקשתה ראיות לפיהן ה"וועד הפנימי" פועל בחוסר שקיפות מוחלטת כלפי העובדים ותוך הסתרה וחשאיות מרבית, ולמעשה חבריו הם כפיפים של מנהלי מחלקות הפועלים "כזרועה הארוכה והמבצעת של ההנהלה" במאבק ההתנגדות שלה נגד ההסתדרות.

בבקשה טוענת ההסתדרות כי בתמיכתה האסורה של הנהלת חברת הביטוח, "הוועד הפנימי" פעל על מנת לעצור את ההתאגדות האותנטית של העובדים בהסתדרות, על-ידי מסרים כמו "במנורה מבטחים לא צריך הסכם קיבוצי", "לא צריך לשלם דמי חבר להסתדרות" ו"לא צריך ועד שיתווך בין העובדים להנהלה".

למרות שה"וועד הפנימי" אינו ארגון עובדים ואינו יכול להיות כזה לפי החוק במדינת ישראל, ההנהלה הכתירה אותו כארגון עובדים והזדרזה להכיר ביציגותו. וזאת, נטען, למרות שאותו ועד מטעם המתיימר להיות "ועד פנימי", סיפק לא יותר מחתימות עובדים על "עצומה" כהוכחת הצטרפות ל"וועד פנימי".

בסיכום הבקשה נטען כי ההנהלה מטעה באופן חמור את עובדיה, ועושה כל שביכולתה להצר את צעדי ועד הפעולה האמיתי בחברה ומקשה עליו להמשיך לצרף חברים להסתדרות, ומנגד פועלת לביסוס מעמדו של ה"וועד הפנימי".

"כל שעה וכל יום שחולפים כאשר החברה והוועד הפנימי ממשיכים לפעול בצוותא חדא ולנהל משא ומתן פוגעים פגיעה קשה ועלולים לסכל את ההתארגנות האותנטית והאמיתית של עובדי מנורה מבטחים בהסתדרות שאין חולק שהיא ארגון עובדים עצמאי ואקטיבי שפועל למען זכויות העובדים", נכתב.

נזכיר כי לפני כחודש נעתר בית הדין האזורי לעבודה בת"א לבקשת ההסתדרות ונתן צו המורה למנורה מבטחים להשיב לעבודה סדירה ומלאה את רון פיס - עובד שהתבשר על סיום העסקתו בסמוך לחשיפת פעילותו בהתארגנות העובדים בחברה. בכך כבר הביע למעשה בית הדין עמדה לפיה הנהלת מנורה מבטחים מנסה לסכל את מהלך ההתארגנות, וזאת כאמור בניגוד לפסיקה המנחה בעניין, לרבות בעניין פלאפון - האוסרת על הנהלה לפגוע בהתארגנות עובדיה. עוד לפני כן, בחודש מרץ, שלחה ההסתדרות מכתב אזהרה למנכ"ל מנורה מבטחים מוטי רוזן, המתריע בפניו על שימוש בלתי חוקי בדרגים הניהוליים של החברה כדי לסכל את מהלך ההתארגנות.