עיקרי דברי יו''ר ההסתדרות ונשיא התאחדות התעשיינים במסיבת עיתונאים בנושא הנמלים

להלן עיקרי הדברים שאמרו לפני דקות אחדות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, במסיבת עיתונאים משותפת שנערכה בבית ההסתדרות בתל-אביב בנוכחות יו"ר איגוד התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, ראשי וחברי ועדי העובדים בנמלי הים.

 

דברי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "אמרו על עובדים שהם נגד תחרות, נגד התייעלות. היום אנחנו אומרים בצורה ברורה: ההסתדרות והעובדים לא מתנגדים לתחרות ואפילו תומכים בה. כל מה שטוב למשק טוב גם לנו. ההסתדרות רוצה משק יעיל, משק מודרני, משק מצליח עם כמה שפחות יוקר מחייה לאזרחים. אבל תחרות צריך לעשות כמו שצריך. אסור לקחת את הנמלים ולהעביר אותם לטייקונים. מי שיעשה את זה על ידי השארת הנמלים הקיימים כפי שהם, נמלים משותקים, פשוט ייצור טייקונים חדשים, ועוד עשר שנים 'נשאל למה עשו את זה'.

 

"תחרות צריכה להיות שוויונית. זה אומר שהתשתיות צריכות להיות אותן תשתיות, רציף עמוק, עם גישה נוחה, שאפשר יהיה לתפקד בו, שגם אוניות גדולות ועמוקות יוכלו להיכנס אליו. ציוד מודרני, כמו שיהיה בנמל החדש, תשתית תחבורתית באותה האיכות.

 

"כשאנחנו מסתכלים על התשתיות כרגע יש פער עצום בין הנמלים החדשים לקיימים. כשאנחנו רואים שבנמל חדש בדרום יש תשתית לרכבת עם 150 קרונות בתוך הנמל, כשבחוץ יש 60 קרונות, זה דבר שאי אפשר להסביר אותו. זה לא תחרות. זאת העברת הון ותשתיות של המדינה לטייקון ואת זה אסור להסכים שיקרה. אנחנו כאזרחים והתעשיינים לא נסכים שיקרה. זה דבר שכולנו נצטער עליו בסופו של דבר.

 

"אם רוצים לחשוב על טובת המשק, זאת העדיפות העליונה של כולנו. אנחנו רוצים לחשוב על יוקר המחייה, על טובת הנמלים, צריך לזכור משהו שכולם יודעים אותו - הנמלים הקיימים הם רכוש המדינה. לא יכול להיות שהמדינה לא תפתח אותם ותיתן רכוש חליפי לטייקונים. זה משהו שלא נתפס. ולכן צריך ליצור תנאים בסיסיים לתחרות זהה: עם רציפים עמוקים, גישה טובה, שיוכלו להתחרות ולתפקד מול הנמלים החדשים. מדובר על ציוד באותה האיכות כמו בנמל החדש, גישה ותשתיות של כבישים ורכבות – כמו בנמל החדש. אחרת ניצור מצב שבסיטואציה שבה הנמלים הקיימים, שהם חברות ממשלתיות, רכוש של כל אחד מאיתנו, עלולים להגיע חס וחלילה בעוד עשר שנים לחדלות פירעון ולא לתפקד. ואז ייווצר מצב שניצור מונופולים חדשים של נמלים חדשים. זה ייצור עוד כסף מיותר לתעשיינים, זה ייצור חוסר יעילות וייווצר מצבור קטן של אנשים שיקבלו הון אדיר.

 

"התכנסנו היום כדי להגיד שאני לא מעלה על הדעת שממשלת ישראל לא תומכת בתחרות ולא רוצה לפתח את הנמלים ולהשקיע בהם. זה לא קורה. כבר שנתיים אנחנו צועקים שצריך לטפח ולפתח את הנמלים הקיימים וזה לא קורה. הזמן חולף ושעון החול אוזל ובסוף נמצא עצמנו עם תחרות לא הוגנת. ולכן צריך להתעורר. אני מבהיר שהדרישה שלנו היא לא תוספת שכר בגין רפורמות, אלא להגן על מקום עבודה ועל תשתיות המשק ורכוש המדינה. אני מקווה מאוד שהקריאה הזו תיקלט בצורה ברורה והמדינה תרים את הכפפה ותשב למו"מ מואץ שקודם כל יפתור את בעיית התשתיות ויראה שהתחרות באמת תהיה שיווניות ונכונה.

 

"במו"מ שנכנסו אליו ביקשתי, כי חשבתי שזה נכון, שהתעשיינים ושרגא בראשם יהיו משקיפים, כי הם בעלי האינטרס ברור, הם בסוף המשתמשים. לצערי המדינה לא קיבלה את הדרישה הזאת ואני לא מבין למה. אני באמת מצפה למו"מ לטובת המשק. אנחנו אומרים כאן היום בצורה ברורה בלי למצמץ: אנחנו בעד תחרות, אבל היא חייבת להיות שוויונית והוגנת. חייבים לתת אפשרות לנמלים הקיימים שהם רכוש של כל אחד מאיתנו להמשיך ולהתחרות בצורה טובה.

 

"כיו"ר ההסתדרות, אני יודע שאפשר לנהל מערכת יחסי עבודה, ומערכות יחסים בכלל, בשיתוף או בעימות. אני ושרגא ברוש בחרנו בדרך של שיתוף, לדוגמא בצעדים של העלאת שכר המינימום, באופן שהתעשייה תוכל להסכים לו וגם אנחנו. קיום מערכת יחסים בדרך של עימותים בדרך כלל מייצרת נזק מיותר. אני דוגל בדרך של שיתוף. אני מאוד מקווה שבצד השני במדינה יבינו שדרך השיתוף היא הדרך הנכונה למשק. אם לא, ולא תהיה ברירה, אז נעמוד על הזכויות שלנו. ואני אומר את זה מתוך חוזקה ולא מתוך חולשה. כולם יודעים את הכוח של הוועדים ושל ההסתדרות. הכדור בידיים של המדינה. היא יכולה להחליט שהיא רוצה שיתוף ותחרות אמיתית, שהנמלים הקיימים יהיו להתחרות.

 

"הוועדים פה והם מסכימים ואנחנו מתואמים לגמרי. יש גיבוי של ההסתדרות לוועדים והם צודקים שהם צריכים תחרות שווה. שרגא ברוש צודק כשהוא צריך שווה. המדינה צריכה תחרות שווה. האזרחים צריכים שתהיה תחרות שווה כי אם המדינה החליטה שהיא מקימה ארבעה נמלים, שכל אחד מהם יעמוד בזכות עצמו.

 

"אני מכבד את שר התחבורה כץ, יש לנו מערכת יחסים תקינה, אבל יש פה שאלה אחת בסיסית: אני לא רואה סיבה שמישהו מהשרים לא יתמוך בתחרות. תחרות שווה זה הדבר הבסיסי שצריך להבטיח אותו ולייצר תשתיות, ובנמלים זה לוקח זמן. אם לא נתחיל היום לבנות - נאחר את הרכבת ונהיה בבעיה. חייבים לייצר תשתיות שוות. אני לא חושב שמישהו חושב אחרת, אבל צריך לעשות את זה. התקציב יבוא מהמדינה, זה המטרה שלה.

 

"שעון החול אוזל ובסוף נצטרך לקבל תשובות. אנחנו נישאר בדרך הישרה והנכונה שמוכיחה את עצמה כל פעם מחדש. אני קודם כל נותן כבוד לאזרחים ולמשק, ולפני שננקוט פעולות ארגוניות ניתן את כל ההזדמנויות, ולכן אנחנו מקיימים היום את מסיבת העיתונאים. עד עתה לא קיבלנו תשובות אחרי מו"מ של שבוע, והחלטנו, יחד עם שרגא ברוש, לתת עוד התראה. מדינת ישראל חייבת להתעורר, העובדים וההסתדרות שותפים לכל מהלך, אבל צריך לדאוג שהנמלים הקיימים ישגשגו ויוכלו להתחרות.

 

"אני לא מבין אך לוקחים את ציבור העובדים בנמלים שעובד עבודה קשה והופכים אותו לאויב. איך המדינה לא שותפה לרצון שלנו להעלאת הפריון? המסר שלי הוא לא של מלחמה, אלא לפתח את הנמלים הקיימים. ההסתדרות תומכת בוועדים, ולא ניתן יד להרס הנמלים. הייתי מאוד מאוד שמח אם לא יהיו שביתות, עד היום כשאני בתפקיד לא הייתה שביתה כללית, אנחנו צריכים פה ערבות הדדית. קיימת לנו זכות השביתה וזה לגיטימי בכל משטר דמוקרטי. אבל לא זאת המטרה שלנו. אנחנו רוצים להימנע כמה שאפשר משביתה. הדרך לכך היא פשוטה: לשבת יומם וליל בצורה רצינית ולפתור את הבעיה תוך הגעה לרפורמה מוסכמת. צריך להימנע ממשבר – ואני אומר זאת מתוך עמדה של כוח - שאנחנו לא רוצים משבר".

 

דברי יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "אנחנו בעד תחרות בנמלים ומברכים על הקמת הנמלים החדשים. יחד עם זאת, הנמלים הקיימים חייבים לשמור על כושר התחרות.

 

"לא תהיה תחרות אמיתית כאשר נמל אחד מודרני ואילו השני מיושן - אחד בעל רציפים עמוקים, בעוד השני לא נגיש לאוניות גדולות. לאחד נכנסת רכבת של 150 קרונות לתוך הנמל, לשני לא מגיעה רכבת.

 

"במצב הנוכחי, הנמל הקיים אינו בר תחרות. יש לדאוג שהתשתיות של הנמלים הקיימים והחדשים יהיו זהות ומודרניות, רק כך תתאפשר תחרות הוגנת.

 

"שיתוף הפעולה בנינו לבין ההסתדרות הוא טבעי. ההסתדרות והמעסיקים שותפים, יש לנו דאגה להמשיך ולבסס את צמיחת המדינה, מהלך שיתאפשר רק כאשר התחרות תהיה תחרות, ולא יצירת מונופול פרטי.

כאשר מדברים על פריון מדברים על ציוד טכנולוגי חדש, זה נכון גם לגבי הנמלים. ישראל נמצאת 25% מתחת למדינות ה-OECD בפריון לעובד, יש צורך לשדרג את הציוד הקיים ולהגדיל את הפריון של הנמל הקיים ובאותה מידה של הנמל החדש.

 

"טוב יעשו מקבלי ההחלטות שיבינו כי הנמלים משרתים אותנו, היצואנים והיבואנים, ותחרות משמעותה שאנו יכולים לבחור עם איזה נמל לעבוד. אנו אלו אשר משתמשים בנמלים ולא ברור לי מדוע הממשלה לא יושבת איתנו ומפחדת שנהיה משקיפים במשא ומתן שמתנהל. ממשלת ישראל צריכה לדאוג לתחרותיות שווה למשתמשים בשירותי הנמלים, ולשם כן יש לשבת ולדבר. אני לא חושב ששביתה זו תכנית פעולה ועבודה, הידברות היא תכנית פעולה".