בצל עליות המחירים והגזרות שנכנסו לתוקף ב-1 בינואר, סקר חדש שנערך על ידי רשות ההסתדרות לצרכנות לציון יום הצרכן הבינלאומי חושף נתונים מדאיגים על מצבם הכלכלי של הישראלים: 61% מעידים כי הם מוותרים על רכישת מוצרים, 90% מאמינים כי הרשתות ניצלו את העלאת המע"מ כדי להעלות מחירים – תוצאות הסקר המלא
62% מהישראלים דיווחו על הרעה במצבם הכלכלי מתחילת השנה. כך עולה מסקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה. הסקר נערך לאחרונה בקרב 600 משיבים מעל גיל 18 (המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל).
בסקר נבחן כיצד הגזרות הכלכליות שנכנסו לתוקף ב-1 בינואר ועליות המחירים השפיעו על מצבם הכלכלי של האזרחים במדינת ישראל. הסקר נערך לציון יום הצרכן הבין-לאומי המצוין מדי שנה בחודש מרץ, ונועד לספק תמונה עדכנית על קהל הצרכנים.
על פי הסקר, כ-61% מהנשאלים העידו כי מצאו עצמם מוותרים על רכישת מוצרים ושירותים יותר מבעבר בשל עליות המחירים, בעוד לא פחות מ-17% העידו כי לפחות במקרה אחד נאלצו לוותר על טיפול רפואי או רכישת תרופות. יותר מעשירית מהנשאלים (11%), העידו כי נאלצו לקחת הלוואה למען מחייה שוטפת ולא פחות מ-59% העידו כי רק לעיתים רחוקות הם מצליחים לחסוך בסוף החודש או כלל לא. הדבר בא לידי ביטוי לא רק בכיס, אלא גם בלחץ הנפשי כש-72% מהנשאלים העידו כי הם מרגישים יותר מתח בעקבות עליית המחירים במשק ויוקר המחייה.
ומה לגבי מידת האמון של הצרכנים ברשתות השיווק ומנגנוני האכיפה? מהסקר עולה כי 66% מהנשאלים טוענים כי ההתנהלות של בתי העסק הייתה לא הוגנת כלפיהם. 89% מהציבור משוכנע כי רשתות השיווק ניצלו את העלאת שיעור המע"מ כדי להעלות מחירים.
על פי הסקר, חוסר האמון ברשתות ובמנגנוני האכיפה מאלץ את הצרכנים להתאים עצמם למציאות הכלכלית ולפעול בהתאם. כך למשל כ-44% מהנשאלים העידו כי הם מתכננים מראש כל הוצאה חודשית עם דגש על ההוצאות השוטפות. 73% מהנשאלים השיבו כי הם בודקים את חשבונית הקנייה לאחר הרכישה ברשתות השיווק ובסופרים. מעל 90% מהנשאלים סבורים כי יש להגביר את הפיקוח והאכיפה, בעיקר בנושאים של סימון מחירים, איסור הטעיה וזכות ביטול עסקה.
עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות: "ביום הצרכן הבין-לאומי 2025 אין לצרכן הישראלי הרבה סיבות לחייך. המצב הכלכלי של הצרכנים הורע והם נמצאים באקלים של עליית מחירים מתמדת. העסקים נתפסים על ידי הצרכנים כבלתי הוגנים, כך לדוגמא הניצול המוגזם שבוצע להעלאת המחירים 'בחסות' עליית המע"מ ב-1%. בנוסף הצרכנים אינם סומכים על הרשויות והרגולטורים שיתערבו להגנתם ומצפים מהם לפיקוח ואכיפה הרבה יותר משמעותיים. במצב דברים זה, הצרכנים חייבים להיות יותר אקטיביים בבחירותיהם הצרכניות על ידי הגברת השימוש בכלים שעומדים לרשותם".