ההסתדרות עתרה לבג"ץ נגד החלטת הממשלה בדבר מינוי נציב שירות מדינה בידי רה"מ

ההסתדרות עתרה לבג"ץ נגד החלטת הממשלה בדבר מינוי נציב שירות מדינה בידי רה"מ

 

בעתירה טוענת ההסתדרות כי מתווה המינוי יוביל לפוליטיזציה של משרת נציב שירות המדינה ולהתגברות תופעת המינויים הפוליטיים. היועץ המשפטי של ההסתדרות עו"ד יחיאל שמיר שהגיש את העתירה יחד עם עו"ד רונן ברומר התריע כי המהלך יפגע באופיו של שירות המדינה, יפגע אנושות בעובדים ויקנה עדיפות לקשרים במקום לכישורים. ההסתדרות מבקשת לבטל את החלטת הממשלה ולקבוע מנגנון מינוי באמצעות ועדה בלתי תלויה

 

ההסתדרות, באמצעות עו"ד יחיאל שמיר היועץ המשפטי להסתדרות ועו"ד רונן ברומר ממשרד ש. הורוביץ, הגישה הבוקר (ג') עתירה לבג"ץ נגד החלטת ממשלה מס' 2129 שעניינה הליך מינוי נציב שירות המדינה בידי ראש הממשלה.

ההסתדרות טוענת בעתירתה כי מתווה המינוי שאומץ בהחלטת הממשלה יוביל לפוליטיזציה של משרת נציב שירות המדינה ולהתגברות תופעת המינויים הפוליטיים בשירות המדינה, תוך העצמת מגמת הפגיעה באופיו של שירות המדינה כשירות ציבורי א-פוליטי, ממלכתי, הנשען על עובדים מקצועיים ובלתי תלויים, ולהפכו לשירות מדינה פוליטי הנשען על מינויים פוליטיים, בו הקשרים קודמים לכישורים.

ההסתדרות, באמצעות הסתדרות עובדי המדינה, היא ארגון העובדים היציג במשרדי הממשלה ובשירות המדינה והיא מייצגת את ציבור עובדי השירות הציבורי המונה מעל ל 80,000 עובדים.

ההסתדרות מדגישה בעתירתה כי נציב שירות המדינה הוא גורם בעל השפעה ניכרת על סביבת העסקתם של עובדי המדינה והוא מעורב כמעט בכל היבט הנוגע לאופן העסקתם של עובדי המדינה החל מקליטתם לעבודה, קביעת תנאי עבודתם וקידומם, נקיטה בהליכי משמעת ועד לפיטורים.

עורכי הדין שמיר וברומר מסבירים בעתירה כי הסכנה לפוליטיזציה של משרת נציב שירות המדינה משמעותה, בראש ובראשונה, פגיעה אנושה בציבור עובדי שירות המדינה.

"מינוי פוליטי בראש ההיררכיה יוביל להפיכת כל שדרת הניהול לפוליטית ותשנה בצורה ניכרת את אופיו של השירות. פוליטיזציה של שירות המדינה פוגעת בשוויון ההזדמנויות בין העובדים, מקנה עדיפות בלתי הוגנת ובלתי עניינית לעובדים בשל קשריהם ולא בשל כישוריהם, היא מערערת את הביטחון של עובדי שירות המדינה ביכולתם להביע את עמדתם המקצועית בחופשיות, בלא מורא, ובלא חשש שאמירה מקצועית כזו או אחרת שלא תמצא חן בעיני הדרג הפוליטי תפגע בקידומם, בתנאי העסקתם או תביא לפיטוריהם", אמרו.

"בנוסף, היא גורמת לפגיעה במוטיבציה של העובדים בשירות המדינה, לתחושה קשה של עוול, ולחשש לערעור בהזדהותם של העובדים עם המערכת שאותה הם אמורים לייצג בגאווה".

לטענת ההסתדרות, ההחלטה אף פוגעת ביכולת למשוך כוח אדם איכותי וערכי לשורות שירות המדינה, בשל החשש של אזרחים כי לא יוערכו ולא יקודמו על בסיס טיב כישוריהם, אלא כאמור על בסיס עומק קשריהם הפוליטיים.

"לנציב שירות המדינה תפקיד קריטי כשומר סף שתפקידו למנוע מינויים פוליטיים אסורים בשירות המדינה, ולהבטיח שירות מדינה הפועל לטובת כל אזרחי המדינה, כך שעובדי שירות המדינה יוכלו להביע את עמדתם באופן מקצועי ולפעול כ"נאמני ציבור", ללא מורא וללא חשש כי יבולע להם בשל כך. מנציב שירות המדינה נדרש לעמוד בלחצים אדירים מצד הדרג הפוליטי, ולבלום ניסיונות לפוליטיזציה של שירות המדינה", סיכמו העותרים.

ההסתדרות מבקשת מבג"ץ לבטל את החלטת הממשלה מס' 2129 ולקבוע מנגנון מינוי למשרת נציב שירות המדינה על ידי הממשלה בדרך של ועדה בלתי תלויה, ברוח העקרונות שגובשו בחוות הדעת של היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה והמשנה ליועצת המשפטית לממשלה.