ההסתדרות נאבקת למנוע פגיעה בעובדי הסיעוד

ההסתדרות נאבקת למנוע פגיעה בעובדי הסיעוד

למרות פסיקה וחקיקה בעניין זה, פרסם הביטוח הלאומי מכרז להעסקת עובדים ועובדות בטיפול ביתי לאנשים סיעודיים – ממנו עולה חשש אמיתי ליצירת מכרזי הפסד, שהנפגעים העיקריים ממנו יהיו העובדים ובהמשך גם המטופלים. ההסתדרות דורשת לתקן את המכרז ואת שיטת החישוב של שכר השעה כדי להבטיח שתנאי השכר של העובדים ישולמו להם במלואם וכדי למנוע מצב של אפליה בין עובדים מסקטורים שונים

 

ההסתדרות פנתה למוסד לביטוח לאומי בדרישה לתקן את המכרז לנותני שירות ביתי לחולים סיעודיים – זאת, בעקבות חשש אמיתי שתנאי המכרז הנוכחיים יוצרים מצב של מכרזי הפסד, מה שיוביל לפגיעה בשכר העובדים מחד ובאיכות הטיפול מאידך. מדובר באחד המכרזים המשמעותיים ביותר בישראל בהיקף של למעלה מ-11 מיליארד שקל בשנה שדרכו מועסקות עשרות אלפי מטפלות סיעודיות המיוצגות על ידי ההסתדרות. במכתב דחוף שהעביר למ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי צביקה כהן ולוועדת המכרזים, מבהיר סמנכ"ל כלכלה ומדיניות בהסתדרות אדם בלומנברג כי יש לפעול על פי קביעת המחוקק בנוגע לשיטת החישוב הנכונה לשכר העובדים בתחום – וזאת בהמשך לפעילות ההסתדרות ומאבקה להסדרת תנאי ההעסקה של עובדי קבלן ולחקיקה ופסיקה מהעשור האחרון.

 

בלומנברג מציין כי תופעת מכרזי הפסד במכרזים עתירי כוח אדם (דוגמת המכרז להענקת טיפול סיעודי) היא תופעה נפסדת אשר הוקעה בשורה של פסקי דין. לאור אותן פסיקות, ובהמשך ישיר להן, ביקש המחוקק לעגן מסגרת חוקית שתמנע מכרזים מעין אלה במסגרת החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה אשר הטיל, בין היתר, אחריות אזרחית, מנהלית ופלילית על מזמין שירות כלפי עובד הקבלן המועסק אצלו. הטלת אחריות זו נבעה מהצורך למגר את התופעה שלילית המכונה "חוזה הפסד" לפיה מזמיני השירות התקשרו עם נותני שירותים במחיר אשר אין בו לכסות את ערך שעת העבודה המינימלי לעובד – התקשרות אשר כאמור גררה פגיעה בזכויות העובדים.

 

בין היתר יש לציין את הנקודות הנ"ל שמביאות לפגיעה בחישוב שמובא במכרז שפרסם הביטוח הלאומי אתמול, חרף התנגדות ההסתדרות:

  • פערי תמחור בין עובדים ישראליים לעובדים זרים, שלא רק שיובילו לפגיעה בשכר העובדים אלא להעדפת העסקת עובדים זרים על פני עובדים ישראלים בתחום הטיפול הסיעודי.
  • אופן החישוב מייצר העדפה לעובדים חדשים וחסרי ניסיון, וקיים חשש מהותי לפיטורי מטפלות סיעודיות ותיקות.
  • השעות ששימשו לחישוב שעת הבסיס לא כוללות תגמול מלא בגין חופשה, ימי חג ומחלה.
  • חישוב תשלום על נסיעות אינו הולם במלואו את הוצאות הנסיעה בהתאם להוראות צו ההרחבה בנושא.
  • שיפוי בגין שעות העבודה על זמני מעבר בין מטופלים אינו מבוסס דיו, ומתומחר באופן חלקי בלבד.

 

יש לציין כי מכרז זה יצא במקביל למאמצי ההסתדרות הכללית וארגון חברות הסיעוד לקידום חתימה של שר העבודה על צו הרחבה הצפוי לשפר את תנאי ההעסקה והשכר של המטפלות הסיעודיות, אשר כיום מועסקות בתנאים מינימליים בלבד.

 

סמנכ"ל כלכלה ומדיניות בהסתדרות אדם בלומנברג: "מכרז המוסד לביטוח לאומי שבנדון הוא אחד המכרזים הגדולים והמשמעותיים במדינה, הן מבחינת היקף העלות וכן מבחינת המשמעות הרבה על רווחת המטופלים. אנו מופתעים לגלות כי על אף שמדובר בשירות רגיש מאוד, המוסד לביטוח לאומי מאפשר פרסום של מכרז בו ישנם רכיבי שכר רבים המתגלים כהפסדיים. כל זאת, חרף העובדה שבתקנות ערך שעה, אשר קובעות סטנדרט חוקי באשר למכרזים עתירי כוח אדם, נקבעה שיטת החישוב הנכונה והמדויקת במקרים דומים אשר יש להידרש לה גם בעת בה עורכים מכרז עתיר כוח אדם, כגון זה עליו מופקד המוסד לביטוח לאומי".

 

יו"ר איגוד עובדי השמירה, הניקיון והטיפול הסיעודי בהסתדרות יוסי ברבי: "ההסתדרות והאיגוד מייצגים עשרות אלפי עובדים ועובדות בענף הסיעוד, שמטפלים יומם וליל בכ-300 אלף חולים סיעודיים. העובדים הללו נותנים את כול כולם לאנשים נזקקים בשעתם הקשה, וחובתנו לדאוג שזכויותיהם לא ייפגעו.

 

"הגם שכבר נחתם הסכם קיבוצי בענף (שממתין לחתימה על צו הרחבה על ידי שרי העבודה האוצר), מכרז שירותי הסיעוד שפרסם המוסד לביטוח לאומי כולל לקונות כלכליות והוא מתעלם מהפתרונות לסוגיות הללו כפי שהובאו בהסכם הענפי.

 

לפיכך, מה שדרוש כעת זה גם לאשר את צו הרחבה להסכם הענפי וגם לתקן את הסעיפים הרלוונטיים במכרז אשר נוגעים לזכויות העובדים. אני רוצה להאמין שכמו ההסתדרות, גם הביטוח הלאומי רוצה להיות צד שותף לשיפור תנאי ההעסקה של העובדים".

 

ההסתדרות מבהירה כי ככל שהפערים המתוארים במכרז זה לא יתוקנו, היא שומרת לעצמה את הזכות לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה במטרה להגן על זכויות העובדים.