בני נוער העובדים בחופש הגדול – דעו את זכויותיכם

בני נוער העובדים בחופש הגדול – דעו את זכויותיכם!

מהו שכר המינימום השעתי על פי הגיל שלכם? האם בתקופת ההתלמדות אתם אמורים לקבל שכר? האם מודל העסקה של טיפים בלבד הינו חוקי? ומה אפשר לעשות מול מעסיק שמסרב לשלם לכם? עם תחילת החופש הגדול, מדריך זכויות מיוחד לנוער עובד בשיתוף הסתדרות הנוער העובד והלומד

 

מאיזה גיל מותר להעסיק בני נוער?

במהלך החופש - מגיל 14 בעבודות קלות בלבד.

במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק בני נוער מגיל 16, לא בשעות הלימודים.

במהלך שנת הלימודים - העסקת בני נוער מותרת במקרים מסוימים מגיל 15 (לרבות פטור מחינוך חובה/ אישור מפקח מטעם משרד החינוך על השלמת חובות חינוך חובה, חניכים לפי חוק החניכות).

בהופעות, פרסומות וצילומים מותר להעסיק ילדים מתחת לגיל 15, בכפוף לאישור מההורים והיתר מיוחד ממשרד העבודה.

העסקת בני נוער כפופה לתקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות, תשנ"ו-1995) הקובעות סוגי עבודות ומקומות בהם אסור להעסיק נוער וכוללים בין היתר איסור העסקה בבנייה, עבודות בנייה או פעולת בנייה באתר בנייה ( לא חל על העסקת נוער על פי חוק החניכות או במרכז להכשרה מקצועית). 

מהו שכר המינימום לבני נוער?

השכר נקבע בהסכמה בין המעסיק לעובד, אך אסור לשלם לבני נוער פחות משכר המינימום שנקבע בהתאם לגילם:

מתחת לגיל 16: שכר המינימום השעתי הוא 23.79 ₪.

מעל גיל 16 ומתחת לגיל 17: שכר המינימום השעתי הוא 25.49 ₪.

מעל גיל 17 ומתחת לגיל 18: שכר המינימום השעתי הוא 28.21 ₪.

ומעל גיל 18 – מינימום 32.3 ש"ח לשעה.

התעריפים הנ"ל הינם גם עבור תקופת ניסיון, התלמדות וגם אם העובד מוכן לעבוד בשכר נמוך יותר.

 

האם מותר לסכם עם בני נוער על שכר יומי גלובלי, למשל על עבודת מלצרות באירוע?

מותר, שכן לא תמיד ניתן לצפות מראש מתי האירוע יסתיים. חשוב לשים לב שבחישוב הכללי, השכר השעתי שיקבל העובד לא יפחת משכר המינימום.

 

מהן שעות העבודה המותרות?

מותר להעסיק בני נוער עד 8 שעות ביום, ולא יותר מ-40 שעות בשבוע.

במקומות בהם עובדים 5 ימים בשבוע ניתן להעסיק צעירים בגילאי 16 - 18 עד 9 שעות ביום, ולא יותר מ-40 שעות בשבוע.

אין להעסיק נוער בעבודת לילה, מלבד לחריגים.

האם יש חובה להעניק הפסקות?

נער העובד לפחות 6 שעות עבודה ביום זכאי להפסקה של 45 דקות בכל יום, והפסקה אחת מתוכן תימשך לפחות חצי שעה רצופה.
במהלך יום עבודתו זכאי העובד להפסיק את עבודתו לשם שימוש בחדר השירותים, ואסור למעסיק לנכות את הזמן הזה משכר העבודה.

עובד רשאי להתפלל במהלך יום עבודתו. זמן התפילה נחשב להפסקת עבודה, והמעסיק אינו חייב לשלם לעובד שכר עבור זמן זה. זמן התפילה ייקבע על ידי המעסיק, בהתחשב באילוצי העבודה ובהתחשב בדתו של העובד.

 

האם מותר להעסיק בני נוער שעות נוספות?                                     

אסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 18 שעות נוספות.
באופן כללי, התשלום עבור שעות נוספות הינו 125% עבור כל אחת משתי השעות הנוספות הראשונות, ו-150% עבור כל שעה נוספת מעבר לכך. במשמרת לילה, מתחילים לספור את השעות הנוספות אחרי שבע שעות עבודה ולא אחרי שמונה. שימו לב, פירוט על מה היא 'משמרת לילה', תוכלו למצוא בהמשך המדריך.

האם מותר להעסיק בני נוער בשבתות?

אסור להעסיק בני נוער במנוחה השבועית. המנוחה השבועית היא לפחות 36 שעות רצופות. ליהודי יום המנוחה השבועי הינו יום שבת. בן דת אחרת יכול לבחור בין הימים שישי, שבת וראשון על פי דתו.

ומה עם מוצ"ש?

מכיוון שהמנוחה השבועית שקבועה בחוק היא 36 שעות, היא מתחילה ביום שישי בכניסת שבת.

לגבי מוצ"ש, אם לא הוגדר אחרת בחוזה או בהודעה לעובד המנוחה השבועית תסתיים בשבת בחצות, אך אם הוגדר בבירור ובכתב שהמנוחה השבועית מסתיימת בצאת השבת - אזי אם לפני המשמרת של מוצ"ש היו 36 שעות (לדוגמא משמרת ביום חמישי) אז מוצ"ש נחשב כיום רגיל.

אם לפני המשמרת של מוצ"ש לא היו 36 שעות מנוחה (כלומר אם המשמרת שלפני מוצ"ש הסתיימה בשישי בשעה 15:00) אז מוצ"ש נחשב כעבודה במנוחה השבועית ומזכה בגמול בגובה 150%.

מהו מועד תשלום המשכורת?

המעסיק חייב לשלם לכם שכר עד ה-9 בחודש העוקב. במידה שהעשירי לחודש יוצא בשבת – המעסיק מחויב לשלם לפני העשירי ולא אחריו. במקרה שלא קיבלת שכר עד ה-9 בחודש, מדובר בהלנת שכר ובמקרה זה אתה זכאי לתבוע פיצוי מהמעסיק.

אם עובד החליט שהוא רוצה להתפטר, האם הוא חייב להודיע מראש למעסיק?

כן. אורך ההודעה מראש תלוי בוותק.

עובד ששכרו משולם על בסיס יומי או שעתי צריך לתת למעסיק יום אחד של התראה עבור כל חודש עבודה במהלך השנה הראשונה.

במילים אחרות: אם עבדתם חודשיים אתם צריכים לתת התראה של יומיים. באופן טבעי, ככל שהוותק גדול יותר, זמן ההודעה מראש שצריך לתת למעסיק מתארך (עובד שעתי שמתפטר והוותק שלו מעל שנה ופחות שנתיים מחויב להודיע מראש למעביד 14 יום לפני + יום נוסף לכל חודשיים עבודה בשנה זו).

ההודעה על ההתפטרות חייבת להיעשות בכתב. גם במקרה של פיטורים, המעסיק חייב להודיע לך מראש ובכתב.

 

בני נוער העובדים בחופש הגדול – דעו את זכויותיכםבני נוער העובדים בחופש הגדול – דעו את זכויותיכם

 

האם בני נוער זכאים לתשלום גבוה יותר בגין עבודה בלילה?

חשוב להדגיש כי אסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 18 בשעות הלילה. לנוער מתחת לגיל 16, שחוק חינוך חובה חל עליו, לילה הכוונה ל- 12 שעות, בין השעות 20:00 ל- 08:00 למחרת.

לבני נוער בגילים 16 עד 18 שחוק לימוד חובה לא חל עליהם, הגדרת "לילה" היא למשך 10 שעות,  בין השעות 22:00 ועד 08:00 למחרת.

לגבי גובה התשלום בלילה – החוק אמנם לא קובע "תעריף לילה", אבל במשמרת לילה – שהיא משמרת שלפחות שעתיים מתוכה הן בין 22:00 ל-06:00, מתחילים לספור את השעות הנוספות שעה מוקדם יותר, דהיינו לאחר השעה השביעית.

מי מחויב ברישום שעות העבודה?

חובה על מעסיק לערוך רישום מדויק של שעות העבודה של בני הנוער, ואם רישום זה נעשה באמצעי שאינו מכני, דיגיטלי או אלקטרוני (שעון נוכחות) יש לאשר את רישום שעות העבודה בסיומו של כל יום עבודה, בחתימה של הנער והמעסיק. אנו ממליצים לבני הנוער לערוך רישום עצמי של הימים והשעות בהם הם עובדים.

האם בני נוער זכאים לקבל מהמעסיק החזר על הוצאות נסיעה?

בני הנוער זכאים להחזר שווי הוצאות נסיעה ממקום מגוריהם אל מקום העבודה ובחזרה, ובתנאי שהם זקוקים לתחבורה כדי להגיע למקום העבודה, ואינו מקבלים הסעה מהמעסיק.

סכום ההוצאות שיוחזרו לא יעלה על 22.60 ₪ ליום עבודה, סכום זה מתעדכן מעת לעת ויש לוודא מהו סכום ההחזר הרלוונטי במועד התשלום. ניתן לחשב את ההוצאות על פי הנסיעות שהעובד זקוק להן בפועל, או על פי סכום גלובלי חודשי בשווי עלות כרטיס חופשי-חודשי. כמו כן, על המעסיק להקפיד ולוודא כי לבני הנוער יש אמצעים לחזור בשלום לביתם!

האם אני זכאי/ת לתשלום עבור ימי הכנה וישיבות עבודה?

כן. ימי הכנה וישיבות עבודה הם חלק בלתי נפרד מהעבודה. על כל שעה של "יום הכנה" או "השתלמות" או "ישיבת עבודה" צריך לשלם, לרבות השתלמויות לקראת קייטנות.

קנסות ועונשים – לגיטימי או מנוגד לחוק?

אין להטיל על בני הנוער העובדים קנסות או עונשים. כל ניכוי מהשכר, בגין "קנסות" או "נזקים" וכיוצא באלה הינו אסור.

האם אני זכאי להפרשות סוציאליות של המעסיק גם על הטיפים שלי?

הטיפים נחשבים כשכרו של העובד וממנו נגזרים זכויותיו הסוציאליות כגון ימי חופשה ומחלה. עם זאת, מקום העבודה חייב לעמוד במספר תנאים ביחס לטיפים, למשל, חובה שסך הסכום שהעובד יקבל בסופו דבר לא יפחת משכר המינימום, וכן שאופן חלוקת הטיפים יהיה מסודר וברור לעובד. למידע נוסף על זכויותיכם בעבודת מלצרות היכנסו לקישור זה.

המעסיק הודיע לעובד/ת בווטסאפ לא לבוא יותר לעבודה. האם זה חוקי?

לא. ברגע שעובד מועסק במקום עבודה אי אפשר פשוט לפטר אותו. על המעסיק חלה חובה לזמן את העובד לשימוע בכתב ולפרט בפניו מדוע הוא שוקל לסיים את העסקתו. במועד עריכת השימוע על המעסיק לתת לעובד הזדמנות להשמיע את הצד שלו ולנסות לשנות את כוונת  המעסיק לפטרו. כמו כן  העובד רשאי להזמין לשימוע נציג מטעמו. לאחר השימוע, וככל והמעסיק מעוניין לפטר את העובד, עליו לתת לו הודעה מוקדמת בכתב ומראש בהתאם לפרק הזמן שבו הועסק העובד במקום העבודה. במידה שהעובד עבד למעלה משנה – על המעסיק לשלם פיצוי פיטורים.

 

 מהן זכויות העובד/ת במקרה של התפטרות לטובת גיוס לצה"ל או לשנת שירות?

אם עבדת יותר משנה והתפטרת כדי לצאת לשנת שירות, לשירות לאומי-אזרחי או כדי להתגייס לצה”ל – את/ה זכאי/ת לפיצויי פיטורים כאילו פוטרת. גובה הפיצויים מחושב לפי משכורת חודשית אחת עבור כל שנת עבודה.

איך אפשר להבטיח שישלמו לי כמו שצריך?

אין "פתרון קסם", אבל יש כמה טיפים שכדאי לדעת: חשוב לדעת מי המעסיק אצלו אתם עובדים ולהיות מסודרים. מעסיק חייב לתת לכל עובד שהחל לעבוד אצלו מסמך שנקרא "הודעה לעובד" שמפרט את כל הפרטים על המקום, על העבודה ועל התנאים, וזאת, תוך שבוע (מתחת לגיל 18) או חודש (מעל גיל 18). חשוב לשמור אותו. אם המעסיק לא נותן – אל תתביישו לבקש. חוץ מזה, תמיד תנהלו רישום של הימים והשעות שעבדתם (גם אם המקום עושה רישום משלו) ותשוו אותו לתלוש השכר.

 

מה אפשר לעשות אם המעסיק מסרב לשלם?

קודם כל לנסות לדבר איתו, ייתכן שמדובר בטעות שתתוקן. אך אם המעסיק עומד בסירובו:

 

 

אפשר לפנות להסתדרות הנוער העובד והלומד בכתובת www.minimum.org.il  או למספר: כוכבית אחת אחת שתיים אחת (1121*),

או בקן/בסניף הקרוב למקום מגוריך.מידע נוסף ניתן לקרוא גם באתר הנוער העובד והלומד או בטלפון *1121.

 

מעל גיל 18 ניתן לפנות למוקד המידע והשירות של ההסתדרות בטלפון כוכבית שתיים שלוש שמונה שלוש (2383*).

זכויות בני נוער מפורטות בחוק עבודת הנוער, תשי"ג-1953.

המידע באתר/ האפליקציה של ההסתדרות הוא מידע כללי ואינו מידע מחייב. הזכויות המחייבות נקבעות על-פי חוק, תקנות ופסיקות בתי המשפט. השימוש במידע המופיע באתר / אפליקציה אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש/ת בלבד - יש לעיין בתקנון ותנאי השימוש באתר/אפליקציה.

 

סייעה בהכנת הכתבה: היועצת המשפטית של מרחב ההסתדרות בתל אביב, עו"ד חגית רימון.

בני נוער העובדים בחופש הגדול – דעו את זכויותיכםבני נוער העובדים בחופש הגדול – דעו את זכויותיכם