יו"ר ההסתדרות: "הלוואי והמצב בישראל היה טוב כמו יחסי העבודה במדינה" 

יו"ר ההסתדרות: "הלוואי והמצב בישראל היה טוב כמו יחסי העבודה במדינה" 

"אם מדברים על מערכת יחסי העבודה, במיוחד כעת בזמן מלחמה – אני רוצה לומר שהלוואי והמצב של ישראל היה טוב כמו של מערכת יחסי העבודה במדינה", כך אמר היום (ד') יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בכנס אלי הורוביץ לכלכלה ולחברה בצל מלחמה 2024.

"בחמש השנים שלי בתפקיד, הצלחנו לייצר במשק את הוודאות במערכת יחסי העבודה שעליה חלמתי עליה: זה כולל אחריות, קידום מקומות העבודה ורפורמות, בין היתר בנמלים ברכבת, במקורות וברשויות. אלה רפורמות מקיפות שאני שואף ליישם גם במשרדי הממשלה", אמר בר-דוד.

עוד ציין: "נכנסנו למגה האירוע שתוקף את מדינת ישראל ביחסי עבודה טובים. שיהיה ברור: זה לא פשוט לנהל משק בזמן מלחמה. עברתי מקצה לקצה בכל מקומות העבודה, ופגשתי עובדים שעובדים, לעיתים תחת אש. בעיניי, כל המערכות שאנחנו אחראים עליהן תפקדו מצוין והמשק נע קדימה. עברתי בכל המפעלים, בין אם באוסם בשדרות, בין אם במפעלים הביטחוניים, כל אחד בתחומו עבד מסביב לשעון והמשיך לנוע. כך שמהכיוון שלנו, ההסתדרות, ניהלנו את העסק בצורה יוצאת מהכלל, וכן, בכלל זה בשיתוף פעולה עם האוצר".

יו"ר ההסתדרות ציין בין היתר את קופסאות התקציב שהוכנסו להסכם המסגרת האחרון, שמאפשרות לנהל את המערכות בלי שביתות ולפתור בעיות שצצות. "זה נותן לנו אפשרויות שליטה וניהול במיוחד במגה אירוע הכלכלי-ביטחוני הזה", הסביר.

"מצד שני – אני מזהה שמערכות הניהול של המדינה לא מתפקדות כמו שצריך. בשנה האחרונה אני מתריע שמתעסקים בתפל ולא בעיקר. לפני שנה זה היה בעקבות המהפכה המשפטית, וכעת עם המלחמה המצב רק גרוע יותר. מדאיג אותי מה יהיה בעוד שנה, כי אנחנו בגרף ירידה. אני עושה כל מאמץ כדי לייצר פתרונות, אבל איך עושים שינוי ואיך אפשר לנהל מערכה ללא ניהול טוב של המדינה?

כך למשל: חסרים לנו עובדים בהרבה מגזרים, כמו לדוגמה בענף הבנייה, וצריך פתרון דחוף לעניין – אבל אין אף אחד שמתכלל את האירוע. אנחנו בהסתדרות מנסים לפתוח את החסמים, אך ללא עזרה מהמדינה. אני חושש שמצב כזה מתמשך יעלה בפגיעה בתשתיות, וזה ישפיע על יוקר המחיה ועלינו כאזרחים.

אני חוזר ואומר, המשק חזק כי יחסי העבודה טובים. אבל צריך לדעת איך לתכנן ולהוציא את הכסף ואיך ליישם את התקציב בצורה נכונה. אי אפשר למשכן את העתיד של כולנו. אני מצדי, הייתי מוכן לקחת עוד צעדים (כמו למשל יום ההבראה שנתנו שייצר מיליארדים), אבל ככל שהרשויות לא נעו ועשו את הצעדים כמדינה, אנחנו נשארו ללא התקדמות".

בדבריו בכנס התריע בר דוד כי הנושאים המשמעותיים כמו החטופים וחוק הגיוס מדאיגים מאוד. "יש הרבה מאוד נושאים שהמדינה צריכה לקבל בהם החלטות, אך הדברים לא מתבצעים. צריך לאתחל את ישראל מחדש. אם לא נפתור את הבעיות, אנחנו ניפגש בעוד שנה והמצב יהיה גרוע יותר. על מנת שזה לא יקרה, אנחנו צריכים ללכת לבחירות מהר ככל שאפשר", הסביר.

לגבי הקריאה לשביתה אמר: "אני שומע בזמן האחרון הרבה אנשים רציניים, שקוראים לי להשבית את המשק, וזה מתחיל להיות מטריד. נניח ואני משבית מחר, סוגר את שדה התעופה, סוגר את הנמלים, והחטופים לא חוזרים, ואין הכרזה על בחירות – אז בעצם לא קרה כלום וזה היה לחינם. אני לא אשבור את ההסתדרות על משהו שהוא ערטילאי. אני יכול לעזור במחאה, אבל להשבית זה לא אחראי, עם כל האחריות שיש עליי. אני מנסה לתמרן את ההסתדרות בים סוער כבר שנה. אם זה היה פותר משהו, הייתי עושה זאת, אבל לצערי זה לא יפתור את הבעיות שעליהן דיברתי".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בכנס (צילום: המכון לדמוקרטיה, עודד קרני)יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בכנס (צילום: המכון לדמוקרטיה, עודד קרני)