מטיילים ביום העצמאות בשבילי ארצנו

מטיילים ביום העצמאות בשבילי ארצנו

יום העצמאות הוא זמן מעולה לתור, להכיר את הארץ ולקחת כמה רגעים של נחת בנופיה ושביליה של ארצנו.

יחד עם מכון אבשלום, המכון לידיעת הארץ מבית ההסתדרות, ליקטנו לכם המלצות על חמישה מסלולים ואתרים חינמיים, מצפון עד דרום שאסור לכם לפספס.

אזור הצפון:

נתחיל בנחל ציפורי -  מדובר באחד היפים בנחלי הגליל התחתון, שמתחיל את זרימתו בהרי נצרת ונשפך לנחל הקישון בעמק זבולון. הנחל יפה ושופע מים בעיקר בעונת האביב, ולאורכו מספר מסלולי טיול, עם מסלול טיול קצר ומקסים באורך של קילומטר, שמתאים בעיקר למשפחות עם ילדים קטנים. הטיול במסלול זה הוא הלוך - חזור מנקודת החניה (למעשה מעגלי). התרעננות או מנוחה קלה לפני הצעידה? בנקודת תחילת המסלול ניתן לעצור לקפה או פיקניק בצל העצים, ליד טחנת הנזירים העתיקה.

אז איך מגיעים?

מצומת יגור(כביש 70 ביציאה מחיפה) פונים מזרחה. עוברים את צומת זבולון, ולאחר כ 3 ק"מ פונים ימינה (דרומה) לעבר ראס עלי. לאחר כ- 2.5 ק''מ יורדים לדרך עפר המגיעה לחניה שליד טחנת הנזירים.

נחל ציפורי, צילום: sutterstokנחל ציפורי, צילום: sutterstok

נחל ציפורי, צילום: sutterstokנחל ציפורי, צילום: sutterstok

מטיילים ביום העצמאות בשבילי ארצנו

שמעתם על נחל גחר בפארק רמות מנשה? היעד הבא שלנו הוא פארק מרשים עם פינות חמד, בו תוכלו ליהנות מפיקניק משפחתי, תצפית, מעיינות ונחלים. כלל האזור עשיר ביערות ירוקים, פריחה ססגונית ומים זורמים – אז כדאי להצטייד גם בלבוש מתאים (בגד ים וסנדלים).

המסלול מעגלי, קל ויפה במיוחד ואורכו כ- 3 ק"מ, עם שילוט לאורך כל המסלול. מתאים למשפחות עם ילדים, שגם אם מתעייפים, בכל נקודה אפשר לקצר ולחזור לחניה.

למקרה שגם בחג ישבשו לנו את הג'י פי אס, כך תדעו איך מגיעים, ודי בקלות:

לבאים מכביש 6 יש לרדת במחלף תל קשיש ולנסוע לכביש ,66 מהמחלף ניסע כ 5.5 ק“מ דרומה. נעבור את קיבוץ הזורע ואז נפנה ימינה עם השילוט לפארק רמות מנשה. ניסע כ- 2.6 ק“מ עד להגעה לחניון עפר בצד ימין של הכביש מיד לאחר חצית הגשר מעל נחל גחר. כאן נחנה את הרכב, נחצה בזהירות את הכביש וניכנס אל תוואי נחל גחר על פי סימון של שביל מגידו: לבן סגול לבן. 

מטיילים ביום העצמאות בשבילי ארצנו

בואו נמשיך ליעד נוסף. קבלו מבצע לחג העצמאות – שני אתרים, באזור אחד!

רוצים לטייל בגנים יפים, צמחייה ייחודית ולקנח במאוזוליאום של הברון רוטשילד? גני הנדיב הם בדיוק מה שחיפשתם!

מסלול באורך כ-5 ק"מ שמתאים למשפחות, ומשיק לשביל ישראל. לאורכו ניתן לראות חורבה מרשימה מימי בית שני (מנצור אל עקב), לצפות אל חוף הים התיכון ואל אסדת קידוח הגז. משם תוכלו להמשיך אל זיכרון יעקוב הסמוכה, ולבקר במדרחוב של המושבה, שגם הוא חלק משביל ישראל. למעוניינים, ניתן לבקר ולקנח בטעימות יין ביקבים שבאזור זכרון ובנימינה.

אז איך מגיעים? פשוט מאוד, רשמו ביישומון הניווט "גני הנדיב".

מדרחוב זכרון יעקב, צילום: sutterstokמדרחוב זכרון יעקב, צילום: sutterstok

גני הנדיב, צילום: sutterstokגני הנדיב, צילום: sutterstok

מטיילים ביום העצמאות בשבילי ארצנו

אזור המרכז והרי ירושלים:

אי אפשר לדבר על טיולים ברחבי הארץ בלי להזכיר את בירתנו, ירושלים. רוצים לנשום אוויר הרים צלול, ולקנח עם יין באחד מהיקבים באזור? הרי ירושלים הם בדיוק מה שאתם צריכים.

טיול מצובה לאזור הסטף מציע מסלול הליכה של כ-5 ק"מ ברמת קושי בינונית. תחילתו משער הכניסה לקיבוץ צובה, לאורכו של שביל ישראל ישר אל פארק הסטף. תטיילו למרגלות מבצר צובה המרשים, שלאורכו ניתן להתרשם מעצי זית ואלון עתיקים מאוד, ומחקלאות שַׁלְחִין משוחזרת הפעילה גם כיום.

גם כאן, כמובן שהשביל מסומן. אם תלכו לאורך הסימונים, תזכו לראות שני מעיינות קסומים, כולל ניקבה המובילה אל תוך ההר. המסלול מסתיים בירידה לחניון סטף תחתון, שם מומלץ להשאיר רכב בכדי לחזור לנקודת ההתחלה.

בהגיעכם לקו הסיום, ניתן לבקר בשכונת עין כרם הציורית, שם ניתן לאכול באחת מהמסעדות במקום, לבקר בכנסיות (יש לבוא בלבוש צנוע) ולהתרענן במעיין הצונן בסטף.

בריכת הסטף, צילום: sutterstokבריכת הסטף, צילום: sutterstok

מטיילים ביום העצמאות בשבילי ארצנו

דרום:

אם אתם אנשים של המדבר ונפלאותיו, בורות לוץ באזור מכתש רמון הוא בדיוק המקום בשבילכם. בורות לוץ נמצאים באזור הר הנגב הגבוה, סמוך למצפה רמון, מצידו הצפוני של המכתש. מאגרי המים הקדומים שחלקם נבנו כבר בתקופה הכנענית, מלאים מי גשמים מהחורף האחרון, ובעונה זו ממש מסתיימת פריחה אביבית יפהפייה המכסה את האזור בשילוב צבעים מדהים וייחודי.

המלצה אישית - צאו מוקדם בבוקר מאזור המרכז או לונו באחד ממקומות האירוח שבאזור. אורך המסלול כ-3 ק"מ ומתאים למשפחות, ומוביל בשביל המסומן אדום אל בורות המים החפורים בסלע. בהמשך, לאחר הליכה קצרה בנוף חקלאי קדום, מוליך השביל בחזרה לחניון.

מומלץ מאוד לשלב את המסלול עם אתרי הנוף המרהיבים שבאזור - תצפיות מהחלק הצפוני של מכתש רמון, עצי אלה אטלנטית ענקיים הפזורים באזור, או חזרה דרך כביש הגבול עם מצרים. אל דאגה, הוא פתוח לנסיעה בסופי שבוע ובחגים, אך חובה לבדוק זאת מראש טרם העלייה על הדרך.

אהה.. נכון, איך מגיעים?
מבאר שבע נוסעים כשעה דרומה בכביש 40, וקצת לפני מצפה רמון ובה"ד 1, בצומת הרוחות, פונים ימינה (מערבה) לכביש 171. בהמשך הכביש מגיעים לפנייה ימינה (צפונה) לדרך עפר בסימון שבילים כחול, עם שלט המפנה לחניון הלילה בורות לוץ (אפשר להכניס לוויז חניון בורות לוץ).

מכתש רמון, צילום: sutterstokמכתש רמון, צילום: sutterstok

מכתש רמון, צילום: sutterstokמכתש רמון, צילום: sutterstok