הסכם קיבוצי-תקדימי לעובדי "קרן פרידריך אברט" הגרמנית

הסכם קיבוצי-תקדימי לעובדי "קרן פרידריך אברט" הגרמנית

במסגרת ההסכם יוענקו תוספות שכר ומענקי השתלמות, יוסדרו ויקובעו הפרשות סוציאליות, תוארך תקופת 'הודעה מוקדמת' ויינתנו הטבות נוספות. יו"ר מרחב תל-אביב בהסתדרות, אורנה אבידן: "זהו רגע מכונן. יש המון במשותף בין ערכי הקרן וההסתדרות". מנהל קרן פרידריך אברט בישראל, ד"ר רלף מלצר: "אני גאה. ההסכם הוא כלי חשוב להבטחת זכויות עובדים"

ההסתדרות, הנהלת "קרן פרידריך אברט" וועד עובדי הקרן, חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי ראשון ותקדימי. עבור עובדי קרן פרידריך אברט שנוסדה ב-1925 ופועלת בכמאה מדינות ברחבי העולם מדובר בפריצת דרך, ובכך גם ההסתדרות רושמת הישג חסר תקדים - זאת כיוון שהסניף הישראלי הינו הסניף הראשון בעולם (מחוץ לגרמניה) שעובדיו הצליחו להתאגד ולחתום על הסכם קיבוצי. תוקפו של ההסכם לשנתיים, עד פברואר 2026.

קרן פרידריך אברט פועלת ללא כוונות רווח ומהווה חלוצה כקרן הפוליטית הוותיקה ביותר בגרמניה. הקרן משלבת צוותי חשיבה מקומיים ובינלאומיים, וערכיה מבוססים על ערכי היסוד של הסוציאל-דמוקרטיה, ביניהם חופש, צדק וסולידריות, קידום הדמוקרטיה וההשכלה הפוליטית ושאיפה לחברה חופשית שמאפשרת שוויון הזדמנויות בכלל המישורים. הקרן בעלת קרבה רעיונית למפלגה הסוציאל-דמוקרטית הגרמנית ה–SPD.

בין עיקרי ההסכם:
• מנגנון מוסכם על תקופת שיפורים של שלושה חודשים לפחות במקרה של פיטורי אי-התאמה.
• מנגנון מוסכם על משא ומתן במקרים של צמצומים עקב שינוי ארגוני.
• מנגנון בוררות מוסכם לפתרון סכסוכים מול ההנהלה.
• הארכת תקופת 'הודעה מוקדמת' לשישה שבועות.
• הסדרה בהסכם של תוספות שכר שלא הוסדרו בעבר.

בנוסף, עוגן בהסכם מספר ימי החופשה השנתיים ל-30, התשלום על ימי מחלה ישולם החל מהיום הראשון, יינתנו תוספות שכר ומענק השתלמות של 3,000 שקלים לוועד. עד לחתימת ההסכם, עובדי הקרן בישראל בדומה לשאר הסניפים בעולם, היו חתומים על חוזים אישיים והתנהלו באופן עצמאי מול ההנהלה. ההסכם למעשה מקבע את זכויותיהם, מהווה הגנה קולקטיבית ומסדיר נהלים הקשורים להפרשות סוציאליות, ימי חופשה ומחלה.

ההסכם הושג לאחר תקופה ארוכה של עבודה מאומצת. העובדים, שהתאגדו לראשונה בשנת 2019, חתרו יחד עם ההסתדרות להגעה להסכם קיבוצי, אך בשל מגפת הקורונה, הופסק המשא ומתן וחודש בשנת 2022. כיוון שהקרן מתוקצבת על ידי ממשלת גרמניה, ומנוהלת על-ידי הנהלת הקרן, משרד האוצר הגרמני ולשכת המסחר הגרמנית, נדרש אישור של ההסכם משלושת הגופים השונים, דבר המעיד על המורכבות והקושי בתהליך המשא ומתן.

יו"ר מרחב תל-אביב בהסתדרות, אורנה אבידן: "אני מברכת את קרן פרידריך אברט ועובדיה על הצטרפותם למשפחת ההסתדרות. מצאנו שיש לנו המון במשותף, בהתבסס ערכי הקרן, פעולותיה ואופייה, לבין הערכים עליהם נשענת ההסתדרות. החתימה על ההסכם הקיבוצי היא לא פחות מרגע מכונן, והדרך למעמד החתימה מהווה דוגמא ומופת להתנהלות מקצועית, חריצות ושיתוף פעולה. תודה לעובדי מרחב ת"א שלקחו חלק בתהליך המו"מ וגיבוש ההסכם, ובהצלחה רבה לעובדי הקרן בדרכם החדשה".

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי במרחב ת"א בהסתדרות, רמי רחפור: "ללא ההון האנושי הקיים במרחב, ספק רב אם היינו עומדים כאן היום. ההסכם הינו תולדה של התנהלות 'בין הטיפות' ועמידה בסטנדרטים גבוהים במיוחד. זוהי זכות להיות במעמד חתימה על הסכם הקיבוצי היסטורי עם קרן פרידריך אברט הפועלת בישראל, המהווה את חוד החנית בקרן בהקשר של הסכמי עבודה המעגנים ומבססים זכויות עובדים, ביטחון כלכלי ותעסוקתי ומעטפת נרחבת של תנאים ורווחה".

עו"ד אלברט לוין מזכיר איגוד מקצועי בהסתדרות המעו"ף במרחב: "ההסכם הזה הוא הישג לעבודה המאורגנת בישראל ולעובדי קרן אברט בעולם".

מנהל קרן פרידריך אברט בישראל, ד"ר רלף מלצר: "קרן פרידריך אברט תומכת ברחבי העולם בשותפים באיגודים מקצועיים בתהליכים של התארגנות, והסכמים קיבוציים הם כלי חשוב להבטחת זכויות העובדים. מובן מאליו, שזה תקף גם כלפינו פנימה. לכן, אני שמח וגאה שהשלמנו בהצלחה הסכם קיבוצי בקרן פרידריך אברט ישראל".

יו"ר ועד עובדי קרן פרידריך אברט, יהודית סטלמך: "הקמת ועד עובדים בקרן פרידריך אברט בישראל, ותהליך המו"מ על ההסכם הקיבוצי, היו חוויה מאתגרת אך מתגמלת. אנו גאים בכך שבאמצעות אופן פעולה זה אנו מיישמים הלכה למעשה את עקרונות הקרן, המייצגת קידום עבודה מאורגנת, הגנה על זכויות עובדות ועובדים וסולידריות. תודתנו להסתדרות במרחב תל אביב ולהסתדרות המעו"ף על התמיכה והליווי, ולמנהל המשרד שלנו, ד"ר רלף מלצר על שיתוף הפעולה".

המשא ומתן לגיבוש ההסכם נוהל מטעם ההסתדרות על-ידי: יו"ר מרחב תל-אביב בהסתדרות, אורנה אבידן; יו"ר האגף לאיגוד מקצועי במרחב ת"א-יפו, רמי רחפור; מרכז הסתדרות המעו"ף במרחב, סמי שלום ומזכיר איגוד מקצועי בהסתדרות המעו"ף במרחב, עו"ד אלברט לוין. כמו כן, סייעו בניסוח וגיבוש ההסכם - עו"ד ראובן בורק ועו"ד רונן ליפשיץ מהלשכה המשפטית של מרחב ת"א בהסתדרות.

מצד ועד עובדי קרן פרידריך אברט לקחו חלק במשא ומתן: יו"ר הועד, יהודית סטלמך, מיקי דריל ומרדכי בלום. מצד הנהלת הקרן: מנהל הקרן בישראל, ד"ר רלף מלצר ועו"ד גליה קליינמן ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן.