פרויקט כביסה: כך נרתמה ההסתדרות לסייע למפונים עם הכביסה

פרויקט כביסה: כך נרתמה ההסתדרות לסייע למפונים עם הכביסה

עובדי מרחבי ירושלים, ת"א-יפו והעמקים מסייעים למשפחות מפונות ולחיילים עם הכביסה

עובדות ועובדי ההסתדרות לוקחים חלק במגוון יוזמות סיוע ותמיכה בכוחות הביטחון וההצלה, במשפחות המפונות, בעובדים, בחקלאים ועוד, מאז החלה המלחמה לפני חודש. אחת היוזמות הללו היא "פרויקט כביסה" - סיוע למשפחות מפונות ולחיילים אשר שוהים בבתי מלון, עם הכביסה שלהם. זאת, מכוון שבכמה מקומות אירוח אין שירותי כביסה, ובאחרים - שירותי הכביסה הינם בתשלום. במסגרת הפרויקט, עובדי הסתדרות, חברי הסתדרות, מתנדבים ושותפים נוספים, דואגים לכבס את הכביסה למפונים, לקפלה ולהחזירה נקייה.

במרחב ירושלים של ההסתדרות בראשות דני בונפיל, החלו כבר לפני כשלושה שבועות במהלך שנקרא: "ירושלים מכבסת". מערך הסיוע כולל את עובדי ההסתדרות במרחב ירושלים, לצד עובדי משרד הרווחה, העירייה, לשכת עורכי הדין בירושלים ועוד.

עו"ד אורנה נבון, היועצת המשפטית של ההסתדרות במרחב ירושלים, אחראית על הפרויקט, וסיפרה: "הגיעו לעיר משפחות מפונות מהדרום ומהצפון, ששוכנו בעשרות בתי מלון. אנו מסייעים להן בדרכים שונות, אך באחד הימים נתקלתי ברעיון של סיוע עם הכביסה - בקבוצת פייסבוק שנקראת "הכובסות". העליתי את הרעיון בפני דני, יו"ר המרחב, שנתן את ברכתו, וכך יצאנו לדרך. פניתי לרן שושני, יו"ר ועד עובדי משרד הרווחה במחוז ירושלים, ויחד עם אנשים מהקבוצה, יצרנו קשר עם המלונות.

"במקביל, גייסנו צוות שיכבס. בצמוד לסניף ההסתדרות בירושלים יש את ישיבת דאורייתא, שבה יש מכונות כביסה תעשייתיות. דני פנה לראש הישיבה, וזה תרם את חדר הכביסה לנושא. גם מכבסת מלחה סייעה לנו במאמץ. כך, יצרנו נוהל יומי שבו מתנדבים אוספים בבוקר את הכביסה מהמפונים - כמובן שהכל על פי רשימות מסודרות. שקי הכביסה הללו מרוכזים פה אצל עובדי המרחב, ולאחר כיבוס, ייבוש וקיפול - הכביסה חוזרת לבעליה. בימי חמישי יש עובדות ועובדי הסתדרות שגם לוקחים את הכביסה הביתה, כולל מדים של חיילים, מגהצים אותם ומשנעים חזרה לבתי המלון. כרגע אנחנו עובדים עם מפונים בחמישה בתי מלון בעיר.  

"עם הזמן הוספנו גם שי קטן שיתלווה לשקי הכביסה הנקייה שחוזרת לאנשים", אומרת עו"ד נבון, "נוצר קשר עם המשפחות המפונות. הן מבקשות מאיתנו סיוע גם בדברים אחרים, כמו אוכל לתינוקות, טיטולים, בקבוקים, צעצועים, ירקות ופירות - ואנחנו מסייעים באמצעות תרומות שאנו מקבלים. גם לשכת עורכי הדין בירושלים וחבריה, התגייסו לנושא ומסייעים עם תרומות.

לדבריה, "יש הרבה סיפורים מרגשים. למשל, יש רופא שבכל בוקר מגיע למרחב ובעילום שם, מניח שקיות עם אוכל לילדים, וכל טוב, כתרומה. יש גם עובדת המרחב שסייעה לחייל שלא היה לו ביגוד בסיסי, ותרמה לו ביגוד. בשורה התחתונה: זה משהו שהצליח להפיג את המתח גם מאיתנו. יצרנו קשרים אישיים עם המשפחות המפונות ועם החיילים, וזה מסייע גם לנו להתמודד עם המצב".

במרחב תל אביב-יפו של ההסתדרות, בראשות אורנה אבידן, יזמו מהלך שנקרא "מכבסים עבורכם". לדברי אבידן: "יש אלפי מפונים ששוהים בבתי מלון בעיר. בחלק מבתי המלון יש שירותי כביסה, ובאחרים אין. כך נוצר מצב שלהרבה מפונים אין כיצד לכבס או שהם משלמים עבור שירותי כביסה. המטרה שלנו בפרויקט היא לחבר בין מי שאין לו סידור לכביסה, לבין משפחה מהעיר שתסייע עם הכביסה.

"פניתי לעובדי המרחב ולעובדי הוועד הפועל כדי שיירתמו למשימה, ונפיץ את דבר הפרויקט גם בקרב מאות ראשי וחברי ועדים במרחב ת"א-יפו. תלינו שלטים בבתי מלון, זה עובר מפה לאוזן. הרי יש פה גם עניין של יצירת אמון. אני יכולה לספר שביום חמישי האחרון נסעתי לאחד מבתי המלון, אספתי כביסה של אחת התושבות, ובמוצאי שבת נפגשנו, התחבקנו, והחזרתי לה את הכביסה נקייה. הסידור הזה לא חד-פעמי, אלא יימשך ככל שיידרש סיוע".  

גם במרחב העמקים בראשות כנרת נחמן-שלו, יוזמים בימים אלה פרויקט כביסה: "הפרויקט יצא לדרך ביום שישי, בעקבות פניות של חיילות וחיילים שנמצאים בגדודים בצפון או מאבטחים את היישובים הסמוכים לגבול", אומרת נחמן-שלו. בימים אלה עובדי המרחב מעדכנים על השירות בקבוצות ווטסאפ וברשתות החברתיות, ומבקשים מכל שזקוק לסיוע עם הכביסה, לפנות אליהם. מי שיכבסו עבור החיילים את הכביסה, הם עובדי ההסתדרות במרחב העמקים.  

 
לפרטים נוספים על הפרויקט:

מרחב ירושלים – אורנה: 050-7535087

מרחב תל אביב-יפו – אביר: 054-5899091 או דמקו: 050-5848704

מרחב העמקים – רחל: 054-4989453 או איילת: 050-3917835

במרחב ירושלים מסייעים עם הכביסה של משפחות מפונות במרחב ירושלים מסייעים עם הכביסה של משפחות מפונות

במרחב ירושלים מסייעים עם הכביסה של משפחות מפונות במרחב ירושלים מסייעים עם הכביסה של משפחות מפונות

במרחב ירושלים מסייעים עם הכביסה של משפחות מפונות במרחב ירושלים מסייעים עם הכביסה של משפחות מפונות

במרחב ירושלים מסייעים עם הכביסה של משפחות מפונות במרחב ירושלים מסייעים עם הכביסה של משפחות מפונות

במרחב ירושלים מסייעים עם הכביסה של משפחות מפונות במרחב ירושלים מסייעים עם הכביסה של משפחות מפונות

הפרסום של מרחב ירושלים על פרויקט כביסההפרסום של מרחב ירושלים על פרויקט כביסה

הפרסום של מרחב ת"א-יפו על פרויקט כביסההפרסום של מרחב ת"א-יפו על פרויקט כביסה

הפרסום של מרחב העמקים על פרויקט כביסההפרסום של מרחב העמקים על פרויקט כביסה

עו"ד אורנה נבון, היועצת המשפטית של מרחב ירושליםעו"ד אורנה נבון, היועצת המשפטית של מרחב ירושלים