מוקד החירום של ההסתדרות עונה גם על שאלות צרכניות

מוקד החירום של ההסתדרות עונה גם על שאלות צרכניות

האם אני זכאי לבטל חופשה אם קיבלתי צו 8? האם בעל אולם אירועים יחזיר את כספי עבור אירוע שמתוכנן לשבוע הבא? על שאלות אלה ועוד עונים במוקד החירום

בעקבות המלחמה התקבלו במוקד החירום של ההסתדרות (2383*), שאלות גם בנושא צרכנות: ביטולי הזמנות, החזרת מוצרים ועוד. להלן תשובות לכמה מהשאלות המרכזיות שהתקבלו. אנו מזכירים כי מוקד החירום של הסתדרות, בשיתוף עם רשות ההסתדרות לצרכנות - זמינים לענות על כל שאלה צרכנית שמתעוררת בימים אלה.

קיבלתי צו 8 ולכן אינני יכול לטוס לחופשה שהזמנתי בחו"ל. האם אני זכאי לבטל את הזמנת החופשה?

במקרה זה אנו ממליצים לך לפנות לחברת התעופה או לסוכנות הנסיעות ממנה הזמנת את החופשה. אמנם, בגלל הסיבה הזאת בלבד אין זכות אוטומטית לבטל את העסקה. אולם, במקרה של צו 8 עסקים רבים נוטים להיות יותר גמישים לגבי ביטולים מסוג זה, ואנו מקווים כי יתחשבו בבקשתך.

תמיד יש לזכור שעדיין כל העילות הרגילות המאפשרות לבטל עסקה לפי חוקי הגנת הצרכן, קיימות גם עתה, לפעמים ללא צורך בנימוק. כגון: התנאים המיוחדים המאפשרים ביטול עסקאות מכר מרחוק בתנאים מסוימים כמו גם תקנות ביטול עסקה.

כמובן שאם יש לכם ביטוח נסיעות לחו"ל, תוכלו להיות זכאים לפיצוי, בהתאם לתנאי הפוליסה.

נרשמתי לקורס שהופסק בגלל המצב הביטחוני. האם אני צריכה להמשיך ולשלם עבור הקורס?

לדעתנו, אין צורך בהמשך תשלום לספק שירות, אם השירות לא סופק. אם כי כפי הנראה, לא תזכו לפיצויים בגין אי-אספקת השירות, וזאת בשל הנסיבות שבהן השירות לא סופק.

הזמנו אירוע באולם חתונות לשבוע הבא. אם ע"פ הוראות הצבא לא ניתן יהיה לקיים את האירוע, האם אהיה מחויב לשלם לבעל האולם?

איננו סבורים כי בנסיבות כאלה יש לחייב את הצרכן בתשלום כלשהו. הוראות כאלה של הצבא משמען כי הספק אינו יכול לספק את השירות שהוזמן, ולכן אין מקום לחייב את הצרכן. יודגש, כי לאור היות האירוע עתידי, ממילא הספק טרם נדרש להוצאות בגין האירוע, וממילא אינו יכול לקיימו. במערכת השיקולים, יש לקחת בחשבון שסביר להניח כי הספק יזכה זכאי לפיצוי לפי תקנות מס רכוש.

הזמנתי אירוע באולם חתונות לעוד חצי שנה ושילמתי מקדמה. האם אני זכאי לבטל את האירוע בשל המצב הבטחוני?

כרגע, לא ניתן לדעת מה יהיה המצב בעוד חצי שנה, וכולנו מקווים כי הוא יהיה טוב. לפיכך, המצב הביטחוני לא מהווה עילה לביטול האירוע ולהשבת הכספים ששולמו. כמובן שניתן לבטל את האירוע בתנאים המפורטים בהסכם עם בעל האולם.

בשל המצב הביטחוני עברנו למרכז הארץ למספר חודשים. האם אנחנו צריכים לשלם ארנונה?

מבלי כל קשר למצב הביטחוני, אם נכס עומד ריק, קיימת אפשרות להגיש בקשה לרשות המקומית לקבלת פטור מתשלום הארנונה לתקופה של עד חצי שנה. הפטור ניתן פעם אחת בלבד לתקופת הבעלות בנכס, בתנאי שהנכס אכן ריק. לפיכך, יש להזדרז ולהגיש בקשה כזו כדי ליהנות ממנה. תוכלו לפנות בעניין לרשות המקומית.

קניתי ג'ינס יוקרתי ואחותי קנתה צמיד בשווי 2,200 ₪. החלטנו לחסוך בהוצאותינו ולמחרת ביקשנו להחזיר את המוצרים לחנות, לקבל את כספנו בחזרה, ולשלם דמי ביטול. אני יודע כי על פי תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) אנו זכאים לקבל את כספנו בחזרה עד תום יומיים מיום הקנייה שאינם ימי מנוחה. אלא שבאנו למחרת והחנות הייתה סגורה בשל המצב הביטחוני. האם אחותי ואני נהיה זכאים להחזיר את המוצרים ולקבל את כספנו בחזרה, למעט דמי ביטול, כשהחנות תיפתח אפילו שעברו יומיים מיום הקנייה?

לדעתנו, התשובה חיובית. אם החנות לא פתוחה כרגיל, יש להוסיף ליומיים את הימים שבהם החנות הייתה סגורה בשל המצב הביטחוני.

קניתי כרטיסים להצגה שתתקיים בעוד יומיים. לפני דקות מספר התקשרו אליי ממשרד הכרטיסים והודיעו לי שבשל המצב הביטחוני ההצגה נדחתה למועד אחר, שבו נהיה בחו"ל. האם אהיה זכאי לקבל את כספי בחזרה?

לדעתנו, על משרד הכרטיסים להציע לך את ההצגה במועד שיהיה נוח לך, ולחילופין, להשיב את כספך.

הזמנו חופשה משפחתית במלון ובגלל המצב הביטחוני אנו חוששים לנסוע לחופשה. האם אנחנו זכאים לבטל את ההזמנה?

אם המלון פועל ומסוגל ליתן את שירותיו במהלך החופשה ואין הנחיות רשמיות האוסרות את פעילותו, לדעתנו אין זכות אוטומטית לבטל את ההזמנה. אולם, המציאות מלמדת שפעמים רבות בתי המלון באים לקראת הצרכנים במקרים כאלה ומאפשרים את ביטול ההזמנה או דחייתה.

תמיד יש לזכור שעדיין כל העילות הרגילות לביטול עסקה קיימות לפי חוקי הגנת הצרכן, לפעמים ללא צורך בנימוק, כגון: התנאים המיוחדים המאפשרים ביטול עסקאות מכר מרחוק בתנאים מסוימים כמו גם תקנות ביטול עסקה.

הערה לסיכום: כל הסכם יש לקיים בדרך מקובלת ובתום לב. הטענה כי לא ניתן לקיים הסכם בשל מצב ביטחוני כפופה לכללי סבירות ותום לב. כשם שיהיה זה חוסר תום לב לכפות על צרכן לקיים אירוע בשל מצב ביטחוני ובכך לסכן את אורחיו או ילדיו, יהיה זה חוסר תום לב לכפות זאת על הספק. מאידך, יש לזכור כי קשה להניח שבתי המשפט יחייבו צרכן לשלם בגין שירות שהספק לא יכול היה לתת.

יש לזכור כי גם הספק וגם הצרכן מחויבים לתום לב, ושניהם נפגעים ממצב זה. בנסיבות כאלה קיימת נטייה לחלק את הנזק בין הצדדים, אך לא ניתן לצפות לתוצאות זהות אצל כל שופט ושופט. לדעתנו, יש לקחת בחשבון את העובדה שבמקרים רבים הספק זכאי לפיצוי לפי תקנות מס רכוש, ולפיכך, נדמה כי ניתן במקרים רבים להעדיף את האינטרס של הצרכן, שכן הספק יזכה להגנה על האינטרס.

מוקד החירום של ההסתדרות 2383* (כוכבית שתיים שלוש שמונה שלוש) נותן מענה לכלל הציבור, גם עבור מי שאינו חבר הסתדרות. במוקד יש רשימת פסיכולוגים/יות ועובדים/ות סוציאליים זמינים לתת סיוע, בשיתוף הסתדרות הפסיכולוגים בישראל (הפ"י) ואיגוד העובדות והעובדים הסוציאליים בהסתדרות. המוקד עוזר גם במציאת פתרונות דיור למשפחות מהדרום שרוצות להתפנות מבתיהן, נותן מענה בנושא זכויות תעסוקה בימי המלחמה ובנושאי צרכנות.    

דרכי התקשרות עם מוקד החירום:

* טל' - 2383* (כוכבית שתיים שלוש שמונה שלוש) בימים א'-ה' בשעות 8:00-18:00.

   בשאר הזמן ניתן להשאיר הודעה קולית ונציג ההסתדרות יענה לפנייה בהקדם האפשרי.

* ווטסאפ - 054-8678673

* דוא"ל -  moked@histadrut.org.il

* אתר ההסתדרות -  https://www.histadrut.org.il/

- קישור ישיר למוקד באתר - https://shorturl.at/qwG47

* אפליקציית ההסתדרות (חפשו "הסתדרות העובדים" בחנות האפליקציות).

 

המידע באתר/באפליקציה של ההסתדרות הוא מידע כללי ואינו מידע מחייב. הזכויות המחייבות נקבעות על פי חוק, תקנות ופסיקות בתי המשפט.

השימוש במידע המופיע באתר/באפליקציה אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש/ת בלבד. יש לעיין בתקנון ותנאי השימוש באתר/אפליקציה.

צילום אילוסטרציה של חנות סגורה צילום אילוסטרציה של חנות סגורה

פרטי קשר עם מוקד החירום של ההסתדרות: טלפון: כוכבית שתיים שלוש שמונה שלושפרטי קשר עם מוקד החירום של ההסתדרות: טלפון: כוכבית שתיים שלוש שמונה שלוש