כל אחד צריך טיפ קטן: עושים לכם סדר בתווי הקניה

עושים לכם סדר בתווי הקניה

למשך כמה שנים תקף תו קניה והאם ניתן לציין על התו הגבלות כלשהן? לקראת הקניה הבאה שלכם, רשות ההסתדרות לצרכנות נותנת לכם את כל הטיפים שאתם צריכים לדעת על שימוש נכון בתווי קניה

 

קרה לכם שהגעתם לקופה, והופתעתם לגלות שלא תוכלו להשתמש בתווי הקנייה שלכם כדי לרכוש מוצרים במבצע? לא פעם, ברגע האמת אנו מגלים הגבלות שונות על שימוש בתווי קנייה, הגבלות שלא תמיד אנו מודעים אליהן מראש. האם זה חוקי? מה מותר ומה אסור להגביל במסגרת התו ומה כדאי לכם לדעת לפני הקניה הבאה? רשות ההסתדרות לצרכנות עושה לכם סדר.

נתחיל ממה זה בכלל תו קניה: תו קנייה מוגדר ככרטיס או מסמך הנרכש בכסף או בשווה כסף, המאפשר לרכוש מוצרים ושירותים במקומות המכבדים את התו בסכום הנקוב בו. כרטיס או מסמך המיועדים לשימוש בעבור סוג מסוים של מוצר או שירות, לא נחשבים כתו קניה.

החוק קבע כי תו קניה יהיה בתוקף ל- 5 שנים לפחות. על מנפיק התו לציין על התו את שמו, ואם יש הגבלה על התו – גם את מועד ההנפקה ומועד פקיעת התוקף, הכול באותיות ברורות ובאופן בולט.

זוכרים את התקופה שהתו לא היה שווה 100% מערכו? לא עוד. החוק קובע, כי הסכום הנקוב בתו הקניה יהיה אחיד לגבי כל בתי העסק שבהם ניתן לרכוש באמצעותו. כלומר, כל העסקים יכבדו את התו ב- 100% מערכו ואסור לקבוע שברשת מסוימת יכבדו רק 95%  90% או 85% מערכו של התו, כפי שהיה בעבר.

ארנקארנק

עושים לכם סדר בתווי הקנייה

כאשר צרכן מקבל עודף מתשלום בתו קניה בשובר זיכוי, העסק רשאי להגביל את השימוש בשובר הזיכוי באותן הגבלות שחלות על תו הקנייה המקורי.

כאשר צרכן מקבל שובר זיכוי בשל החזרת מוצר שנקנה באמצעות תו קניה, העסק רשאי להגביל את האפשרות לממש את שובר הזיכוי באותם תנאים מגבילים המופיעים על גבי תו הקניה, בתנאי שיופיעו גם על שובר הזיכוי.

אם החזרתם מוצר שנרכש באמצעות תו קניה, בעל העסק רשאי לתת שובר זיכוי במקום להחזיר כסף מזומן. זאת, בתנאי שעל שובר הזיכוי לא תהיה מגבלה כלשהיא לשימוש, אלא אם כן המגבלה הופיעה על התו המקורי, ואז ההגבלות צריכות להופיע על שובר הזיכוי.

כאשר משלמים על מוצר באמצעות תווי קניה/שובר מתנה/כרטיס נטען - אין לצרכן זכות ביטול, בהתאם לתקנות ביטול עסקה.

במקרה שבו העסק סירב לאפשר לכם לשלם בהתאם לחוק, והצרכן שלח או מסר על כך הודעה בכתב (לרבות תקשורת אלקטרונית), הצרכן רשאי לתבוע פיצויים לפי חוק הגנת הצרכן.

תווי קניה תווי קניה

טיפ המומחה:

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, עם שלושה טיפים לשימוש נכון בתווי קניה:
  1. מומלץ לכל מי שאוחז בתווי קניה למיניהם, לא להמתין עם השימוש לתקופות ארוכות מחשש שישכחו או שהתוקף שלהם יעבור.
  2. תתייחסו לתווים כ"כסף" לכל דבר ועניין. אל תשתמשו בהם בצורה פזיזה ובלתי מושכלת מתוך מחשבה שאם קיבלנו אותם במתנה אז הם שווים פחות.
  3. הסתכלו על ההגבלות על גבי התו או בתקנון המצורף בטרם השימוש בו, כדי להימנע מסירוב ברגע המימוש.

הטור הוא חלק מפינת "טיפ קטן", פינה שיצרנו בשיתוף רשות ההסתדרות לצרכנות, המוקדשת כל כולה לכם. הפינה עוסקת בסוגיות צרכניות נפוצות, טיפים שיגנו על הזכויות שלכם בתור צרכנים, ומכינה אתכם לרכישה הבאה שלכם. לקריאת הטור "המרדף אחרי המחיר" - לחצו כאן

 

יש לכם שאלות צרכניות? מוזמנים להתקשר לקו של מוקד המידע והשירות של ההסתדרות בטלפון 2383*, בימים א'-ה', בין השעות 18:00-8:00

המידע באתר/ האפליקציה של ההסתדרות הוא מידע כללי ואינו מידע מחייב. הזכויות המחייבות נקבעות על-פי חוק, תקנות ופסיקות בתי המשפט.

השימוש במידע המופיע באתר / אפליקציה אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש/ת בלבד - יש לעיין בתקנון ותנאי השימוש באתר/אפליקציה.