כל אחד צריך טיפ קטן: המרדף אחרי המחיר

המרדף אחרי המחיר

יצא לכם לרכוש מוצר שלא ידעתם את מחירו עד שהגעתם לקופה? לכמה שנים תקף תו קניה? ומה תעשו אם הדיו על שובר הזיכוי שקיבלתם נעלם?

בדיוק בשביל השאלות הללו ועוד יצרנו את פינת "כל אחד צריך טיפ קטן", פינה המוקדשת כל כולה לכם. נעסוק בסוגיות צרכניות נפוצות, ניתן טיפים שיגנו על הזכויות שלכם בתור צרכנים, ונכין אתכם לרכישה הבאה שלכם.

הפינה הראשונה תעסוק ב"מרדף אחרי המחיר" – רשות ההסתדרות לצרכנות עושה לכם סדר בכל מה שאתם צריכים לדעת על חובת סימון מחירים.

כמה פעמים קרה שראיתם בחלון הראווה של חנות פריט שאהבתם אבל לא צוין עליו המחיר? או שהתלבטתם בין שני מוצרים דומים, אבל התקשיתם להכריע ביניהם בגלל שלא ידעתם כמה הם עולים? חובת הצגת מחירים היא אחת מהחובות המרכזיות המוטלות על העסקים בישראל. המחיר הוא מידע חיוני ובסיסי לצרכן כדי לאפשר לו קנייה מושכלת ומשתלמת יותר. לפי חוק הגנת הצרכן, מוכר חייב להציג את מחירו של כל מוצר שהוא מציע, מציג או מוכר. המחיר הכולל של המוצר צריך להיות מוצג על גבי המוצר או על גבי האריזה של המוצר, במקום נראה לעין, באופן ברור וקריא, ובמטבע ישראלי.

מטרת החוק, היא לאפשר לכם, הצרכנים, להשוות בראש ובראשונה בין מחירי המוצרים השונים על המדף, השוואה שיכולה לחסוך לכם לא מעט כסף. בנוסף, הסימון מאפשר לכם להשוות בין המחיר המוצג על המוצר לבין המחיר שנגבה עליו בקופה. בחלק מהמקרים, גם אם הבחנתם בכך שגבו מכם מחיר שגוי רק אחרי שהגעתם לבית, עדיין תוכלו לבקש החזר.

יש מספר חריגים שבהם בעל העסק אינו מחויב להציג את המחיר ישירות על המוצר. למשל: מוצרים בתפזורת; ביצים במגשים פתוחים; חלב; שוקו; לחם לא ארוז הנמכר ביחידות בודדות; מצרכים הנמכרים מאחורי דלפק שלצרכן אין גישה אליהם; מוצרים הנמכרים במכונות אוטומטיות; בעלי חיים; פרחים; עציצים; מוצרים שאינם מוצרי מזון שיש לחתוך או לשקול (בדים, חבלים, מסמרים, כבלים, חוטי חשמל, קוסמטיקה וכדומה). לגבי כל אלה נקבעה דרך חלופית להצגת המחיר, בדרך כלל בתווית או שלט סמוך למוצר, המציינת את המחיר הכולל של המוצר או המחיר ליחידת מידה, לפי העניין.

עוד קבע החוק, כי המחיר המחייב של המוצר הוא המחיר שהוצג על המוצר גם אם מחירו בקופה גבוה יותר. בנוסף, גם עסקים נותני שירות  כמו: בית אוכל (למעט אולם אירועים), מכבסה, מספרה, הצגות והופעות, אירועי ספורט וכדומה חייבים להציג את מחיר השירות.

אילוסטרציה - סימון מחיראילוסטרציה - סימון מחיר

המרדף אחרי המחיר

המחיר המוצג על המוצר או של נותן השירות חייב להיות המחיר הכולל את כל התשלומים והמיסים החלים על המוצר או על מכירתו. לכן, המחיר המוצג חייב לכלול מע"מ. לגבי דמי משלוח, אם אין לצרכן אפשרות מעשית לוותר על המשלוח במסגרת העסקה, הרי שהמחיר הכולל צריך להיות כולל גם את דמי המשלוח.

חובת הצגת המחיר לא חלה על מוצר המיועד להימכר מחוץ לישראל, או על שירות המיועד להתבצע במלואו מחוץ לישראל כדוגמת חבילות נופש בחו"ל.  בנוסף, ישנם מספר חריגים המאפשרים בתנאים מסוימים הצגת מחיר במטבע זר.

במקרה שבו העסק סירב לאפשר תשלום לפי המחיר שהוצג על המוצר, והצרכן שלח או מסר על כך הודעה בכתב (לרבות תקשורת אלקטרונית), הצרכן רשאי לתבוע פיצויים לפי חוק הגנת הצרכן.

אילוסטרציה - סימון מחיראילוסטרציה - סימון מחיר

טיפ המומחה:

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, מדגיש את חשיבותו של החוק: "בשנים האחרונות אנו עדים לניסיונות בלתי פוסקים של העסקים, לשנות את שיטת הצגת המחירים, כך שתהפוך לשיטה "אלקטרונית – דיגיטלית" על-גבי המדפים. זאת, במקום השיטה הנהוגה כיום של הצגת מדבקות מחירים על המוצרים עצמם. לטעמנו, השיטה הנהוגה כיום עם המדבקות היא השיטה העדיפה, היות והיא שומרת בצורה הטובה ביותר על זכויותיו של הצרכן. בשיטה האלקטרונית, מחיר המוצר יכול להשתנות לעיתים תכופות, אפילו בזמן הרכישה עצמה. כך עלולה להתרחש סיטואציה, שצרכן לקח מהמדף מוצר מסוים, ועד הגעתו לקופה, מחיר המוצר עלה ועודכן רק במסך האלקטרוני. כמו כן, בשיטה זו הצרכן מגיע לבית בלי לדעת מה מחירו של המוצר, כיוון שהמחיר לא מסומן עליו.

"בדרך הנהוגה כיום (של הדבקת מדבקות מחיר על המוצר), הצרכן יכול לקבל מידע מדויק לגבי מחיר המוצרים, לדעת שמחיר המוצר לא ישתנה עד לסיום הקנייה, לוודא שהמחיר שבו מחוייב בקופה תואם למחיר שהוצג על המוצר – ובמקרה של פער, זכותו לקבל את המחיר שעל המוצר, ובנוסף, לשמור בצורה הטובה ביותר על יכולת ההשוואה, שהיא אחד הכלים החזקים ביותר של הצרכן לקנייה מושכלת".

 

יש לכם שאלות צרכניות? מוזמנים להתקשר לקו של מוקד המידע והשירות של ההסתדרות בטלפון 2383*, בימים א'-ה', בין השעות 18:00-8:00

המידע באתר/ האפליקציה של ההסתדרות הוא מידע כללי ואינו מידע מחייב. הזכויות המחייבות נקבעות על-פי חוק, תקנות ופסיקות בתי המשפט.

השימוש במידע המופיע באתר / אפליקציה אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש/ת בלבד - יש לעיין בתקנון ותנאי השימוש באתר/אפליקציה.