יום הצרכן הבינלאומי: הישראלים משווים מחירים יותר מבעבר אבל לא מודעים לזכויותיהם

יום הצרכן הבינלאומי: הישראלים משווים מחירים יותר מבעבר, בטוחים שהם צרכנים נבונים אבל לא מודעים לרוב הזכויות שמגיעות להם

סקר מיוחד של רשות ההסתדרות לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה מעלה כי 22% מהישראלים מתמקחים יותר מול נותני השירות ו-32% משתמשים יותר מבעבר בהטבות של מועדוני לקוחות כדי לצמצם את הוצאותיהם בעקבות גל ההתייקרויות במשק. 16% מהישראלים הפחיתו את הנסיעה ברכב פרטי בגלל מחירי הדלק, ו-48% הפסיקו לגמרי או הפחיתו את רכישת המשקאות הממותקים בעקבות העלאת המס. רק 14% קוראים את כל ההסכם בעסקאות מתמשכות. מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: "בתקופה של עליות מחירים, על הצרכן לקנות באופן מושכל, להשוות מחירים ולקרוא כל הסכם לפני החתימה"

 

סקר מיוחד של רשות ההסתדרות לצרכנות ליום הצרכן הבינלאומי, שנערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה וכלל מדגם מייצג של 621 משיבים באינטרנט, מעלה כי 55% מהישראלים משווים מחירים יותר מבעבר, וזאת בעקבות גל ההתייקרויות של התקופה האחרונה. 22% מתמקחים יותר מבעבר מול נותני שירות או מוכרים בחנויות לפני רכישה. 75% מהישראלים לא מסכימים עם טענת יצרניות המזון שהעלאות המחירים בלתי נמנעות.

בעקבות העלאת המס על משקאות ממותקים, שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, 48% מהישראלים הפסיקו לחלוטין או הפחיתו את רכישות המשקאות הללו. 32% משתמשים יותר בהטבות של מועדוני הלקוחות כדי לחסוך בתקופה של העלאות מחירים.

בעקבות העליות האחרונות במחירי הדלק, כ-16% מהישראלים הפחיתו את הנסיעה שלהם ברכב פרטי לטובת תחבורה ציבורית.

יום הצרכן השנה עומד בסימן מסחר דיגיטלי הוגן. 48% מבצעים את רכישותיהם ברשת בצורה מתוכננת מראש. 25% מבצעים תמיד או לרוב רכישה ספונטנית.

כ-49% משווים מחירים לפני רכישה באינטרנט יותר לעומת רכישה בחנות פיזית. כ-79% מסתמכים על דירוגים וחוות דעת באתרים לפני קנייה ברשת.

61% מרגישים בטוחים למסור את הפרטים שלהם באינטרנט. 27% חוו ניסיון של גורמים זרים להשתמש בפרטיהם האישיים לצרכים זדוניים.

90% מהישראלים מחשיבים את עצמם לצרכנים נבונים (במידה בינונית, רבה או רבה מאוד), אבל רק 40% מודעים לרוב הזכויות שמגיעות להם. 68% בודקים את חשבוניות הקנייה ברשתות השיווק ובסופרים תמיד או לעתים קרובות, אבל רק 14% קוראים את כל ההסכם בעסקאות כמו רכישת ביטוח, לקיחת הלוואה או הצטרפות לשירותי סלולר. בקרב אלו שלא קוראים הסכמים, 56% ציינו כי ההסכם ארוך ולוקח זמן רב לקרוא אותו. 51% אמרו כי ההסכם מנוסח בצורה משפטית מסובכת וקשה להבנה. 28% אמרו כי בכל מקרה לא ניתן לשנות דבר מההסכם ואילו 27% הודו שהם מתעצלים לקרוא.

63% ציינו כי ההתנהלות של בתי העסק בישראל כלפי הצרכנים לא הוגנת.

בעקבות הרפורמה שבמסגרתה החלו לגבות דמי פיקדון גם על בקבוקים גדולים של ליטר וחצי, 29% אמרו שהחזירו בקבוקים לחנויות. 54% אמרו כי לא החזירו או ניסו ולא הצליחו להחזיר את הבקבוקים. מקרב אלו – 15% אמרו כי לא הייתה מכונה אוטומטית להחזרת הבקבוקים, 10% נתקלו בקשיים בהחזרת הבקבוקים כמו סירוב מצד גורמים בחנות או בעיות טכניות שונות. 51% אמרו שאינם מחזירים בקבוקים.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: "כמו בכל ימות השנה, אבל במיוחד בתקופות של עליית מחירים, על הצרכן הישראלי לנהוג באופן מושכל  ונבון על מנת לצמצם את הוצאותיו. בין היתר ניתן להשוות מחירים בטרם הרכישה, לרכוש תחליפים יותר זולים, לבדוק את 'האותיות הקטנות' בכל עסקה ומבצע, לוותר על רכישת מוצרים יקרים ולא חיוניים במיוחד, לבדוק את אפשרויות הביטול בטרם הרכישה ולקרוא כל הסכם בטרם חתימה. אנו גם מצפים מהעוסקים כי ישפרו את התנהלותם מול הצרכנים, במיוחד לאור העובדה כי 63% מהנשאלים בסקר אמרו שהתנהגות בתי העסק כלפי הצרכנים לא כל כך או כלל לא הוגנת. כך נוכל ליצור אקלים של סחר הוגן שיאפשר לצרכנים לבצע קניות מושכלות יותר שיביאו להורדת יוקר המחיה".

יש לכם שאלות צרכניות? פנו היום, 15.3, לקו המיוחד של מוקד המידע והשירות של ההסתדרות בטלפון 2383*, בין 8 בבוקר ל-6 בערב