סקר סיכום שנה שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות בשבוע הראשון של ינואר באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, וכלל 600 משיבים באינטרנט בגילאי 18 ומעלה, מעלה שכ-60% חושבים שההתנהלות של בתי העסק בישראל כלל לא הוגנת או לא כל כך הוגנת. רק 33% חושבים שההתנהלות של בתי העסק די הוגנת או מאוד הוגנת.
77% בטוחים או חושבים שהיו מפסיקים לקנות בבית עסק אם היו מגלים שהוא פוגע בזכויות עובדיו.
79% היו מעדיפים לרכוש מבית עסק שפועל מתוך אחריות חברתית ותרומה לחברה (העסקת עובדים עם מוגבלות, סיוע למבוגרים, קידום נוער מהפריפריה וכו).
61% משווים מחירים (תמיד, לעתים קרובות, מדי פעם) לפני קניית מוצרי מזון בעזרת אפליקציות או אתרים. 28% משווים מחירים לעתים רחוקות או כלל לא.
55% מזמינים משלוחי מזון אונליין בתדירות מסוימת, בעוד כ-42% לא מזמינים כלל.
כ-71% נעזרים לפני הקנייה בהצגת המחיר לפי יחידות מידה כדי להשוות בין מחירי מוצרים דומים באריזות שונות.
רק 33% מרגישים שהם מודעים לרוב הזכויות שמגיעות להם כצרכנים, בעוד כ-60% לא מודעים.
40% משתמשים במשקל במהלך קניית מוצרי מזון לפי משקל.
80% קוראים לפחות חלק מתנאי ההסכם בעת רכישה של פוליסת ביטוח, הלוואה, שירותי סלולר ועוד. רק 14% כלל לא קוראים.
45% משתמשים בארנק דיגיטלי בתדירות מסוימת, בעוד 40% לא משתמשים כלל.
רק 13% החזירו בקבוקים גדולים של ליטר וחצי לחנויות כדי לקבל את דמי הפיקדון, בעקבות החוק שנכנס לתוקף ב-1.12.2021. 18% לא שמעו על החוק שמאפשר החזרת בקבוקים תמורת פיקדון. 62% שמעו על החוק אבל לא יצא להם להחזיר בקבוקים. כשנשאלו למה לא החזירו בקבוקים, השיבו 41% כי הם לא נוהגים כלל להחזיר בקבוקים. 25% אמרו שלא הייתה מכונה אוטומטית להחזרת הבקבוקים הגדולים. כ-11% ציינו שנתקלו בקשיים בעת החזרת הבקבוקים.
בעקבות הכניסה לתוקף של המס על כלים חד-פעמיים והעלאת מחיריהם, כ-53% הפחיתו או הפסיקו כלל לרכוש כלים חד-פעמיים. 21% לא שינו את הרגלי הקנייה, ורק 3% קונים יותר.
בעקבות העלאת המס על משקאות ממותקים והעלאת מחיריהם, כ-51% יפסיקו או ירכשו פחות משקאות ממותקים. 24% לא ישנו את הרגלי הקנייה. רק 2% יקנו יותר.
50% מוותרים יותר מבעבר על רכישת שירותים או מוצרים בגלל עליית מחירם. 23% בדומה לעבר, ו-11% פחות מבעבר.
83% חושבים שהצרכנים צריכים להחרים מוצרים של חברות שמעלות מחירים, כדי לגרום להן להוריד את המחירים בחזרה. 82% הפסיקו לפחות פעם אחת לקנות מוצרים במחאה על התייקרותם. 18% לא מפסיקים לרכוש מוצר בגלל התייקרות.
81% לא מסכימים עם הטענה שעליית המחירים במשק בלתי נמנעת. 12% חושבים שעל הצרכנים לקבל את ההתייקרויות.
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: "ממצאי הסקר מלמדים מצד אחד על החשיבות הרבה שהצרכנים מייחסים לחברות ועסקים שתורמים לחברה ופועלים מתוך אחריות חברתית, לרבות הגנה על זכויות עובדיהם. הדבר חשוב במיוחד ליצירת תרבות עסקית-צרכנית ראויה, וחשוב שתהליכים אלה יימשכו בחברה הישראלית. מצד שני, בולט הכעס הצרכני על חברות ועסקים אשר בוחרים בעת הזו להעלות את מחירי מוצריהם - דבר שמוביל לכך שרבים מהנשאלים מצהירים שיפסיקו לקנות מהמקומות הללו. יש לקוות שהצרכנים יעמדו בהצהרותיהם, דבר שעשוי לגרום לחברות לחשוב פעמיים לפני ההעלאה הבאה".