סיכום 2021: רוב הצרכנים חושבים שהתנהלות בתי העסק בישראל לא הוגנת

סיכום שנת 2021: רוב הצרכנים הישראלים מזמינים אונליין, משווים מחירים - וחושבים שהתנהלות בתי העסק לא הוגנת

סקר מקיף של רשות ההסתדרות לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה מעלה כי 55% מהישראלים מזמינים משלוחי מזון אונליין, אבל רק שליש מודעים לזכויות שמגיעות להם כצרכנים *** רק 1 מכל 8 ישראלים החזיר בקבוקים גדולים לסופר כדי לקבל את דמי הפיקדון *** חמישית מהישראלים לא שינו את הרגלי הקנייה של כלים חד-פעמיים לאחר ההתייקרות *** יותר מ-80% חושבים שיש להחרים מוצרים של חברות שמעלות מחירים

סקר סיכום שנה שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות בשבוע הראשון של ינואר באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, וכלל 600 משיבים באינטרנט בגילאי 18 ומעלה, מעלה שכ-60% חושבים שההתנהלות של בתי העסק בישראל כלל לא הוגנת או לא כל כך הוגנת. רק 33% חושבים שההתנהלות של בתי העסק די הוגנת או מאוד הוגנת.

77% בטוחים או חושבים שהיו מפסיקים לקנות בבית עסק אם היו מגלים שהוא פוגע בזכויות עובדיו.

79% היו מעדיפים לרכוש מבית עסק שפועל מתוך אחריות חברתית ותרומה לחברה (העסקת עובדים עם מוגבלות, סיוע למבוגרים, קידום נוער מהפריפריה וכו).

61% משווים מחירים (תמיד, לעתים קרובות, מדי פעם) לפני קניית מוצרי מזון בעזרת אפליקציות או אתרים. 28% משווים מחירים לעתים רחוקות או כלל לא.

55%  מזמינים משלוחי מזון אונליין בתדירות מסוימת, בעוד כ-42% לא מזמינים כלל.

כ-71% נעזרים לפני הקנייה בהצגת המחיר לפי יחידות מידה כדי להשוות בין מחירי מוצרים דומים באריזות שונות.

רק 33% מרגישים שהם מודעים לרוב הזכויות שמגיעות להם כצרכנים, בעוד כ-60% לא מודעים.

40% משתמשים במשקל במהלך קניית מוצרי מזון לפי משקל.

80% קוראים לפחות חלק מתנאי ההסכם בעת רכישה של פוליסת ביטוח, הלוואה, שירותי סלולר ועוד. רק 14% כלל לא קוראים.

45% משתמשים בארנק דיגיטלי בתדירות מסוימת, בעוד 40% לא משתמשים כלל.

רק 13% החזירו בקבוקים גדולים של ליטר וחצי לחנויות כדי לקבל את דמי הפיקדון, בעקבות החוק שנכנס לתוקף ב-1.12.2021. 18% לא שמעו על החוק שמאפשר החזרת בקבוקים תמורת פיקדון. 62% שמעו על החוק אבל לא יצא להם להחזיר בקבוקים. כשנשאלו למה לא החזירו בקבוקים, השיבו 41% כי הם לא נוהגים כלל להחזיר בקבוקים. 25% אמרו שלא הייתה מכונה אוטומטית להחזרת הבקבוקים הגדולים. כ-11% ציינו שנתקלו בקשיים בעת החזרת הבקבוקים.

בעקבות הכניסה לתוקף של המס על כלים חד-פעמיים והעלאת מחיריהם, כ-53% הפחיתו או הפסיקו כלל לרכוש כלים חד-פעמיים. 21% לא שינו את הרגלי הקנייה, ורק 3% קונים יותר.

בעקבות העלאת המס על משקאות ממותקים והעלאת מחיריהם, כ-51% יפסיקו או ירכשו פחות משקאות ממותקים. 24% לא ישנו את הרגלי הקנייה. רק 2% יקנו יותר.

50% מוותרים יותר מבעבר על רכישת שירותים או מוצרים בגלל עליית מחירם. 23% בדומה לעבר, ו-11% פחות מבעבר.

83% חושבים שהצרכנים צריכים להחרים מוצרים של חברות שמעלות מחירים, כדי לגרום להן להוריד את המחירים בחזרה. 82% הפסיקו לפחות פעם אחת לקנות מוצרים במחאה על התייקרותם. 18% לא מפסיקים לרכוש מוצר בגלל התייקרות.

81% לא מסכימים עם הטענה שעליית המחירים במשק בלתי נמנעת. 12% חושבים שעל הצרכנים לקבל את ההתייקרויות.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: "ממצאי הסקר מלמדים מצד אחד על החשיבות הרבה שהצרכנים מייחסים לחברות ועסקים שתורמים   לחברה ופועלים מתוך אחריות חברתית, לרבות הגנה על זכויות עובדיהם. הדבר חשוב במיוחד ליצירת תרבות עסקית-צרכנית ראויה, וחשוב שתהליכים אלה יימשכו בחברה הישראלית. מצד שני, בולט הכעס הצרכני על חברות ועסקים אשר בוחרים בעת הזו להעלות את מחירי מוצריהם - דבר שמוביל לכך שרבים מהנשאלים מצהירים שיפסיקו לקנות מהמקומות הללו. יש לקוות שהצרכנים יעמדו בהצהרותיהם, דבר שעשוי לגרום לחברות לחשוב פעמיים לפני ההעלאה הבאה".