איך תבחרו קרן פנסיה? מדריך

כך תבחרו קרן פנסיה: מדריך

איך לבחור קרן פנסיה וכמה כסף יהיה לכם בפרישה? בעזרת אגף הפנסיה, הביטוח ושוק ההון בהסתדרות הכנו מדריך שאלות ותשובות על החיסכון שלכם - כתבה ראשונה מתוך שתיים

  1. מהי קרן פנסיה והאם כל עובד זכאי לביטוח פנסיוני?

קרן פנסיה (מקיפה) היא למעשה קופת גמל לקצבה המבטיחה: קצבת זקנה עם פרישתנו מעבודה בהגיענו לגיל פרישה, ולכל ימי חיינו; קצבת נכות – כשמתרחש אירוע נכות; וקצבת שארים - במקרה מוות של המבוטח, אז מובטחת קצבה חודשית לשאריו - לבת הזוג עד לסוף חייה ולילדים עד גיל 21.

המטרה של חיסכון לפנסיה היא להבטיח כי בעת הגיעו של העובד לאירוע מזכה (זקנה, נכות או מוות) יקבלו הוא או שאריו קצבה חודשית במקום הכנסה מעבודה.

בעקבות צו פנסיית חובה שנכנס לתוקף בשנת 2008, כל עובד בישראל זכאי לביטוח פנסיוני, בהתאם לתנאים הקבועים בהסכמים החלים עליו במקום עבודתו (הסכמים קיבוציים, צווי הרחבה, הסכמים אישיים וכיו"ב), ולא פחות מהמינימום שנקבע במסגרת צו פנסיית חובה וצו הגדלת ההפרשות (מ- 1/7/2016).

  1. מה ההבדלים בין קרן פנסיה ותיקה לחדשה?

הצטרפות עמיתים לקרן  

קרנות פנסיה ותיקות נסגרו לכניסת עמיתים חדשים החל משנת 1995. משנת 2003 קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר מנוהלות על ידי המדינה באמצעות גוף שנקרא "עמיתים", ומאותו מועד חל על העמיתים הפורשים מקרנות אלו "התקנון האחיד". קרנות הפנסיה החדשות, שנפתחו ב-1995, החליפו את קרנות הפנסיה הוותיקות והן היחידות שאליהן יכול לפנות היום מי שרוצה להצטרף לקרן פנסיה.

פנסיה מקיפה/פנסיית יסוד

רוב קרנות הפנסיה הוותיקות היו קרנות מקיפות, שהקנו באופן מובנה כיסויים למקרי זקנה, נכות או מוות, אך היו גם קרנות פנסיה ותיקות לפנסיית יסוד בלבד, שנתנו למבוטח כיסויים חלקיים - לפנסיית זקנה ולשאריו בלבד. מאז 1995 כל קרנות הפנסיה החדשות הן קרנות מקיפות עם כיסויים לזקנה, נכות ומוות. קיימות גם קרנות פנסיה כלליות/משלימות עם מסלול "פנסיית יסוד" בדומה לקרנות הוותיקות, ואלו רלוונטיות בדרך כלל לבעלי שכר גבוה - בגין השכר שאינו מבוטח בקרן המקיפה.

קרן זכויות/קרן תשואה

קרנות ותיקות הן "קרנות זכויות", המקנות למבוטח קצבה המבוססת על הזכויות שצבר בקרן הפנסיה: הוותק שצבר בקרן הפנסיה בתקופת עבודתו (2% לשנה ועד תקרה של 70% בקרנות שבהסדר תחת התקנון האחיד) והמשכורת הקובעת של המבוטח, שמחושבת לפי שיטות שונות.

זאת, להבדיל מקרנות פנסיה חדשות שהן "קרנות תשואה" המקנות למבוטח קצבה לפי סכומי הכסף שיצטברו בקרן במהלך השנים עד גיל הפרישה, והפיכתם לפנסיה על ידי חלוקה במקדם המרה (המבטא את תוחלת החיים, התשואה והסיכונים הביטוחיים לאחר גיל הפרישה).

בחירת מסלולי ביטוח בקרן

בקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר אין גמישות בבחירת מסלולי ביטוח ומסלולי השקעה, ואילו בקרנות החדשות ניתן לבחור מבין מגוון מסלולי ביטוח ומסלולי השקעה בקרן.

משיכת כספי פיצויים מהקרן

משיכת כספי פיצויים מקרן פנסיה ותיקה שבהסדר מביאה לביטול זכויות העמית לקבלת קצבאות מהקרן. להבדיל, בקרנות פנסיה חדשות משיכת כספי פיצויים אמנם אפשרית אך מפחיתה את זכויות העמית בפנסיה.

  1. מה ההבדל בין קרן פנסיה מקיפה לביטוח מנהלים?

 שני המוצרים מהווים קופת גמל לקצבה ולחיסכון פנסיוני לעובד בהגיעו לגיל פרישה, ומעניקים/יכולים להעניק כיסויים ביטוחיים נוספים למקרה מוות ולמקרי נכות/אובדן כושר עבודה, במהלך תקופת החיסכון.

שני המוצרים מבוססים על תשלומים חודשיים של העובד (לרכיב תגמולים) ושל מעבידו (לרכיב תגמולים ולרכיב פיצויים). אבל יש כמה הבדלים באופן החיסכון ובמהות המוצרים:

הכיסויים הביטוחיים

בקרן הפנסיה הכיסויים הביטוחיים לזקנה, נכות ומוות מובנים בקופה, כך שכל מי שמבוטח בקרן פנסיה זכאי לקצבה מהקרן בכל אחד מהמצבים הנ"ל: קצבת זקנה בגיל פרישה, קצבת נכות בקרות אירוע נכות, וקצבת שארים לשארי המבוטח לאחר מותו.

בביטוחי מנהלים הכיסויים למוות ונכות לא מובנים במוצר, ולכן המבוטח נדרש לרכוש (בנוסף לחיסכון בביטוח המנהלים) ביטוחים לכיסוי אובדן כושר עבודה המשולם כקצבה חודשית במקרה אובדן כושר עבודה, ולכיסוי מוות המשולם באופן חד-פעמי למוטבים ו/או ליורשים.

בקרן פנסיה, התשלומים עבור הכיסויים הנ"ל מנוכים מהתשלומים החודשיים של רכיב תגמולי העובד והמעסיק, ובדרך כלל נמוכים משמעותית מהכיסויים לנכות ומוות שיש לרכוש בנפרד בביטוח מנהלים.

ממה נגזרות זכויות העמית

זכויות של מבוטח בקרן פנסיה נגזרות מתקנון הקרן, שבו נקבעות זכויות כלל עמיתי קרן הפנסיה. נוסח התקנון ניתן לשינוי מעת לעת, והנוסח שיהיה בתוקף במועד בו יקרה למבוטח אירוע מזכה (נכות, זקנה או מוות), הוא זה שלפיו תשולם אותה קצבה למבוטח או לשאריו.

לעומת זאת, זכויותיו של מבוטח בביטוח מנהלים נגזרות מחוזה אישי/"פוליסה". הזכויות מוגדרות מראש בפוליסה ואינן ניתנות לשינוי, ולפיהן יקבל המבוטח את קצבתו כשיהיה זכאי לה.

מנגנוני ביטוח

קרן הפנסיה מבוססת על עיקרון של ערבות הדדית, כך שהעמיתים משתתפים בסיכונים של הקרן. לכן, עודף או גירעון אקטוארי בקרן הפנסיה משפיע על זכויות כלל העמיתים.

בביטוחי מנהלים, כל הסיכונים הם על חברת הביטוח והמבוטח אינו שותף להן.

לכן, עלויות הביטוח בקרן הפנסיה זולות משמעותית מהעלויות שישלם מבוטח בביטוח מנהלים.

תשואה מובטחת

בקרן הפנסיה יש תשואה מובטחת באמצעות אג"ח מיועדות (על 30% מהנכסים) עד גובה תקרת שכר המוגדרת בתקנון הקרן. בביטוחי מנהלים, החל משנות ה-90 הופסקו פוליסות מבטיחות תשואה, ולא קיימת עוד תשואה מובטחת.

מקדם המרה

בקרן הפנסיה "מקדם ההמרה" (המשקף את תוחלת החיים), שלפיו מחשבים את גובה הפנסיה בהגיע המבוטח לגיל פרישה, אינו מובטח. המקדם משתנה מעת לעת, כך שעל המבוטח יחול המקדם שיהיה תקף במועד יציאתו לפנסיה בהתאם להוראות התקנון.

בביטוחי מנהלים עד סוף 2012 היו פוליסות, שהקנו מראש מקדם המרה מובטח. מאז 2013, לא קיימות עוד פוליסות כאלה וביטוחי מנהלים מאז דומים לקרנות הפנסיה. הפנסיה תחושב בהתאם למקדם ההמרה שיהיה תקף במועד פרישתו של המבוטח.

דמי ניהול

דמי הניהול בקרן הפנסיה מוגבלים עד לתקרה של 6% מהשוטף (מההפקדות) ו- 0.5% מהצבירה של המבוטח בקרן לשנה.

בביטוחי מנהלים, החל מ- 2013, דמי הניהול בכל הפוליסות מוגבלים ל-4% מהשוטף ו- 1.05% מהצבירה לשנה. עד אז דמי הניהול בביטוחי מנהלים היו משתנים בהתאם לסוג הפוליסה. את גובה דמי הניהול הנגבים מהמבוטח, הן בקרן פנסיה והן בביטוחי מנהלים, ניתן לראות בדוחות השנתיים והרבעוניים המפורסמים על ידי הגופים המוסדיים.

דמי הניהול המרביים שניתן לגבות מלכתחילה בקרנות הפנסיה נמוכים משמעותית מדמי הניהול שניתן לגבות בביטוחי המנהלים. הן בקרנות פנסיה והן בביטוחי מנהלים ניתן ואף רצוי להתמקח על גובה דמי הניהול ולנסות להפחיתם כמה שיותר.

בקרנות הפנסיה בוצעו הליכים מרוכזים להפחתת דמי ניהול: עוד לפני בחירת קרנות ברירות מחדל על ידי האוצר, ההסתדרות היא זו שהביאה להפחתת דמי הניהול בקרנות הפנסיה מדמי הניהול המקסימליים, באמצעות קיום הליכים תחרותיים בענפים ובמפעלים שונים.

החל משנת 2016, בעקבות פרסומו של חוזר רשות שוק ההון "הוראות לעניין בחירת קופת גמל", והליכים שביצעה הרשות לבחירת "קרנות ברירת מחדל", מעסיק שהעובד שלו לא בחר באיזו קופה הוא מבקש להיות מבוטח, למרות שניתנה לו האפשרות לעשות כן, מחויב להפקיד לאחת מארבע קרנות ברירת מחדל שנבחרו על ידי רשות שוק ההון, אלא אם הוא ו/או ארגון העובדים ביצעו הליך לבחירת קופת ברירת מחדל אחרת, בכפוף לתנאים שנקבעו בחוזר. דמי הניהול שנגבים בקרנות ברירת המחדל הם כ-20% מדמי הניהול המקסימליים שרשאית קרן הפנסיה לגבות.

 שארים / מוטבים

בקרן פנסיה, במקרה מוות, משולמת קצבה לשארי העמית: לבן/בת זוג משולמת קצבה לכל ימי חייהם ולילדים משולמת קצבה עד הגיעם לגיל 21. לעומת זאת, בביטוח מנהלים, במקרה מוות סכום הביטוח משולם למוטבים בהם בחר המבוטח בתשלום חד-פעמי. בהיעדר מוטבים הוא משולם ליורשים החוקיים לפי צוואה או צו ירושה.

  1. איך אני יכול לדעת כמה כסף יהיה לי בפנסיה?

הזכות לפנסיה משתנה בהתאם למוצר הפנסיוני בו אתה מבוטח: פנסיה תקציבית, קרנות פנסיה ותיקות, קרנות פנסיה חדשות וביטוחי מנהלים.

מידע מסוים בנוגע לקצבה המשוערת שתקבל בהגיעך לגיל פנסיה ניתן למצוא בדו"חות השנתיים שנשלחים אליך על ידי הקופה שבה אתה מבוטח. בכל מקרה, כדי להעריך את גובה הקצבה שאתה צפוי לקבל במועד יציאתך לפנסיה, מומלץ לפנות ליועץ פנסיוני/משווק פנסיוני בעל רישיון.

  1. כמה כסף המעסיק ואני מפקידים לפנסיה שלי?

גובה ההפקדות לביטוח פנסיוני, לו זכאי כל עובד, נקבע בהתאם להסכמי העבודה החלים על העובד במקום עבודתו, ובכל מקרה לא יכול להיות נמוך מהמינימום שנקבע בצו הרחבה לפנסיית חובה (שנכנס לתוקף ב- 1.1.2008) ובצו הרחבה להגדלת הפרשות (שנכנס לתוקף ב- 1.7.2016).

מאז 1.1.2017 שיעור ההפרשות המינימלי לפנסיה במשק הוא 18.5% מהשכר הקובע: שיעור ההפרשות המינימלי של המעסיק לרכיב תגמולים הוא 6.5%, לרכיב פיצויים 6% ושיעור ההפרשות המינימלי של העובד לתגמולים עומד על 6% (עובד רשאי להגדיל את חלקו עד 7%).

במקרה של עובד שמבוטח בביטוח מנהלים או קופת גמל לחיסכון (קופת גמל שאינה קרן פנסיה מקיפה), שלא כוללים באופן מובנה את הכיסויים לנכות ומוות, על המעסיק לבטחו גם בביטוח אובדן כושר עבודה שיבטיח לו, במקרה של אירוע נכות, 75% משכרו הקובע - אלא אם העובד בחר אחרת. במקרה כזה, תשלום המעסיק לתגמולים יכלול גם את תשלום המעסיק עבור רכישת ביטוח אובדן כושר עבודה, כשבכל מקרה שיעור הפרשות המעסיק לתגמולים לא יפחת מ- 5%. אם יהיה צורך בהגדלת העלויות לכיסוי ביטוח אובדן כושר עבודה (מעבר ל- 6.5), עלויות המעסיק בשל כיסוי לאובדן כושר עבודה יחד עם הפרשותיו לתגמולים, לא יעלו (יחד) על 7.5%.

לדוגמה: עובד המבוטח בביטוח מנהלים, שעלות כיסוי ביטוח אובדן כושר עבודה עבורו היא 1.8% מהשכר המבוטח, יעביר המעסיק בגינו לתגמולים ולביטוח אובדן כושר עבודה יחד 6.8% (5% לרכיב תגמולי מעסיק + 1.8% תשלום לביטוח אובדן כושר עבודה).

השכר הקובע המינימלי לביטוח פנסיוני, שעוגן בצו הרחבה לפנסיית חובה, הוא השכר הקובע לפיצויי פיטורים עד תקרת השכר הממוצע במשק. אין במינימום זה כדי לגרוע משכר מבוטח גבוה יותר שנקבע בכל הסכם או הסדר החלים על העובד במקום עבודתו, כפי שהובהר בצו הגדלת ההפרשות.

כדי לוודא שהמעסיק עומד בחובותיו, מומלץ לכל עובד לעקוב אחרי דוח פירוט הפקדות שנשלח על ידי הקופה (דוח שנתי נשלח באופן קבוע לכל מבוטח אחת לשנה, ויש גם דוחות רבעוניים שניתן לראות במייל או באתרי החברות).

  1. התחלתי לעבוד במקום חדש. האם אני זכאי להפקדות לפנסיה מיומי הראשון בעבודה?

התשובה תלויה בהסכמים החלים עליך במקום עבודתך. ככל שמפרישים לך לפנסיה מכוח צו הרחבה לפנסיית חובה, המעסיק מחויב להפריש לך לפנסיה בהתאם למועדים הבאים:

אם אתה מבוטח, במועד תחילת עבודתך, בביטוח פנסיוני כלשהו, מחויב מעסיקך להפקיד לך לביטוח פנסיוני מהיום הראשון לעבודתך. את ההפרשות על מעסיקך לבצע לאחר 3 חודשי עבודה או בתום שנת מס, המועד המוקדם מביניהם, רטרואקטיבית ליום תחילת עבודתך. אם אינך מבוטח בביטוח פנסיוני כלשהו, על מעסיקך לבצע את ההפרשות בגינך לביטוח פנסיוני מיד בתום 6 חודשים מיום תחילת עבודתך ואילך.

ככל שזכותך לביטוח פנסיוני היא מכוח הסכמים אחרים, כדוגמת הסכמים קיבוציים/צווי הרחבה/חוזים אישיים וכיו"ב, יש לבחון באותם הסכמים מאיזה מועד מחויב מעסיקך להפקיד עבורך לביטוח פנסיוני והאם נקבע בהם מועד לתחילת הפרשות שקודם למועדי ה"מינימום" שנקבעו בצו הרחבה לפנסיית חובה.

אם המועד לתחילת ההפרשה הקבוע בהסכמים החלים עליך מוקדם מהמועד שנקבע בצו הרחבה לפנסיית חובה, על מעסיקך לפעול בהתאם לו, ואם המועד הקבוע בהסכמים החלים עליך מאוחר למועדים הקבועים בצו הרחבה לפנסיית חובה - מעסיקך מחויב, עד שיגיע מועד תחילת ההפרשות הקבוע בהסכמים החלים עליך, להפריש עבורך בהתאם למועדים ולשיעורים הקבועים בצו פנסיית חובה.   

  1. אילו מסלולים יש בפנסיה ואיך אדע במה לבחור?

קרן פנסיה חדשה מקיפה

קרן פנסיה חדשה מקיפה כוללת באופן מובנה כיסויים לזקנה, נכות ומוות ויש בה מגוון מסלולי ביטוח והשקעה. המבוטח יכול לבחור את המסלול שבו יבוטח (הכולל כיסוי מקסימלי או מופחת). כמו כן, יכול המבוטח לבחור בין מגוון מסלולי השקעה להשקעת כספי החיסכון שלו (השקעה מסוכנת יותר או פחות). כך למשל, יכול המבוטח לבחור במסלול מנייתי או במסלול כספי בעל סיכון נמוך.

מבוטח שלא יבחר אחרת, או לא יבחר כלל במסלול, יבוטח במסלולים שנקבעו כמסלולי ברירת מחדל בקרן. כך למשל, במסגרת כיסויים לנכות, יבוטח המבוטח, כל עוד לא בחר אחרת, במסלול שיבטיח לו באירוע נכות קצבה בגובה 75% משכרו הקובע. במסגרת כיסויים למקרה מוות, יהיו זכאים שאריו, כל עוד לא בחר אחרת, בקצבה שתבטיח להם עד 100% משכרו הקובע. כמו כן, כל עוד לא בחר המבוטח אחרת, יבוטח, כברירת מחדל, במסלול השקעות תלוי גיל בו הסיכון הולך ופוחת עם עליית גיל המבוטח (לפי טווחי גיל).    

מבוטח שמבקש לשנות את מסלולי הביטוח ו/או ההשקעה בקרן הפנסיה, חשוב שיעשה זאת בליווי יועץ פנסיוני/משווק פנסיוני בעל רישיון, שיתאים את המסלולים למצבו המשפחתי, התעסוקתי והבריאותי. מעבר למסלולי ביטוח שמגדילים את הכיסויים הביטוחיים יצריך תקופת אכשרה מחודשת על ההפרש בכיסוי הביטוחי, וייתכן גם חיתום מחדש.

ביטוחי מנהלים

בביטוח מנהלים החלפת מסלולי השקעה נגזרת מהפוליסה שבה אתה מבוטח. הכיסויים הביטוחיים למוות ולנכות נקנים לרוב בנפרד ובהתאמה אישית לסכום הביטוח והכיסוי המבוקשים, ואפשר לשנותם מעת לעת בכפוף לתנאים שונים, כגון חיתום מחדש בגין הגידול בכיסוי הביטוחי.

קופת גמל לחיסכון

בקופת גמל לחסכון אין כיסויים ביטוחיים לנכות ולמוות, אלא רק חיסכון לגיל פרישה. יש בה מסלולי השקעה וניתן לעבור למסלול השקעה - מסוכן יותר או פחות.

קרנות פנסיה ותיקות שבהסדר

בקרנות ותיקות שבהסדר לא ניתן לבחור במסלולי השקעה ובכיסויים ביטוחיים שונים, והתנאים נקבעים בהתאם לזכויות והחובות בנוסח התקנון האחיד.

לקריאת הכתבה השנייה בסדרה לחצו כאן

*המידע באתר/ האפליקציה של ההסתדרות הוא מידע כללי ואינו מידע מחייב. הזכויות המחייבות נקבעות על-פי חוק, תקנות ופסיקות בתי המשפט. השימוש במידע המופיע באתר/ אפליקציה אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש/ת בלבד - יש לעיין בתקנון ותנאי השימוש באתר/אפליקציה.