שליחי "תן ביס" התאגדו בהסתדרות

מהלך דרמטי בתחום משלוחי המזון: שליחי "תן ביס" התאגדו בהסתדרות

מאות שליחים בחברת המשלוחים וכרטיסי ההסעדה "תן ביס" התאגדו בהסתדרות, מתוך מטרה להסדיר לראשונה את תנאי העסקתם בהסכם קיבוצי. עד כה חתמו על טפסי ההצטרפות להסתדרות מעל 50% מהעובדים, ומכתב בדבר יציגות הארגון נשלח למנכ"ל תן ביס

תפנית בענף משלוחי המזון ממסעדות: 1,400 שליחי חברת "תן ביס", התאגדו בהסתדרות מתוך מטרה להסדיר את תנאי העסקתם לראשונה באמצעות הסכם קיבוצי.

בניגוד למתחרה העיקרית שלה בתחום, בין שליחי תן ביס לחברה מתקיימים יחסי עובד-מעביד והם נחשבים כעובדים שכירים לכל דבר. לצד תנאי ההעסקה הראשוניים הניתנים להם, העובדים המתאגדים בהסתדרות מבקשים לקבל בין היתר גם הכנסת הפרמיות לשכר הבסיס, תשלום שעות שבת על פי שכר העבודה הריאלי, הסדרת מרחקי המשלוחים, תנאי רווחה בסיסיים והתחייבות לשעות עבודת מינימליות.  דרישה מרכזית נוספת שהעלו העובדים היא ביטוח שליחים מיוחד שידאג להם במקרי אסון, במיוחד לקראת החורף, כאשר עובדים רבים מעידים על כך שלאחר שעברו תאונות הרגישו לבד ולא קיבלו מענה הולם מצד החברה. יצוין כי העובדים שהתאגדו הינם עובדי סקובר, חברת הבת של תן ביס המעסיקה את השליחים.

מהלך ההתאגדות בהסתדרות קרם עוד וגידים בשבועות האחרונים, ולפני מספר ימים עבר לשלב הגלוי, כשהוא מלווה בפעילות ברשתות החברתיות בה מוצגים שליחים המספרים על הסיבות שהובילו להתאגדות, לצד קריאה לשליחים נוספים להצטרף ולחתום על טפסי ההצטרפות להסתדרות. עד כה חתמו על טפסי ההצטרפות להסתדרות מעל 50% מהעובדים, ומכתב בדבר יציגות ההסתדרות נשלח למנכ"ל תן ביס תומר פפר.

תן ביס הינה חברה ותיקה במשק המוכּרת לעובדים רבים, בעיקר בענפי ההייטק, באמצעות כרטיס מגנטי נטען המחולק על ידי מעסיקים המאפשר להם לסבסד ארוחות לעובדיהם. לצד זאת מפעילה החברה שירות מוכר להזמנת משלוחים באתר ובאפליקציה שלה. בתקופה האחרונה גדלה החברה עוד יותר והפכה למוכרת גם בבתים רבים, כשמשבר הקורונה הגדיל משמעותית את נפח ההזמנות ממסעדות. מאות עובדים חדשים נקלטו בתן ביס ובמדים כתומים אופייניים מספקים משלוחי מזון לציבור הישראלי ששהה בחודשים האחרונים בסגר בעקבות מגיפת הקורונה.

תן-ביס מספקת את כרטיסי ההסעדה לאלפי חברות ונותנת שירות משלוחים לאלפי מסעדות בערים תל אביב-יפו, חולון, בת ים, רמת גן, בני ברק, פתח תקווה, רחובות, חיפה, ירושלים, נתניה, גבעתיים וראשון לציון.

פעילות ההתאגדות של עובדי תן ביס ברשתות החברתיות מלווה בין היתר בעובדים הלוקחים חלק בתהליך האיגוד, המעידים על הסיבות שלהם לקדם במהלך. כך למשל, אדם שטיינר, יו"ר ועד הפעולה, בן 33 שעובד שנה וחצי בתן ביס, מעיד: "להיות שליח זה מקצוע מכובד וחיוני במיוחד בתקופת הקורונה, אני מאמין שמקום עבודה נמדד גם בתנאים של העובדים. הגיע הזמן לדאוג לנו לביטחון תעסוקתי''.

שוקי רושה, בן 43, עובד מעל לשנה בתן ביס, מספר: "אם יש משהו שמפריע לי זה היחס אלינו העובדים, למה אנחנו צריכים להרגיש סוג ב', שכל ההנהלה יושבת במשרדים שלה ומתייחסים אלינו כאל שקופים? אני מצפה ליחס אנושי''.

עדי להבי, בן 24 העובד חצי שנה בתן ביס: "אנחנו נמצאים בעידן של חוסר יציבות כלכלית, אנשים מחפשים תעסוקה הוגנת כמקור הכנסה על מנת להבטיח לנו ביטחון תעסוקתי ויציבות כלכלית ולתת לכל עובד את התנאים וההגנה שהוא צריך. הצטרפתי לוועד על מנת להבטיח תנאי עבודה בטוחים לשליחים ולהסדיר את שוק השליחים בישראל".

מהלך ההתאגדות מלווה על ידי נציגי האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות, לצד חברי ועד הפעולה בתן-ביס.

שליחי תן ביס התאגדו בהסתדרותשליחי תן ביס התאגדו בהסתדרות