הסכם בקבוצת חיפה: פחות משמרות חודשיות, ללא פגיעה בשכר

הסכם בקבוצת חיפה: פחות משמרות חודשיות מבלי לפגוע בשכר

ההסתדרות, ההנהלה ונציגות העובדים, חתמו על הסכם לעובדי המפעל הדרומי, אשר מיישם מודל העסקה חדש המקצר את מספר ימי העבודה החודשיים. הדבר יסייע בהתמודדות עם מגיפת הקורונה

ההסתדרות, הנהלת קבוצת חיפה ונציגות העובדים, חתמו היום על הסכם קיבוצי מיוחד לעובדי המפעל הדרומי של החברה (לשעבר "חיפה כימיקלים דרום"), הממוקם באזור התעשייה מישור רותם. ההסכם חל על עובדי המשמרות, ובין היתר נועד לאפשר יצירת קפסולות של עובדים וצמצום מפגשים רחבים, על מנת להתמודד עם השלכות מגיפת הקורונה.  

השותפים למשא ומתן על ההסכם: יו"ר מרחב נגב מרכזי בהסתדרות ארמונד לנקרי, מזכיר האיגוד המקצועי במרחב תומר מרציאנו, מנכ"ל קבוצת חיפה מוטי לוין, יו"ר ועד עובדי המפעל בדרום יהודה פרץ, סמנכ״לית התפעול בקבוצה שרון אייל, מנכ״ל המפעל הדרומי ארז זוהר, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה נטלי סיפדו ומנהלת משאבי אנוש במפעל הדרומי נעמי ברגיל.

במסגרת ההסכם, ייושם מודל העסקה חדש שמקצר את ימי העבודה החודשיים של עובדי המשמרות, לכ-16 ימים בלבד, מבלי לפגוע בשכרם. משמרות העבודה במפעל יבוצעו מעתה בסבבים: ארבעה ימי עבודה (שתי משמרות בוקר ושתי משמרות לילה), ולאחר מכן ארבעה ימי חופשה. המשמרות יהיו ארוכות יותר ובגין השעות העודפות, יהיה זכאי העובד לתשלום שעות נוספות, כחוק.

בתקופה זו של התמודדות עם מגיפת הקורונה, ההסכם יסייע להפחית את סיכוני ההידבקות, בשל ההקפדה על הפרדת העובדים, על ידי מיעוט חילופי המשמרות. מודל זה אומץ על ידי מספר חברות במשק, אולם בכוונת קבוצת חיפה לאמץ אותו כפתרון קבע.

מנכ"ל קבוצת חיפה, מוטי לוין, מסר: "קבוצת חיפה שמה דגש על ביטחון העובדים, תוך הקפדה על כל הנהלים, אך גם על איזון בין חיי העבודה לחיי המשפחה והפנאי. עבודה במתכונת החדשה תאפשר לעובדי המשמרות לשלב בין השניים. מדובר בשינוי משמעותי שיאפשר לעובדים רבים להיות בקרב בני משפחתם וליהנות מזמנם החופשי, בייחוד בימים אלו בהם אין מסגרות חינוך והצורך להיות יותר נוכחים בבית, עולה. קיצור שבוע העבודה תורם לשגשוג המשק ולהעלאת הפריון, וקבוצת חיפה גאה להיות חלוצה ביישום מודל זה. אני מודה ליו״ר ההסתדרות, ליו״ר ועד העובדים ולראשי המרחב בהסתדרות, על הירתמותם ותרומתם".

יו"ר מרחב נגב מרכזי בהסתדרות, ארמונד לנקרי, מסר: "עובדי קבוצת חיפה וההנהלה מתאימים את המשמרות למודל חדש ואיכותי שמאפשר לכל הצדדים להפיק יותר ולקבל יותר, כאשר לעובדי המשמרות מובטחת משכורות חודשית, חרף צמצום חודש העבודה. המהלך החשוב והמתבקש, בייחוד בתקופה זו, מקדם איזון ראוי ומשופר בין עבודה למשפחה ופנאי. אין לי ספק שההסכם יביא לפריון בעבודת המשמרות ומעסיקים רבים יאמצו את המודל. אני מברך את הוועד ואת היו"ר על ההישג החשוב לעובדים בתקופה זו של חוסר ודאות, המאפשר לעובדים ביטחון, יציבות ושיפור כלכלי".

מזכיר האיגוד המקצועי במרחב, תומר מרציאנו, מסר: "קבוצת חיפה חותמת היום על הסכם תקדימי לקיצור חודש העבודה ל-16 ימים. ההסכם מוכיח שבקבוצה יודעים להתאים את עצמם ולצמוח מכל אתגר, כאשר העובדים הם חלק מהותי וחיוני בקיום הפעילות. העובדים יצליחו להשתכר עם תגמול המשמרות הנוכחי ועיגון של כמות שעות נוספות מובטחות, ויידרשו לפחות ימי עבודה בפועל. הדבר יאפשר לעובדים להיות יותר פעילים בחיי המשפחה. ההסכם טוב לעובדים, טוב לחברה וישמש כמודל מצוין לתעשייה בימי שגרה ובימי קורונה".

יו"ר ועד עובדי חיפה כימיקלים, יהודה פרץ, מסר: ״אני מברך על חתימת ההסכם. עבור עובדי המשמרות מדובר בשינוי דרמטי באורח החיים ובאפשרות לשילוב ואיזון בין עבודה למשפחה ופנאי. קבוצת חיפה שמה דגש על נושא זה והיא מבין הראשונות בתעשייה שמקצרת את מספר ימי העבודה החודשיים, מבלי לפגוע בשכר העובדים, ויתרה מכך, אף מאפשרת שעות נוספות שיעלו את השכר החודשי״.

קבוצת חיפה מתמחה בייצור פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לחקלאות ומובילה עולמית בתחום הדשנים המיוחדים. מוצרי החברה נמכרים ביותר מ-100 מדינות, באמצעות 16 חברות בנות הפרוסות ברחבי העולם. מרכז המחקר, הפיתוח והייצור של החברה ממוקם בישראל והיא מעסיקה כ-5,000 עובדים באופן ישיר ועקיף. 

מפעל קבוצת חיפה. צילום: שמעון אביטןמפעל קבוצת חיפה. צילום: שמעון אביטן