לאחר מאבק שמנע סגירת המפעל ופיטורי עובדים: נחתם הסכם קיבוצי בקבוצת חיפה

לאחר מאבק שמנע סגירת המפעל ופיטורי עובדים: נחתם הסכם קיבוצי בקבוצת חיפה

לאחר שהעובדים עמדו בפני סכנת פיטורים וניהלו מאבק בליווי ההסתדרות, נחתם היום הסכם קיבוצי עם עובדי המפעל הדרומי של קבוצת חיפה (חיפה כימיקלים). ההסכם משפר את תנאי השכר והרווחה של כ-160 עובדים. 

רגע של נחת: לאחר שהעובדים עמדו בפני סכנת פיטורים וניהלו מאבק בליווי ובגיבוי ההסתדרות: נחתם היום (ה') הסכם עבודה חדש במפעל הדרומי של קבוצת חיפה (חיפה כימיקלים). ההסכם נחתם בלשכת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, בת"א, בנוכחות נציגי ההסתדרות, מנכ"ל קבוצת חיפה מוטי לוין, הנהלת החברה וועד העובדים. תוקפו עד 31.3.22 והוא משפר את תנאי השכר והרווחה של כ-160 עובדים.

קבוצת חיפה היא ספק עולמי של דשנים וכימיקלים לתעשייה, ומפעלה ממוקם במישור רותם שבנגב. לפני כשנתיים ההסתדרות ניהלה מאבק עיקש ומנעה את סגירת המפעל שבדרום ואת פיטורי עובדיו. למאבק נקלעה החברה בעקבות משבר האמוניה. 

בחתימת ההסכם נכחו: יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות במרחב נגב מרכזי ארמונד לנקרי, ראש הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד חנה שניצר, עו"ד גלי שטיינברג מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי, יו"ר איגוד המלונאים, החקלאים והכימיה פרדי כהן, וכן יו"ר ועד עובדי חיפה כימיקלים, יהודה פרץ. מהנהלת החברה נכחו: מנכ"ל קבוצת חיפה מוטי לוין, מנהלת התפעול שרון אייל, סמנכ"ל משאבי אנוש ניר יצחקי ומנכ"ל המפעל הדרומי ארז זוהר.

בין הסעיפים שבהסכם: הוגדל סעיף תחולת ההסכם שפתח אופק מקצועי ותעסוקתי לעובדי המפעל תחת ההסכם הקיבוצי. העובדים יקבלו תוספת שכר בגובה 9.6% בממוצע, שתוענק דיפרנציאלית במהלך כל שלוש שנות ההסכם. תוספות שכר חודשיות מיוחדות יוענקו למנהלי משמרת בסך 500 שקל, ולראשי צוותים בסך 550 שקל. כמו כן, תוענק תוספת שכר מיוחדת למפעיל שטח, בסך 5%-10%, בנוסף לתוספת השכר שבהסכם.

בנוסף, העובדים יקבלו תשלום בגובה 200% להקפצה במהלך חופש, תשלום בגין זמן התארגנות ו-175% תשלום עבור עבודה ביום שישי. יוענק תגמול מיוחד לקריאה פתאומית. עובד שעבר מבחן הסמכה לבקרה יקבל מענק מיוחד בגובה 2,000 שקל. העובדים יקבלו מענק נוכחות רבעוני שיגיע עד לסכום של 1,500 שקל ויוגדלו ההפרשות הפנסיונית גם על רכיבים שאינם שכר.

עוד בהסכם: יינתן תשלום עבור זמן נסיעה בשווי של עד שעה ביום. יוענקו תנאים מיוחדים לנשים עובדות. יוגדל התשלום על יום הבראה ל-470 שקל. ויוענקו מענקי חתימה של 3,500 שקל לעובד קבוע ו-1,500 שקל לעובד עם ותק של 6-12 חודשים.

החברה גם תבחן בכל שנה של ההסכם, חלוקת בונוס שנתי לעובדים ויוגדל תקציב הרווחה. יוענק סבסוד לקייטנות בסך 600 שקל לילד בגילאי 3-13. ויוענק פרס בטיחות בסך 40 אלף שקל לשתי מחלקות שיעמדו ביעד הבטיחות.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר: "זהו יום חשוב בחיי הקבוצה וכולי תקווה שנצא לדרך ארוכה ומשותפת, להצלחת כל הצדדים. אני נוקט בשיטת ניהול שיתופית: על ההנהלה והעובדים להגיע למצב שבו הם עובדים יחד, כולם מרוצים וקיים איזון. אני תמיד אומר שהעובדים צריכים לראות את מקום העבודה בקצה, כי משם הם מתפרנסים. זו הרוח שאני מוביל והרוח הזו צריכה לשרור במפעל הזה. אני מבקש שתנצלו את ההסכם, את היחסים ואת הרוח הטובה ששוררים כאן - כדי שכולם ייהנו. יש 800 אלף חברים בהסתדרות ואנחנו יכולים להיות גאים בעובדים ובהסכמים שנחתמים כאן. אני רוצה להודות לכל מי שנטלו חלק במשא ומתן".

מנכ"ל קבוצת חיפה, מוטי לוין, אמר: ״כשהתחלתי את תפקידי בקבוצה לפני כשנה וחצי, קיבלתי חברה שעברה זעזוע, עם השבתת מיכל האמוניה ויתר מתקני הייצור, ולא היה ברור האם תצליח להתאושש, למרות הרקורד המפואר שלה של למעלה מ-60 שנות עשייה. אלא שהיום אני גאה לומר שהחברה נמצאת במקום אחר לחלוטין, עם תכנית השקעה של כמיליארד מאתיים מיליון שקל להרחבת הפעילות בדרום, הכוללת הקמת מתקן לייצור אמוניה, הרחבת פעילותה הגלובלית והכפלת כושר הייצור של המפעל במישור רותם, מהלך שיספק תעסוקה למאות בתי אב חדשים בנגב. כל זאת, אני יכול לזקוף בראש ובראשונה לאנשיה, ועובדי המפעל הדרומי בפרט, אשר היצירתיות והנחישות שלהם הוכיחו את עצמם, והסכם זה מסמל את הכרת התודה של ההנהלה לעובדיה המקצועיים והמסורים״.

יו"ר מרחב נגב מרכזי, ארמונד לנקרי, אמר: "ההסכם נחתם לאחר שהחברה עברה משבר גדול, תוך סכנת סגירת המפעל ופיטורי העובדים, ובעזרת יו"ר ההסתדרות דאז, אבי ניסנקורן ומשרדי ממשלה, הצלחנו להשאיר את המפעל והוא חזר לשגרה. היום נחתם הסכם שכולל תוספות שכר ראויות לציבור העובדים לדואג להם לביטחון כלכלי לאורך שנים".

יו"ר ועד חיפה כימיקלים, יהודה פרץ, אמר: "אני מתרגש. מבחינתי מדובר בסגירת מעגל ענקית. עד לפני שנתיים היינו במאבק אדיר למנוע את סגירת המפעל, מהלך שנמנע בזכות התערבותו של יו"ר ההסתדרות לשעבר, אבי ניסנקורן. היום לחתום על הסכם כלכלי - זה הישג ענק עבורנו. זה הסכם שבאמת מיטיב עם העובדים. אני מודה לחברי הוועד שמגבים אותם, ולכל הנוכחים כאן".

מעמד חתימת ההסכםמעמד חתימת ההסכם