החוק מזכה את הצרכן בהטבות ופיצויים במקרה של רישום יתר (אובר בוקינג), טיסה שבוטלה, טיסה שהתאחרה, טיסה שהוקדמה או טיסה ששונו תנאיה. החוק קובע לגבי כל אחד מאלה הטבות ופיצויים מסוגים שונים, ובהם השבת תמורה, פיצוי כספי ושירותי סיוע, כפי שיפורט להלן. בתקופת הקורונה נקבעו הוראות שעה מיוחדות, ולפיכך יש לבדוק את הזכויות בכל מקרה לגופו בהתאם להוראות החוק המתאימות בתקופה המתאימה.
ההוראות שיפורטו להלן חלות על טיסה הממריאה מישראל או אליה, עד ליעד הסופי המופיע על כרטיס הטיסה, לרבות מקרים שבהם יש חניית ביניים (קונקשן). ההוראות חלות גם על טיסות פנים-ארציות. אם נגרמו לנוסע נזקים בקשר עם טיסות המשך שאינן כלולות בכרטיס המקורי, או נזקים בשיעור גדול יותר משווי ההטבות והפיצויים המגיעים לנוסע, יוכל הנוסע לתבוע בגינם בנפרד לפי הדין הכללי. הזכאות לקבל את ההטבות מותנית בכך שהנוסע הגיע לטיסה במועד. "במועד" פירושו במועד שנקבע על ידי החברה אך לא יותר משלוש שעות לפני הטיסה, ואם לא נקבע מועד כזה, לפחות שעה וחצי לפני מועד הטיסה. במקרה של טיסה שבוטלה אין תנאי של הגעה במועד. הזכאות לקבל את ההטבות לא תחול בכל אחד מהמקרים האלה:
להלן סוגי ההטבות והפיצויים שהחוק מאפשר לקבל בתנאים מסוימים המפורטים בהמשך.
התמורה: כל תשלום ששולם עבור הטיסה) לרבות מיסים, אגרות והיטלים). מועד ההשבה: תוך 21 יום ממועד הפנייה להשבה.
מרחק הטיסה בקילומטרים | |||
סוג ומחלקה | 2,000 עד | עד 4,500 | מעל 4,500 |
טיסת צ'רטר / טיסה סדירה במחלקת תיירים | ₪ 830 | ₪ 1,670 | ₪ 2,780 |
טיסה סדירה במחלקת עסקים | ₪ 2,220 | ₪ 3,890 | ₪ 6,950 |
טיסה סדירה במחלקה ראשונה | ₪ 4,440 | ₪ 7,790 | ₪ 13,900 |
אם הנוסע זכאי לפיצוי כספי, הפיצוי יחושב לפי מרחק הטיסה המיועד, כדלקמן
(נכון למועד הוצאת מדריך זה).
הפיצוי ישולם תוך 21 יום ממועד הטיסה במזומן, בהעברה בנקאית, בשיק או
בכל דרך אחרת שהנוסע הסכים לה במפורש ובכתב.
החוק מפרט את שירותי הסיוע שנוסעים זכאים להם במקרים המזכים:
להלן יפורטו הנסיבות המזכות בהטבות ובפיצויים דלעיל, וסוג ההטבות והפיצויים
שלהם זכאי הנוסע בהתאם לנסיבות:
מבחינת החוק, רישום יתר משמעו כל סירוב להעלות נוסע לטיסה קיימת שהונפק לו כרטיס טיסה אליה, למעט סירוב מטעמי ביטחון, בטיחות הטיסה, בריאות הנוסע או היעדר מסמכי נסיעה נאותים. במקרה כזה הנוסע זכאי לשירותי סיוע; להשבת התמורה או לכרטיס חלופי (לפי בחירת הנוסע); וכן לפיצוי כספי. סירוב מטעמי ביטחון לא יפטור מחובת פיצוי כספי אם הנוסע התייצב שלוש שעות לפחות לפני מועד הטיסה, עם מסמכי נסיעה תקינים ואישור טיסה לאחר שיתוף פעולה בבדיקה ביטחונית.
הפיצוי הכספי יופחת במחצית אם הנוסע הסכים לטיסה חלופית אשר מועד הנחיתה שלה לא יגרום איחור של מעל ארבע שעות (במקרה של טיסה עד 2,000 ק"מ) חמש שעות (במקרה של טיסה עד 4,000 ק"מ) או שש שעות (במקרה של טיסה מעל 4,500 ק"מ) בהשוואה למועד הנחיתה המקורי ביעד הסופי של הנוסע.
אם בוטלה הטיסה, חברת התעופה או השכר ("צ'רטר") חייבת להציע לנוסע חלופות להגעה ליעד הסופי. חובת ההוכחה על הודעה בדבר ביטול טיסה מוטלת על חברת התעופה או השכר. במקרה של ביטול טיסה הנוסע זכאי לקבל מחברת התעופה או מחברת השכר את ההטבות האלה: שירותי סיוע; השבת התמורה או כרטיס חלופי (לפי בחירת הנוסע); ונוסף על כך פיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה המיועדת.
הפיצוי הכספי יופחת במחצית אם הנוסע הסכים לטיסה חלופית שמועד הנחיתה
שלה לא יגרום איחור של מעל ארבע שעות (במקרה של טיסה עד 2,000 ק"מ) חמש שעות (במקרה של טיסה עד 4,000 ק"מ) או שש שעות (במקרה של טיסה מעל 4,500 ק"מ) ביחס למועד הנחיתה המקורי ביעד הסופי של הנוסע.
למרות האמור, במקרה של איחור בטיסה בשל שביתה או השבתה מוגנות, זכויות הצרכן תכלולנה מזון, משקאות ותקשורת בלבד.
במקרה של טיסה פנים-ארצית שבוטלה או שאיחרה ביותר משלוש שעות, הצרכן זכאי לפיצויים כדלקמן:
הצרכן יהיה זכאי להטבות ופיצויים בגין הקדמת טיסה בתנאים שלהלן:
הנוסע לא יידרש לשלם על שיפור בתנאי הטיסה (מעבר למחלקה גבוהה יותר). על הרעת תנאי הטיסה (מעבר למחלקה נמוכה יותר) הנוסע יפוצה בשיעור של 100%–60% ממחיר הכרטיס, כדלקמן:
ממחלקה ראשונה למחלקת עסקים – הצרכן יפוצה ב- 60% ממחיר הכרטיס
בטיסה הכוללת חניית ביניים יחושב הפיצוי באופן יחסי לקטע הטיסה שבו הורעו התנאים. בטיסה שהיא חלק מחבילת תיור יחושב מחיר הכרטיס כאמור בעמ' 44 לגבי השבת התמורה בחבילת תיור.
מפעיל הטיסה והמארגן מחויבים על פי חוק להציג מודעות המפרטות את זכויות הנוסעים במקום קבלת הקהל ובאתר האינטרנט, כפי שמפרטות הוראות החוק.
גם סוכנות הנסיעות מחויבת להציג מודעות כאלה באתר האינטרנט שלה. כמו כן, בחוק נקבעה הוראה המזכה את הנוסע בקבלת מסמך המפרט את זכויותיו במקרה שקמה לו זכות לפי החוק, ואת פרטי הממונה בשדה התעופה המסייע לנוסעים לממש את זכויותיהם לפי החוק.
בית המשפט רשאי לפסוק לנוסע פיצוי לדוגמה בגובה של עד 11,120 ₪ במקרה של אי-מתן שירותי סיוע, אי-השבת תמורה או אי-מתן פיצוי כספי, במקרים המפורטים לעיל.
המידע המובא במדריך זה הוא מידע כללי בלבד, הוא אינו תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ללא ייעוץ מתאים.
המידע במדריך מעודכן בהתאם להוראות החוק והתקנות עד לחודש יוני 2023.
הנוסח המחייב הוא נוסח החוק והתקנות.