איסור הטעיית הצרכן

איסור הטעיית הצרכן

לעוסק אסור להטעות את הצרכן בכל דרך שהיא, במעשה או במחדל. החוק מביא כמה דוגמאות לנושאים שאין להטעות בהם את הצרכן: מועד הספקת מוצר או מתן שירות; סוג המוצר או השירות; משקל המוצר; מקום ייצור המוצר; זהותו של נותן השירות; קיומם של חלפים ועוד. כאמור, אלה הן רק דוגמאות, ויכולים להיות מצבים נוספים שבהם מסירת מידע מוטעה או אי-מסירת מידע ייחשבו כהטעיה.

פרסומות אסורות

הטעיה באמצעות פרסומת היא תופעה שכיחה, ולפיכך החוק קובע מפורשות כי הדבר אסור. יודגש כי אסורה לא רק פרסומת המטעה בנוגע לטיב המוצר ולאופיו, אלא גם פרסומת המטעה בדבר עצם היותה פרסומת כלומר אין להסוות פרסומת ככתבה, מאמר וכיוצא בזה מבלי לציין במפורש כי מדובר בפרסומת, גם אם המידע הנמסר בה הוא אמת. בהקשר זה אין הבדל בין פרסומת בעיתון, בתשדירי רדיו וטלוויזיה, באינטרנט או בשלטי חוצות. כמו כן, פרסומות או דרכי שיווק המכוונות לקטינים, המנצלות את ההשפעה הקלה עליהם והעלולות להטעות אותם, לנצלם או לפגוע בהם אסורות.

איסור הטעיה בקשר למקום ההספקה של מוצר או שירות

נוסף על ההוראה הכללית בדבר האיסור להטעות, בחוק הגנת הצרכן נקבע במפורש כי אסור להטעות צרכנים בנוגע למקום ההספקה של הנכס או השירות (לרבות אזור יהודה ושומרון) , ואף נקבעו פיצויים לדוגמה בסך של עד 10,000 למי שהטעה צרכן בנושא זה ולא סיפק לו את המוצר למקום שהוסכם (להרחבה קראו בפרק - פיצויים לדוגמה לפי חוק הגנת הצרכן).

מה עושים במקרה של הטעיה או ניצול?

כאשר צרכן קנה מוצר או שירות והתברר לו כי הוטעה או נוצל, החוק מאפשר לצרכן, בנסיבות מסוימות, לבטל את העסקה. התשובה לשאלה אם הוטעיתם או נוצלתם בנסיבות המאפשרות את ביטול העסקה אינה פשוטה, ולכן לא מומלץ לבטל עסקה מטעמים אלה בלי לקבל קודם לכן ייעוץ מתאים. אם אתם חושבים שהוטעיתם או נוצלתם, תוכלו לפנות אל רכזי רשות ההסתדרות לצרכנות ברחבי הארץ או אל המשרד הראשי של הרשות בתל אביב כדי לקבל ייעוץ והדרכה (ראו רשימה להלן בפרק - סניפי רשות ההסתדרות לצרכנות)

 
 

 

 

המידע המובא במדריך זה הוא מידע כללי בלבד, הוא אינו תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ללא ייעוץ מתאים.

המידע במדריך מעודכן בהתאם להוראות החוק והתקנות עד לחודש יוני 2023.

הנוסח המחייב הוא נוסח החוק והתקנות.